Štvrtok
10.10.2013
V dejinách svetového franchisingu dodnes presne nie je jasné, kto, kde a komu predal prvú licenciu na podnikanie. Korene slova "franchise" siahajú na začiatok druhého tisícročia.
 

V stredoveku licencie na uskutočňovanie určitej činnosti (napr. využívanie lesov za poplatok alebo poskytovanie služieb, organizovanie trhov, obchod v danej oblasti a pod.) udeľoval králi alebo vrcholný cirkevní predstavitelia. V 19. storočí sa poskytovatelia licencií vyberali predovšetkým z predstaviteľov remeselných cechov v britskom City, ktorí – po zaškolení – udeľovali remeselníkom povolenie na uskutočňovanie činnosti.

Americké korene

Ak vezmeme v úvahu rozmach, s akým sa vytvárali franchisové systémy v USA, niet divu, že táto krajina býva uznávaná za kolísku moderného franchisingu. Hoci McDonald`s je najpopulárnejší príklad podnikania na základe licencie, franchising má dvoch úplne iných amerických otcov: Izaka Singera, Johna S. Pembertona. Prvý z nich bol výrobcom šijacích strojov. V polovice 19. storočia vytvoril sieť distribútorov (angl. dealers), ktorí za poplatok mohli predávať jeho produkty v určitej oblasti. Koncom tohto storočia John S. Pemberton, vynálezca najpopulárnejšieho nápoju sveta – Coca-Coly – sa rozhodol sprístupniť svoj know-how producentom nápojov, ktorí vďaka tomu mohli vyrábať i predávať úplne rovnakú Coca-Colu, ako vymyslel Pemberton.

V 30. rokoch 20. storočia rozvoj motorizácie prinútil výrobcov automobilov hľadať nové spôsoby predaja. Ako skvelé riešenie sa ukázali siete dílerských miest fungujúcich na zásadách franchisingu. Tento model spolupráce sa nijako výrazne nelíšil od v súčasnosti používanej distribúcie výrobkov na princípe franchisingu.

Po druhej svetovej vojne inštitúcia franchisingu v USA prešla obdobím skutočného rozkvetu s mnohými úspechmi v ďalších odvetviach hospodárenia, predovšetkým v službách a gastronómii. Tieto odbory vyžadovali väčšiu podporu zo strany majiteľov licencií. Franchisanti získavali znalosti spojenie nielen s predajom produktu či poskytovaním služby, ale tiež z vedenia celého podniku (od vizualizácie miesta, uniforiem personálu cez spôsoby realizácie služieb, obsluhy klienta, až po pokyny v propagácii a marketingu). Takémuto modelu sa dá povedať franchising. Franchisori v USA rozvíjali svoje siete veľmi dynamicky, a v 60. rokoch začali expandovať do Európy.