Plagiátori útočia

Franšízový koncept Jumping pôsobí na celom svete prostredníctvom viac ako 400 pobočiek. Česká firma bojuje tiež s master-franšízantami o to, aby dodržiavali nastavené podmienky zmluvy.
Utorok
10.02.2015
Franšízové koncepty sa stretávajú s kopírovaním nápadov. Podstatné je si značku chrániť pred tým, ako ju vypustia do sveta.
 

Závisť je zlá vec a vo svete biznisu sa jej darí parazitovať na úspešných podnikateľoch. Ako jednoducho získať úspech iných pre seba? Kopírovať.  Franšízové koncepty sú pre tieto praktiky bohužiaľ ako stvorené. Preto je dôležité pred expanziou a spustením franšízy zamerať pozornosť na ochranu značky a vytvorenie dôsledných zmlúv.

S tzv. plagiátorstvom sa stretlo veľa firiem a franšízové nie sú výnimkou, práve naopak. Franšízové koncepty sa kopírujú neustále. Spoločnosť Jumping, ktorá sa zaoberá cvičebnými programami s trampolínami o tom vie svoje. Jedna z najúspešnejších českých franšíz, ktorá sa rozvíja po celom svete, sa stretáva s plagiátormi na každom kroku. „Značku Jumping sme právne chránili tak, aby platila na celom svete. Aj naďalej však bojujeme s plagiátormi,“ dodáva Tomáš Buriánek, konateľ firmy Jumping.

Drzosť nepozná hranice u juhokórejskej spoločnosti, ktorá využila koncept Mr. KEBAB a začala rozvíjať v Južnej Kórey plagiátorskú značku rovnakého mena s rovnakými prvkami. „Streli sme sa s plagiátorstvom aj v Európe, kde sme dokázali protiprávne konanie zastaviť. V Južnej Kórey sa to nedá tak jednoducho zrealizovať. Možnosť riešiť problémy  v tak ďalekej krajine je obmedzená,“  hovorí Lubomír Ľelovits zo slovenského franšízového konceptu Mr. KEBAB.

Dôležité je  ochrániť značku nielen na danom trhu, ale na celom svete. V tomto prípade sa podnikateľ musí pripraviť na zdĺhavé jednanie a vyššie náklady , tiež na čas strávený vyjednávaním o podmienkach. Hlavná je tiež osveta. Tato práca však potom prináša ovocie.

Franšízový systém Hudobná škola Yamaha vie o kopírovaní svoje. „Snažíme sa viac zamerať na komunikáciu s klientmi a objasňovať, v čom sú naše produkty odlišné od ponúk najrôznejších plagiátorov,“ hovorí majiteľ master – franšízovej licencie Zdeněk Simek s tým, že na rozdiel od plagiátorov firma vie presne, čo robí a na čo hudba slúži.

"Plagiátorstvo vo franšíze nie je neobvyklé. Podnikatelia  sa snažia využívať dobré nápady a kopírujú zavedené franšízové koncepty. Veľmi často sa stáva, že plagiátorom sa stane bývalý franšízant. Odporúčame teda, aby si franšízové firmy právne ochránili vzťahy medzi franšízantom, aby po prípadnom odstúpení od zmluvy nemuseli riešiť problémy s podnikateľským plánom bývalého franšízanta, ktorý si vytvorí podobný koncept," upozorňuje Marek Halfar, konateľ poradenskej spoločnosti vo franšíze PROFIT system.