Zahraničie hrá prím

Zhruba 100 zahraničných franšízových značiek funguje v súčasnosti na Slovensku. Ďalších viac ako 30 sa na vstup na náš trh dlhodobo pripravuje. Z toho vyplýva že zastúpenie domácich sietí je vo výraznej menšine a výrazná zmena sa nedá očakávať ani v nasledujúcom roku. Ako informovala Slovenská franšízingové asociácia (SFA), v blízkej budúcnosti sa na trh chystá vstúpiť zhruba 7 značiek pôvodom zo Slovenska.
Vo vyspelých krajinách je však dlhodobý trend opačný. Počet domácich značiek v nich prevyšuje počet tých zahraničných. "Jedným z dôvodov tejto skutočnosti je fakt, že vznik, tvorba a rozvoj novej, pôvodom slovenský, franšízovej siete je dlhodobý a pomerne finančne náročný proces. Každý franšízový koncept ponúkaný ako úspešný a hodnotný produkt musí byť najskôr v praxi overený, inak si nezíska dôveru rozumného záujemcu o licenciu, "hovorí Jozef Šétaffy, prezident SFA.
Franšízovým reťazcom s najvyšším počtom prevádzok je na slovenskom trhu sieť minipekáren Fornetti, ktorých tu nájdeme 250. Nasledujú realitné spoločnosti RE / MAX s 43 a Directreal s 31 pobočkami. Štvrté miesto patrí COOP Jednote, ktorá má rovnaký počet prevádzok ako Directreal. Prvú päťku potom uzatvárajú pneuservisy Pneubox s 30 obchodnými miestami.
Vplyv podnikateľského prostredia
V priebehu tohto roka ukázal rozvoj franšízingu na Slovensku svoje priaznivé i nepriaznivé stránky. Pozitívnym trendom je expanzia úspešných franšízových konceptov, ktoré na slovenskom trhu už pôsobí a otvárajú nové prevádzkarne. "Tento vývoj podporuje najmä výstavba nových obchodných centier aj v menších mestách, čím sa vytvára ďalší priestor pre umiestnenie pobočiek zavedených značiek," vysvetľuje Jozef Šétaffy.
Ako negatívum možno podľa Šétaffyho hodnotiť stagnáciu reálneho vstupu nových zahraničných konceptov aj napriek tomu, že mnohé z nich svoj príchod na slovenský trh už dlhodobo avizujú. "Príčinou sú najmä pretrvávajúce nepriaznivé prostredie, vysoká byrokratická záťaž a daňové zaťaženie, rovnako tak aj zdĺhavá a nepredvídateľná vymáhateľnosť práva. Kúpna sila spotrebiteľov je potom štruktúrovaná a stále pomerne nízka,"doplňuje Šétaffy s tým, že aj napriek predchádzajúcim optimistickým makroekonomickým očakavaniam vlády ohľadom trhu pretrvávali aj v roku 2014 dôsledky krízy, ktoré pociťovali hlavne malí a strední podnikatelia.
Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?