Franšízový trh dozrieva

Ekonomika rastie a z toho profitujú i franšízové firmy. Vytvára to vhodné príležitosti postaviť sa na vlastné nohy a začať podnikať so zabehnutou značkou, hovorí Lenka Nováková.
Štvrtok
23.11.2017
Úspech Veľtrhu Franchisingu potvrdil rastúci záujem o franšízing, pribúdajú i značky z nevšedných odborov, hovorí poradkyňa organizátorskej spoločnosti PROFIT system franchise services Lenka Nováková.
 

Druhý ročník Veľtrhu franchisingu je za vami, čo zaujímavé priniesol?
Priniesol rekordný záujem návštevníkov a veľmi pestrú ponuku vystavovateľov. Boli veľmi dobre pripravení na prezentácie a jednotlivé stretnutia so záujemcami, niektorí i s demonštráciou svojich produktov či služieb. Vedľa matadorov ako McDonald´s, Century 21 či Remax to boli tiež úspešné české firmy ako napr. Sklizeno, Partners, UGO či Svet zdravia.

Spolu s Veľtrhom franchisingu sa konala tento rok tiež Master-franšízová konferencia, aby už šiesty krát za sebou predstavila nové úspešné zahraničné franšízové systémy, ktoré vstupujú na český a slovenský trh. Medzi 18 novými konceptmi sa objavila napr. rakúska sieť predajní tirolských špecialít Tiroler, nórsky koncept pre fitness a výučbu sebaobrany HITIO Gym, či španielska sieť salónov krásy Marco Aldany. Aleš Tulpa z organizátorskej spoločnosti AVEX systems uviedol, že konferencie sa zúčastnilo 150 záujemcov.

Návštevnosť prekročila minuloročných 2 000 návštevníkov, znamená to, že záujem o franchising v Česku reálne rastie?
Určite áno. Veľtrh franchisingu bol i tento rok súčasťou Hlavnej udalosti Týždňa podnikania. Tento počet návštevníkov bol prekročený už okolo 14. hodiny, presný počet budeme vedieť počas týždňa. Záujem o podnikanie a franšízing je v znamení stabilného rastu a to i napriek veľkému dopytu po zamestnancoch, ktorý daný trh tiež ovplyvňuje.

Rastie skôr počet záujemcov o franšízy alebo firmy, ktoré chcú expandovať cez franšízing?
Obe, boli sme milo prekvapení relevantnými záujemcami o franšízové značky, ktorí pricestovali zo všetkých kútov Česka, i napr. z východného Slovenska či Chorvátska. Niektorí boli veľmi dobre informovaní a išli konkrétne za vybranými franšízormi, niektorí si najskôr vyberali a prišli si pre osobnú konzultáciu, navštívili podujatie aby načerpali vedomosti ohľadom Školenia franšízingu. Bolo vždy maximálne plno a účastníci hojne využívali možnosť dotazov. Tiež sme zaznamenali veľký záujem domácich potenciálnych franšízorov, ktorí momentálne zvažujú alebo sa už rozhodli na trh franšízingu vstúpiť. Z toho máme veľkú radosť, pretože rastúci počet domácich konceptov iba potvrdzuje dozrievanie franšízového trhu u nás.

Veľkej obľube sa tešila panelová diskusia, na ktorej svoje skúsenosti odovzdávali majitelia či zástupcovia franšízových značiek - za McDonald´s Radim Foltýn, za značku Remax pán Jiří Rájek a za Svet zdravia majiteľ a zakladateľ Josef Hůla.

Je väčší záujem o české alebo zahraničné koncepty?
Pôvod konceptu nebýva to najdôležitejšie. Často je dôležitejšie to, či je koncept na trhu úspešný, aký má potenciál, ale i to akú poskytuje začínajúcim i súčasným franšízantom podporu a pod. Svoju úlohu pri výbere hrá dôležitú úlohu tiež výška investície a odborový záujem franšízanta. Ako sa hovorí, “čo je dobré pre jedného, nemusí byť pre druhého“, každý si musí vybrať biznis sebe na mieru. Potom môže dobre fungovať. A to v podnikaní všeobecne i vo franšíze.

