4 tipy ako hľadať franšízantov
Proces hľadania vhodných franšizantov musí byť čo najviac systematický a premyslený, a mal by zodpovedať podnikateľskému zámeru danej franšízovej siete. Spolupracovať s nevhodnými kandidátmi na franšízantov znamená značnú stratu času, zlá voľba spolupracovníkov môže úplne zničiť doteraz prosperujúci systém, a vymazať niekoľkoročný rast spoločnosti.
Vo franšízovom priemysle sa preukázateľne vyplatí venovať veľké množstvo času i energie hľadaniu a lákaniu znalých a skúsených partnerov, ktorí spoločnosť môžu posunúť ďalej, a pomocou toho i v expanzii. Pokiaľ chcete mať vedľa seba v zamestnaní skutočné talenty, skúste sa pri hľadaní nových franšizantov riadiť 4 bodmi:
1. Navštevujte správne spoločenské akcie a stretnutia
Výstavy a veľtrhy, ktoré sa týkajú vášho podnikateľského odboru, i podnikania všeobecne, sú vždy príležitosťou pre nadviazanie obchodných a pracovných kontaktov. V Paríži sa napríklad každoročne na jar koná veľtrh FRANCHISE EXPO PARIS. Tohtoročný ročník sa orientuje na nové franšízové koncepty, rovnako by sa v Paríži mali prvýkrát predstaviť i niektoré krajiny. Spolupracovníkov pre zahraničné franšízy tam ide hľadať prvýkrát aj česká spoločnosť. Koncept QuickGame je inšpirovaný televíznymi súťažami a show, u nás funguje pol roka.
Na veľtrh môžu čitatelia portálu Franchising.cz získať volný vstup.
O týždeň neskôr po veľtrhu v Paríži sa koná ďalší franšízový veľtrh v poľských Katoviciach, v júni bude medzinárodné stretnutie franšíz hostiť New York. V Prahe sa chystá Veľtrh FRANCHISINGU 2017 v novembri, účasť pre verejnosť je po základnej registrácii zdarma.
Pri prezentácii na niektorých verejných akciách sa nespoliehajte na nereálne sľuby, a prehnanú vonkajšiu prezentáciu. Spoločnosť musia zastupovať profesionáli, erudovaní a zodpovední ľudia. Ukážte tiež konzistentné, profesionálne a transparentné postupy (výrobné i obchodné), aby prípadní spolupracovníci videli jasné pozitívne vyhliadky do budúcnosti. Výkonný tím spoločnosti by sa mal potom zúčastniť diskusných panelov tak, aby zviditeľnil značku. Prezentácia má dať vyniknúť firme medzi konkurenciou, samozrejme sofistikovane a bez agresie.
2. Budujte silný tím
Ľudia, ktorí investovali do franšízy - či súčasní franšízanti jednotlivých sietí - väčšinou priznávajú, že veľkú úlohu pri ich rozhodovaní zohral tím, s ktorým mali v spoločnosti spolupracovať. Silný štruktúrovaný systém je sám o sebe motiváciou pre prípadných franšízantov, ktorí sa budú chcieť stať vďaka kúpe licencie jeho súčasťou.
Skôr ako slovné argumenty presvedčí nových partnerov praktická ukážka špičkovej technológie a ďalších pomocných nástrojov pri prevádzke franšízovej pobočky. Ideálny kandidát by mal potom získať istotu, že zázemie zavedenej značky bude pre neho znamenať kariérny rast a úspech. Franšízor či centrála franšízovej siete by mala preukázať, že je schopná franšízantom poskytnúť krok po kroku všetko potrebné na otvorenie franšízy - či už sú to skúsenosti, rady, tipy, alebo rôzne obchodné a strategické nástroje.
Silní franšízoví partneri súčasne pri svojom príchode do firmy pracovný tím posilnia, a upevnia jeho lojálnosť i firemnú kultúru. I podľa toho rýchle spoznáte ich skutočnú kvalitu. Pokiaľ niekto podrýva autoritu vyššie postaveného či staršieho kolegu, alebo spochybňuje fungujúce pravidlá ihneď na začiatku, radšej sa s ním rozlúčte. Chyba je na jeho strane, a najskôr ju sám vôbec nevidí.
3. Identifikujte a zapojte bojovníkov za značku
Sieť súčasných franšízantov sa môže stať tým najlepším zdrojom pre hľadanie nových lídrov. Identifikácia najúspešnejších franšízantov a podpora ich rastu sa franšízovej sieti vyplatí hneď v niekoľkých smeroch. Potenciálni noví franšízanti sa napríklad môžu o podnikateľské príležitosti s vašou značkou dozvedieť od nich, a potom už nie sú potrebné ďalšie odporúčania a presvedčovacie metódy. Úspech tiež môže priviesť do firmy ich nasledovníkov a obdivovateľov, ktorí zároveň prinesú úctu k firemnej kultúre a značke ako takej.
Táto cesta je možná iba pri otvorenej komunikácii vo vnútri firmy. Franšízanti musia byť pravidelne v kontakte s výkonným tímom franšízovej siete. Pokiaľ budú mať istotu, že sú súčasťou úspešného tímu, je oveľa viac pravdepodobnejšia aj ich lojálnosť.
Hľadaním vhodných franšizantov sa zaoberá aj poradenská spoločnosť PROFIT system franchise services. "Internet hrá i v tomto procese stále dôležitejšiu úlohu," hovorí manažérka pre kľúčových zákazníkov Gabriela Petrová.
4. Prezentujte značku na internete
Úspešní investori činia svoje rozhodnutia na základe dôkladného výskumu a analýzy dát. Internet je obvykle primárnym miestom, kde je možné jednoducho tieto dáta získavať. Výrazná prítomnosť značky na internete môže prilákať vhodných investorov a franšízantov, ktorých rastúca firma potrebuje k dosiahnutiu úspechu.
"Pri určení cieľov a budúcnosti franšízovej siete, aj jej potenciálnych partnerov, je potrebné jasne nastaviť požiadavky oboch strán. Internetová prezentácia musí byť aktuálna a informačne vyčerpávajúca. Je nutné vedieť, akých franšízantov konkrétna značka hľadá, a čo od nich očakáva. A to opäť pre obe strany," hovorí manažérka pre kľúčových zákazníkov Gabriela Petrová zo spoločnosti PROFIT system franchise services. Inšpirovať sa môžete v Katalógu franšíz.
Pokiaľ neustále zápasíte s dopytom od nekvalifikovaných a nevhodných kandidátov, zamyslite sa nad obsahom svojej internetové kampane a požiadavkami, ktoré na nových franšízantov vznášate. Nebojte sa riadiť vlastnými skúsenosťami, a byť úprimní. Pokiaľ sa neosvedčili ľudia bez skúseností v odbore, neskúšajte neustále šťastí, a skôr dajte prednosť človeku skúsenému.
A naopak, pokiaľ systém vyžaduje dôkladné a bezvýhradné plnenie požiadaviek a príkazov, uprednostnite osoby mladšie, ktoré vlastné skúsenosti iba naberajú. Nebudete ich musieť odnaučiť zvyky z predchádzajúcich zamestnaní, a presviedčať, že s vami sa nezmýlia.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...