Franšízy zachraňujú Coca-Colu

Americká spoločnosť Coca-Cola podľa aktuálnych analýz v 3. Štvrťroku medziročne zvýšila zisk o 38 % na 1,45 miliardy dolárov. Za zlepšením stojí predovšetkým zníženie výrobných nákladov, zvyšujúci sa dopyt po limonáde Sprite, čaji a káve. A tiež po nízkokalorických nápojoch, vďaka ktorým sa Coca-Cole podarilo prekonať podielom na trhu svojho najväčšieho konkurenta PepsiCo, ktorý podľa analytikov zaostáva za súčasnou jednotkou i v oblasti marketingu. Vojnu o populárnu čiernu limonádu nakoniec zrejme rozhodne tzv. refranšízing, ktorý Coca-Cole opätovne umožnil kľúčové zníženie nákladov v nezávislých stáčiarňach.
Celkové a predajné náklady Coca-Coly sa medziročne znížili podľa agentúry Reuters o 20 %, zatiaľ čo náklady na predané tovary klesli o 18 %. Jedna z vôbec najznámejších značiek sveta ustúpila od franšízingu v roku 2010, kedy svoje franšízové výrobne začala skupovať s tým, že ich chce v budúcnosti prevádzkovať ako materské. Po troch rokoch reorganizácie sa ale vrátila ku svojmu tradičnému obchodnému modelu. Jej partneri získavajú používateľské práva na technológiu výroby nápojov a možnosť vlastného riadenia limonádovej továrne.
Priekopníčka franšízových tovární
Výrobne majú tiež na starosti dodávku do maloobchodnej siete v príslušnom regióne. Vedenie spoločnosti si od návratu k franšízovému systému sľubovalo práve znížení nákladov na údržbu a skladovanie distribučnej siete, pri ktorom si firma súčasne zachováva prísnu kontrolu plnenia fliaš jednotlivých výrobní. Ako uviedol viceprezident Coca-Coly pre inovácie a podnikanie David Butler, franšízing značke umožnil stať sa globálnym lídrom, a pritom zostať súčasne významnou lokálnou značkou.
Coca-Cola bola založená v roku 1886 v štáte Tennessee, prvú franšízovú licenciu predala už v roku 1899. Nápoj bol od začiatku predávaný vo forme sirupu, a limonádu s obsahom kofeínu (a vtedy tiež ešte i bezkokainového výťažku koky) z neho vyrábali až maloobchodníci. V čele spoločnosti stál vtedy farmaceut Asa Griggs Candler, ktorý následne predal prvú licenciu na plnenie fliaš iba za jeden dolár, a uspokojil sa s výrobnými právami a receptúrou na sirup. V súčasnosti združuje Coca-Cola 275 menších brandov, ktorých výrobky sú stále súčasťou jej portfólia.
Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?