Nevýhody franchisingu pre franchisanta
Pred rozhodnutím o pristúpení k vyhliadnutej sieti, je dobré urobiť analýzu tiež tých menej príjemných stránok franchisingu.
1.Kontrola zo strany franchisora
Z podstaty definície franchisingu vyplýva, že vzťah medzi franchisorom a franchisantom musí byť založený na kontrole. Franchisant je majiteľom vlastnej firmy, avšak uzatvorená licencia ho zaväzuje riadiť firmu v súlade so zmluvne stanovenými podmienkami. Musí pochopiť, že výmenou za výhody plynúce zo spojenia s franchisorom, musí akceptovať kontrolu kvality a štandardov. Každý zlý franchisant má negatívny vplyv nielen na vlastnú firmu, ale nepriamo i na celú franchisingovú sieť a tým i na ostatných franchisantov. Preto tiež poskytovateľ franchisingu bude určovať štandardy a požadovať ich dodržiavanie.
2. Poplatky
Bohužiaľ nič nie je zadarmo. Za možnosť využívať franchisorové know-how, menšie riziko neúspechu a podporu bude nutné zaplatiť. Franchisant platí franchisorovi vstupný franchisingový poplatok a následne hradí priebežné poplatky a prispieva do marketingového fondu. A dokonca i v prípade, že franchisingová zmluva nepredpokladá žiadne poplatky, franchisant bude povinný nakupovať tovary franchisora. Všeobecne platí, že čím je systém ziskovejší a čím väčšiu istou úspechu si franchisant kupuje, s tým väčším poplatkom musí počítať.
3. Zložitý rozchod
Franchisová zmluva bude obsahovať určité obmedzenia ohľadom predaja alebo prevodu práv na firmu. Je to zjavné obmedzenie franchisantovej podnikateľskej slobody a jeho podnikania, avšak má svoje opodstatnenie. Ak je franchisor pri výbere franchisanta pre danú lokalitu dôkladný, prečo by mal byť menej dôkladný pri výbere jeho nástupcu?
4. Franchisorové omyly
Franchisor sa niekedy môže dopúšťať chýb pri riadení siete. Napr. ním vymyslené inovácie systému, ktoré boli implementované už v priebehu trvania zmluvy, sa môžu prejaviť ako neúspešné a škodlivé pre franchisantov. Dobré meno franchisingového systému a imidž značky môžu teda utrpieť z dôvodov nezávislých na franchisantovi.
Prečítaj články

Pre správny výber vhodné franšízy je nevyhnutné, aby si záujemcovia o franšízové licencie položili sériu dôležitých otázok a odpovedali si na ne. Ktoré to sú?
Zakúpením licencie známej značky si podnikateľ zjednodušuje vstup do podnikania výmenou za časť svojej nezávislosti. Franšízing so sebou nesie výhody aj nevýhody. Prvé ale prevažujú.
Franšízanti podpisujú franšízové zmluvy s vidinou úspešnej budúcnosti. Na čo si však dať pozor, pred tým ako sa upíšete franšízorovi?
Dôvodov, prečo je pre začínajúcich podnikateľov výhodné zapojiť sa do franšízovej siete, je veľa. Vybrali sme sedem z nich.
Pri kúpe licencie známej značky si zjednodušujeme štart v podnikaní výmenou za vlastnú nezávislosť. Franšíza má svoje svetlé aj temné stránky, tie svetlé však prevažujú.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.