Najlepšie franšízy? Stále rovnaké

Nemecký franšízový trh generuje 104 miliárd eur ročne. Najväčší podiel patrí odvetviu služieb (asi 39%), maloobchodu (30%), potravinárstvu a cestovnému ruchu (22%). Tamojšie siete ​​zamestnávajú 700 000 ľudí.
Piatok
09.03.2018
Portál Franchise Direct zverejnil výsledky 10. ročníku Top 100 Global Franchises. Rebríček vedie trojica McDonald’s, KFC a Burger King.
 

Hodnotenie najlepších franšíz sveta podľa portálu Franchise Direct každoročne porovnáva výsledky jednotlivých franšízových značiek počas uplynulého roku. V úvahu pritom berie okrem iného úspechy spoločnosti pri expanzii za hranice domoviny, pri ktorých musia preniknúť aspoň do ďalších dvoch krajín. Dôležité pri hodnotení je vek zúčastnených firiem, nárast počtu franšízových pobočiek i predaj v rámci celej franšízovej siete. Rebríček Top Global Franchises sa snaží podľa organizátorov vidieť ešte ďalej, ako ukazujú čísla a štatistiky.

Preto skúma tiež, či franšízová značka pomáha pri financovaní novej pobočky svojim franšízantom, prácu a komunikáciu v rámci firemnej komunity, úspešnosť miestnych podporných programov, ale i charitatívny prínos. Údaje zhromaždené z franšízových zmlúv a verejných dokumentov a prehľadov sú zapisované do vlastných počítačových vzorcov, čím sa výsledok stáva podľa Franchise Direct čo najobjektívnejším. Najstaršie siete v prvej stovke sa začali rozširovať cez franšízing už v roku 1925 (Hertz, A and W). Najmladší Orangetheory Fitness pochádza z roku 2009, do franšízingu vstúpila o rok neskôr.

Prepad roka pre Subway

Poradie na prvých troch miestach zostalo v porovnaní s minulým rokom nezmenené, čo nie je ale žiadne prekvapenie. Gastronómia všeobecne pokračuje v silnom globálnom raste, a fastfoodové značky vždy patrili vo franšízingu k tým najsilnejším ťahúňom. Ich veľkou výhodou je zapojenie moderných technológií do obchodných aktivít, čo sa darilo minulý rok predovšetkým víťaznej spoločnosti McDonald’s, zdatne jej pritom sekundoval Burger King. V prvej stovke hodnotených firiem sa ich celkovo 40 venuje gastronómii a potravinárskemu priemyslu. Z hľadiska odborov nasleduje predaj automobilov a služby na čistenie a upratovanie.

Najviac v rebríčku poklesla v tomto roku firma Subway, ktorá klesla zo 4. na 10. miesto. Krajinou, do ktorej by chcelo expandovať najviac franšízových sietí, je aktuálne Čína, kde vidia obchodníci možnosti v rýchle rastúcej strednej vrstve. Pôsobí tam už 4 500 franšízových značiek, a po Spojených štátoch patrí medzi najväčšie franšízové trhy na svete. Silné postavenie má v Číne i YUM! Brands, majiteľ ocenených značiek KFC a Pizza Hut.

Stále silnejším franšízovým hráčom sa v Európe stáva Nemecko. V súčasnosti tam pôsobí celkovo asi 950 franšízorov a 120 000 nezávislých franšízantov. Pritom iba 20 % nových franšíz v Nemecku patrí k zahraničným konceptom. V tomto smere sa podobá českému franšízovému trhu, kde tiež posledné roky stúpa počet tuzemských konceptov, ktoré tvoria už takmer 70 % franšízových značiek na trhu. V Nemecku a Česku rastie popularita sietí, ktoré sa zameriavajú na domáce služby a vzdelávanie detí. Pribúdajú tiež koncepty, ktoré sa orientujú na starostlivosť o seniorov a chorých.


TOP GLOBAL FRANCHISES

  1. McDonald’s
  2. KFC
  3. Burger King
  4. Pizza Hut
  5. 7 Eleven
  6. Marriott International
  7. RE/MAX
  8. Dunkin’ Donuts
  9. InterContinental Hotels and Resorts
  10. Subway