Česko hlási návrat zahraničných značiek

Rast počtu zahraničných značiek v ČR medziročne zrýchlil. Avšak stále tam na trhu funguje viac franšízových sietí, ktoré pochádzajú z Českej republiky.
Štvrtok
19.03.2015
V Českej republike funguje 246 franšízových konceptov a 5272 franšízantov.
 

Obľuba podnikania pod zavedenou značkou naďalej rastie a prináša so sebou veľa noviniek. Jednou z nich je aj posilňovanie pozície zahraničných značiek. Za posledné štyri roky vzrástol počet zahraničných franšízových konceptov rýchlejšie, ako počet českých. Medziročne sa počet konceptov s nečeským pôvodom zvýšil o 20 % na 104 značiek. Českých franzšízových firiem je však aj naďalej viac, a to 142. Vyplýva to z Franšízing Reportu 2014, ktorý vypracovala medzinárodná poradenské spoločnosť PROFIT system.

 „Dôvodom posilnenia pozície zahraničných konceptov je fakt, že mnohým z nich sa minulý rok podarilo konečne vstúpiť na český trh. Niektoré z nich hľadali svojich master-franšízových partnerov alebo  vhodné priestory aj niekoľko rokov. Avšak aj napriek tomu očakávame, že podiel českých firiem dosiahne v ďalších rokoch 65 %,“ hovorí Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system franšíze services.

Veľké firmy vo franšíze

Celkovo český franšízový trh aj naďalej rástol. Počet konceptov v roku 2014 sa zvýšil na 246, čo predstavuje medziročný nárast o viac ako 12 %. Medzi firmy, ktoré spustili svoj franšízový koncept patria aj veľké spoločnosti, ktoré objavili výhody franšízového spôsobu rozvoja. Dôkazom sú napríklad značky Parky´s spoločnosti Kostelecké údeniny, alebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard.

Rok 2014 vo franšízingu ukázal najmä trend spúšťania franšízových konceptov firiem, ktoré na trhu už fungujú a rozhodli sa expandovať na základe modelu franšízovej spolupráce. Franšíza je pre nich nová, teda často ešte nemajú žiadneho franšízanta. Viedlo to tiež k rastu počtu vlastných pobočiek franšízových firiem pôsobiacich na českom trhu, ktoré vzrástli o 11,3 % na 6432.

Vývoj počtu franšízových pobočiek a franšízantov v rokoch 2011 až 2014

Pomalšie, ale istejšie

Cieľom firiem, ktoré už na tomto franšízovom trhu pôsobia dlhšiu dobu, bola v minulom roku optimalizácia pobočkovej siete. Stretli sme sa s firmami, ktoré zatvárali niektoré pobočky z dôvodu optimalizácie. Prejavilo sa to v počte franšízových prevádzok na českom trhu. Zaznamenaný bol medziročný nárast o 3,4 % na viac ako 6400, ale rastu pomohli najmä nové systémy, nie masívna expanzia konceptov, ktoré sú na trhu dlhšie ako rok.

Prejavuje sa  dozrievanie franšízového trhu. Franšízové pobočky nerastú a tiež rastie počet konceptov bez franšízanta. „Tento rok by mohol opäť priniesť pokles počtu franšízových pobočiek. Záležať bude na tom, či sa firmy rozhodnú vo väčšej miere odovzdávať pobočky do rúk franšizantov,“ komentuje vývoj Marek Halfar.

Originál funguje

Rok 2014 opäť preukázal, že model franšízingu s cieľom rozvoja volia často spoločnosti pôsobiace v sektore služieb. Počet konceptov minulý rok vzrástol o 16,5 % na 141 značiek. Sektor Služieb zastavil pokles z roku 2013, ktorého dôvodom bol podľa odborníkov zo spoločnosti PROFIT system najmä konkurenčný boj medzi jednotlivými značkami.

Najväčší vplyv na rast konceptov v tejto oblasti zaznamenali zasa originálne nápady v podobe konceptov ako QuickWash (samoobslužné čistiarne), Body Body (fitness centrá) alebo gastronomický koncept Parky´s . Oblasť Obchodu povolila v raste, keď sa počet systémov zastavil na čísle 105 (o 7 viac).

Najviac franšízových konceptov môžeme nájsť v kategórii Odevy a obuv (32 franšízových sietí), ktorá predstihla tradične najsilnejšiu Gastronómiu (29), ktorá je na tom rovnako ako oblasť Potravín (29). Na štvrtom mieste sú Realitné služby s 23 franšízovými sieťami.

Trend expanzie českých franšízových značiek za hranice sa od roku 2013 veľmi nezmenil. V zahraničí minulý rok pôsobilo 43 systémov z Česka, čo je takmer rovnaký  počet ako v roku 2013. „Dôvodom je hlavne veľa  mladých franšízových systémov, ktoré vznikli počas posledných 3 rokov a sústredia sa najmä na rozvoj na tuzemskom trhu. Ak sa chystajú expandovať, vyberajú si Slovensko, alebo ostatné trhy, kde by sa ich koncept uchytil,“ uzatvára Marek Halfar.