Generácia Z zrýchľuje svet
V obchode a súkromnom podnikaní pomaly dospieva nová mladá generácia, nazývaná Generace Z. Ide o mladých ľudí narodených po roku 1990, ktorí vyžadujú iné štandardy, aké platili doteraz. Vyrástli už v dobe, kedy internet bol samozrejmosťou ich životov, a väčšina z nich ho používa neustále a všade, kam zavíta. Žije on-line a v rýchlom tempe, používa na komunikáciu Facebook a Twitter, ktoré v ich časoch naberajú na dôležitosti. Vo svete franšíz sa veľmocou pre Generáciu Z stáva Kanada.
Medzinárodná asociácia franchisingu (IFA) vyhlásila víťaza medzinárodnej Veľkej ceny NextGen 2017 pre podnikateľa vo veku 27 - 31 rokov, ktorým sa stala riaditeľka franšízovej siete MakerKids Jennifer Turliuk. Víťazný projekt ceny NextGen 2017 si kladie za cieľ byť priekopníkom vo vzdelávaní. Franšízy spoločnosti MakerKids poskytujú v Kanade mimoškolské programy pre deti, ktoré sa chcú vyznať v digitálnom svete. Špeciálne voľnočasové programy učia deti technologickým zručnostiam ako je programovanie, a robotika.
Skôr ako konzumovať majú túžbu poznávať
Práve to sú odbory, ktoré nastupujúcu generáciu zaujímajú najviac. Zatiaľ čo predchádzajúcu Generáciu Y formovala sloboda a technologická vyspelosť, Generace Z vyrástla z prístupu k informáciám a virtuálnemu životu na internete. Lákavé lukratívne zamestnania, ich zástupcovia chcú byť úspešní a prospešní. Chcú isť s dobou, skôr ako konzumovať majú túžbu poznávať. Dôraz kladú na rodinu a odpočinok. Pod ich vplyvom dochádza k ešte väčšej globalizácii, ktorá so sebou prináša trend lokálnych výrobkov. Zatiaľ, čo v dobe automatizácie priemyselnej výroby odbory zanikajú, IT spolu s Generáciou Z stále rastú. Svet biznisu a podnikanie ale menia i tým, že časť firemného marketingu sa vďaka ich záujmu presúva na internet. Predstavujú významnú kúpnu silu.
Medzinárodná franšízová sieť Puzzle Room vlastní 9 virtuálnych miestností, ktorých názvy sa dajú prispôsobovať lokálnym podmienkam, rovnako ako aplikáciu na tablety, vďaka ktorej je možné hrať únikové hry i vo verejnom priestore.
Tohto faktu sa snažia využiť i franšízové siete. Napríklad britská spoločnosť Eazi-Apps, ktorá je úspešným medzinárodným producentom a dodávateľom mobilných aplikácií a webových stránok. Využívaním mobilného webu pomáha klientom získavať nových zákazníkov a zvyšovať tržby i pojem o značke. Majiteľom licencie pre ČR a SR je spoločnosť Latz Trade s. r. o. z Košíc. „Pôsobením v oblasti IT sa franšízant stane súčasťou odvetvia, o ktoré je na trhu záujem. Môže využívať svoje schopnosti, byť užitočný pre iných podnikateľov, a zároveň byť pánom svojho času,“ hovorí developer aplikácií pre smartphony a master-franšízant Ladislav Gubeliny.
Programátori sú dnešnými rockovými hviezdami
Koncept Puzzle Room vznikol z nápadu preniesť počítačovú hru do reality. Okrem Prahy prevádzkuje tzv. únikové hry i vo švajčiarskom Curichu a v Brazílii. Ako hovorí zástupkyňa konceptu Puzzle Room v Kristína Benkovičová, počet záujemcov o nové franšízy rastie rovnako rýchlo, ako pribúda po svete únikových hier. Ocenenému kanadskému projektu MakerKids sa v ČR asi najviac podobá Logiscool, kde vysokoškolskí študenti učia deti zábavnou formou programovať a vytvárať počítačové hry.
Prvá škola Logiscool vznikla v januári 2014 v maďarskom meste Budaörs, a dnes má stále sa rozrastajúca franšízová sieť viac ako 30 pobočiek v 4 krajinách vrátane ČR. Ťaží zo skutočnosti, že dopyt po IT odborníkoch stále stúpa. Firmy sa už neobídu bez hardwarových a softwarových špecialistov. „Svet okolo nás je stále viac digitálny a programátori sú tvorcami tohto digitálneho vesmíru. Ako povedal will.i.am z kapely Black Eyed Peas: Programátori sú dnešnými rockovými hviezdami!” tvrdí Gyula Csitári, spoluzakladateľ programátorskej školy Logiscool.
Prečítaj články
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
Najčítanejšie
„Franšízová sieť gurmánskych bagiet sa úspešne rozrastá a cieli na ďalšie vhodné lokality,“ prezradila Markéta Krejčíková, manažérka pre franšízovú spoluprácu.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Matej Varga prevádzkoval v Bratislave štyri reštaurácie Subway. Zároveň má na starosti rozvoj značky na Slovensku aj v Chorvátsku. Ako sa podniká pod svetoznámou značkou?
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Ladislav Sabo s manželkou úspešne prevádzkuje UGO Freshbar v Poprade už 7 rokov. Ako vie zosúladiť pracovný a súkromný život?
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...