Franchisy medzi najcennejšími

Medzinárodná výskumná spoločnosť Millward Brown už ôsmykrát pripravila rebríček, ktorý zohľadňuje názory kupujúcich na značku, z čoho sa následne vypočíta jej hodnota. Do prvej desiatky sa dostali hlavne americké firmy, ale bodovali aj spoločnosti, ktoré sa rozvíjajú na bázy franchisingu. Najviac hodnotenou franchisovou značkou sa stal McDonald’s, ktorý sa umiestnil jedno miesto pod stupňom víťazov. Jeho hodnota klesla o 5 % na 90,26 miliónov dolárov. Prostredníctvom franchisy sa rozvíjajú aj u nás kde by v budúcnosti chceli tiež zvýšiť počet pobočiek.
Najväčší konkurent McDonald’s, spoločnosť Subway, ju síce predbehol v počte reštaurácií, ale v hodnote značky ju zatiaľ nedohnal. Značka Subway sa umiestnila na 51. mieste s hodnotou skoro 17 miliónov dolárov, čo predstavuje 12 % zvýšenie oproti minulému roku. Spoločnosť rastie a dokazujú to i jej plány, kde napríklad aktuálne plánuje v strednej a východnej Európe masívnu franchisovú expanziu ( v ČR chce otvoriť tento rok 4 reštaurácie). Ďalším fastfoodom, ktorý dosiahol hodnoty 9,9 milióna dolárov je KFC. Z inej oblasti gastronómie pochádza Starbucks, ktorý sa umiestnil na 44. mieste s hodnotou takmer 18 miliónov dolárov. U nás sa obe siete rozvíjajú prostredníctvom joint venture partnerov.
Na franchisovom trhu sú vedľa gastronómie obľúbenou oblasťou aj odevy. Najcennejšou značkou, ktorej hodnota medziročne vzrástla o 60 % na 20,2 milióna dolárov, sa stala Zara. Poskočila až na 35. miesto. Jej konkurencia H&M nechytila dych a klesla o 6 % na 12,7 milióna dolárov. Patrí jej 69. pozícia. Do popredia sa tiež dostáva značka Ikea. V rebríčku Brandz TOP 100 obsadila 74. miesto a jej hodnota rástla o 31 % na 12 miliónov dolárov.
Na prvých troch miestach sa umiestnili spoločnosti z oblasti technológií. Najcennejšou značkou ostáva Apple, ktorého hodnota vzrástla o 1 % na 185 miliónov dolárov. Druhou je Google s 114 miliónmi dolárov a tretí IBM so 112,5 miliónmi dolárov.
Prečítaj články

Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.