Aký odbor momentálne v českom franšízingu vedie? Stále gastronómia?
Áno, gastronómia patrí stále medzi najobľúbenejšie. Ale na trh franšízingu vstupujú i značky z ďalších zaujímavých nevšedných odborov. Do Katalógu franšíz sme v poslednej dobe pridali a stále pridávame ponuky franšíz značiek odborov ako napr. internetový obchod, lety balónom, detektívna kancelária alebo mobilný marketing značky Eazi Apps, ktorá tiež zaznamenala na veľtrhu nemalý záujem zo strany návštevníkov.

Je možné menovať i značky, o ktoré bol zo strany návštevníkov na veľtrhu najväčší záujem?
Pred veľtrhom sme spustili marketingovú kampaň zameranú na možnosť rezervácie stretnutia s vybraným vystavovateľom priamo na veľtrhu na určitou hodinu. Ľudia túto ponuku privítali s nadšením a intenzívne ju využili, takže nie jedna značka mala takto naplánované schôdzky so záujemcami na celý deň ešte pred samotným začiatkom akcie. V priebehu dňa sme zaznamenali takmer neustále konverzácie s návštevníkmi pri stánkoch vystavovateľov a potom sme dané potvrdenie získali od všetkých vystavovateľov. Viem, že napr. UGO, Mr. Kebab, Century21, Quickwash, alebo Telepizza sa do popoludňajších hodín nezastavili. Cielený záujem o konkurenčné značky a detaily, ktoré sa pri stretnutiach riešili, iba potvrdzuje relevantnosť návštevníkov, čo nás veľmi teší, pretože tieto osobné stretnutia boli hlavným cieľom veľtrhu.

Nakoľko sú franšízové veľtrhy v dnešnej dobe populárne v Európe?
Zo západných krajín je takou Mekkou franchisingu Francúzsko. Tamojšiu Franchise expo už pravidelne navštevuje okolo 20 000 návštevníkov. Potom z regiónu CEE to je Poľsko, ktoré eviduje viac ako 1 100 franšíz a tamojšiemu franšízovému trhu sa darí veľmi dobre. Tento rok naša Varšavská pobočka zorganizovala Veľtrh franchisingu pre 7 000 účastníkov a 200 vystavovateľov.

Môžeme teda očakávať i ďalší ročník?
Som presvedčená, že osobné stretnutia sú pre úspešný štart podnikania najvhodnejší spôsob, ako načerpať vedomosti, porovnať ponuky a vyhodnotiť tú najvhodnejšiu. Budeme sa teda i naďalej snažiť o to, aby Praha patrila k európskym veľkomestám, ktoré každoročne otvárajú svoje brány záujemcom o podnikanie pod zavedenou značkou.​

_________________________________________________________________________________________

Rada by som týmto za celý organizátorský tím spoločnosti PROFIT system poďakovala všetkým vystavovateľom, ktorí nám dali dôveru a tým i možnosť túto výnimočnú franšízovú akciu zorganizovať. Tiež organizátorským partnerom ELAI a ich Hlavnej udalosti Týždňa podnikania, ktorého bol Veľtrh Franchisingu súčasťou a v neposlednej rade partnerovi a organizátorovi Master franchisové konferencie spoločnosti Avex Systems. Vďaka spojeniu týchto troch akcií sa nám podarilo vytvoriť jednu z najväčších podnikateľských akcií roka a priblížiť ľuďom podnikanie zase o kúsok bližšie. A samozrejme všetkým našim čitateľom a fanúšikom, ktorí túto príležitosť, ako dúfam, využili vo svoj prospech..

Pekný deň s franšízingom!

Lenka Nováková