3 trendy úspešných franšíz
Veľa úspešných značiek a firiem sa rozvíja a rastie vďaka franšízingu, ktorého Mekkou sú Spojené štáty americké. Model franšízovej spolupráce jednotlivých pobočiek v sieti, ktoré vlastnia zmluvne viazaní obchodní partneri, umožňuje firmám poskytovať i v náročných podmienkach na trhu čo najkvalitnejšie a pritom cenovo dostupné služby a výrobky. Franšízingu nahrávajú niektoré aktuálne trendy, ktoré sa objavujú v biznise a obchode po celom svete.
Rastu franšízového trhu pritom značne nahráva dlhodobé zlepšenie spotrebiteľských výdajov a vyššia zamestnanosť. Vďaka nim by zisky franšízových sietí mali tento rok narásť medziročne o 5, 3 % oproti necelým 3 % v prípade celosvetového hospodárstva. Dosiahnuť by podľa odhadov mali až k 710 miliárd dolarov oproti 674 miliardám v roku 2016.
K rastu franšízingu tento rok pomáhajú predovšetkým 3 najväčšie trendy:
1. Vplyv generácie millennials
Aj keď všeobecne nie je tzv. generacia millennials pre svet obchodu žiadnym veľkým prínosom, vo franšízingu sa ich nezávislé myslenie uplatňuje s úspechom. Jasne totiž uprednostňujú firmy a podniky, ktoré sa neorientujú iba na finančný zisk, ale vyznávajú i ďalšie hodnoty ako je ochrana životného prostredia, podpora sociálne slabých, a podobne. Ako to súvisí s franšízingom? Majitelia licencií na podnikanie pod zavedenou značkou (alebo tiež franšízanti) sú vlastníci malých podnikov, ktorí musia myslieť a konať nezávisle a samostatne, aby medzi konkurenciou uspeli.
Franšízovú sieť vždy zjednocuje logo a rovnaká ponuka produktov, spôsob riadenia prevádzky sa často líši v jednotlivých prevádzkach. Jasne hovorí o schopnostiach a spôsobe vedenia ich šéfov. Generácia millennials v tejto oblasti vyniká i preto, že svoju prácu považuje za poslanie, berie ju smrteľne vážne. Akceptuje osobné vlastníctvo a práva, čo jej ako franšízantovi zasa pomáha pri komunikácii s centrálami franšízových sietí, ich požiadavky ako majiteľov firemného know-how väčšinou chápu a akceptujú. Mnohé štúdie už dokázali, že mladí odborníci sú efektívnejší a produktívnejší, ak je ich práca spojená s nesebeckým výsledkom.
2. Zmena spotrebiteľského chovania
Spolu s rastom ekonomiky a životnej úrovne obyvateľstva rastie tiež dopyť spotrebiteľov po produktoch zameraných práve na tzv. pridané hodnoty. Firmy v reakcii na tento trend začali byť vo veľkom priaznivcami charity, presadzujú svoju politiku ochrany životného prostredia, snažia sa o trvalo udržiteľný rozvoj i menšiu podporu spotrebiteľského správania. Aspoň to veľa z nich verejne deklaruje. Všimli ste si špeciálne akcie, kedy kúpou nejakého výrobku prispejete na dobročinné účely? Už "nešetríte" pri hromadných nákupoch na sadu hrncov alebo hračky pre deti, teraz má zákazníkom dobrý pocit z nákupu zosilnieť charita.
Franšízové siete sú v tomto smere opäť ideálnym podnikateľským modelom. Centrálne štrukturované a riadené spoločnosti sú vždy menej pružné v prispôsobovaní sa situácii na trhu, čo sa týka i nového spotrebiteľského dopytu. Firemná štrúktura franšíz pri správnej komunikácii riadenia funguje v opačnom smere, kedy sa značky orientujú na záujmy obyvateľov miest a obcí, v ktorých pôsobia. Jasná lokalizácia služieb i dosahu charity je pritom významným rozdielom oproti veľkým firmám, ktorý ocenia pri spolupráci i ďalší obchodníci a spolupracujúci profesionály. Vďaka lokálnej sieti to dotiahnu franšízy v tomto smere opäť ďalej ako korporácie s násobne väčším kapitálom.
3. Nástup robotov a väčšia zodpovednosť
Do tretice majú franšízy prospech i z všeobecného strašiaka na trhu práce, teda automatizácie výroby. Použitie strojov a robotov síce zruší mnohé pracovné pozácie, nutne ale vytvorí nové úlohy pre manažérov a ľudí, ktorí zvládnu vykonávať funkcie náročné pre stroje: tvorivú prácu, spoluprácu a organizáciu. Franšízy v zložitej situácii vysokej zamestnanosti a súčasnom rušení pracovných miest opäť vytvárajú pracovné príležitosti tam, kde ľudia prácu potrebujú najčastejšie. Teda v menších mestách a obciach.
Pokus o centrálne riadenie rastúceho obchodu môže znížiť kvalitu služieb a poškodiť značku. Pokiaľ sa rozhodnete pre franšízing a nájdete tých správnych partnerov, môžete svoje podnikanie rozšíriť bez zbytočných chýb a kompromisov. Franšízový model je ideálny pre maximálne transparentné spoločnosti, ktoré sa otvorene hlásia k zodpovednosti za svoje pôsobenie na trhu, rovnako ako za svoje produkty. K tomuto trendu patrí tiež napr. informovanosť o tovaroch a ich výrobe či pôvode, čo sa týka napríklad potravín a ich zloženia. Franšízové siete vďaka jednotnej distribúcii a zásobovaniu (v oveľa menšej miere ako napríklad pri medzinárodných korporáciách) majú opäť široké možnosti spätnej kontroly, ale i zavedenia funkčných pravidiel.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...