Franšízing – istota úspechu?
Pravdou je, že zakúpením licencie známej značky si podnikateľ zjednodušuje vstup do podnikania. Výmenou za to sa však vzdáva časti svojej nezávislosti. Franšízing so sebou nesie výhody aj nevýhody. Vo väčšine prípadov však výhody prevažujú.
Kuchárka na úspešné podnikanie
Hovorí sa, že franšíza znizuje podnikateľské riziko hlavne na začiatku. Vlastník úspešného podnikateľského konceptu svojmu partnerovi poskytuje svoje znalosti a skúsenosti. Vďaka nim nemusí robiť chyby, ktoré sa stavajú začínajúcim podnikateľom. Výberom franšízového podnikania získate hneď na začiatku pripravený a osvedčený predajný model. Franšízant napr. získava projekt úpravy priestorov a nutného zariadenia v súlade so štandardmi tej či onej značky. V rámci franšízovej zmluvy je poskytované aj školenie, nielen pre samotného franšízanta, ale často aj pre personál, ktorý bude na franšízových pobočkách pracovať. Franšízanti získavajú osvedčené riešenie, ktoré sa v prípade začatia podnikania pod vlastnou značkou musia vypracovávať dlhé mesiace, alebo skôr roky.
Know-how je o to mocnejšie, čím známejšia je značka franšízora. Vybudovanie vlastného imidžu môže trvať roky, vďaka franšíze si môžu podnikatelia užívať výhody značky od samého začiatku. A práve známa značka je často tým faktorom, ktorý rozhoduje o výbere franšízy.
Odovzdávame skúsenosti aj pomoc pri problémoch
Cieľom franšízora pri predaji vlastného podnikateľského konceptu franšízovým partnerom by malo byť, aby jeho vlastný úspech zdieľali aj oni. Okrem značky a know-how by teda mali franšízantom podať pomocnú ruku. Urobiť to môže najrôznejšími spôsobmi. Obzvlášť cenná je pomoc pri výbere a posúdení potenciálu miesta, kde bude franšízová pobočka prevádzkovaná. Vyhľadanie priestorov je úlohou príjemcu licencie, ale poskytovateľ franšízy by mal posúdiť, či jeho koncept bude v danom mieste fungovať a či má vôbec nejaký zmysel ho tu budovať a rozvíjať. Môže sa stať, že prípravné práce si vyžiadajú tak vysokú finančnú investíciu, ktorá do budúcna vylučuje dosiahnutie ziskovosti firmy na mnoho mesiacov. Toto riziko sa týka najmä pohostinstva, kde môže byť zariadenie priestorov obzvlášť nákladné.
Dôležitým prvkom podpory, s ktorou môže franšízant počítať, je školenie, ktoré jeho a jeho zamestnancov uvedie do sveta podnikania. Napríklad v sieťach súvisiacich s cestovným ruchom sa partneri učia napríklad tajom prevádzkovaniu cestovnej kancelárie, predajným technikám, rezervačným systémom, alebo predaju turistických akcií. Franšízanti predajní odevov sú školení v znalosti sortimentu, zákazníckeho servisu a softvéru a postupov spolupráce. Je dôležité, aby franchisant mohol využiť pomoc poskytovateľa licencie ako na začiatku podnikania, tak aj neskôr, keď už ide na plné obrátky.
Sila vo veľkosti
Jednou z veľkých výhod toho byť súčasťou franšízovej siete sú lepšie podmienky v zmluvách s dodávateľmi, a to najmä v prípade, keď sa jedná o pobočky zamerané na predaj. Franšízová sieť disponuje veľkou kúpnou silou, ktorá franšízorovi umožňuje vyjednať nižšie ceny s výrobcami či veľkoobchodníkmi.
Dôležité sú aj marketingové výhody. Reklamné kampane majiteľa značky budujú imidž celej siete a nadobúdajú rozmery, o ktorých by nezávislý podnikateľ mohol len snívať. Majiteľ franšízovej licencie by si ako samostatný podnikateľ mohol len ťažko dovoliť kúpiť napríklad veľkú reklamnú kampaň v celoštátnych médiách alebo online svete. Pri malom rozsahu prevádzky by to navyše nedávalo žiadny ekonomický zmysel. Vstup do rozvinutej franšízovej siete s mnohými pobočkami umožňuje jedinému príjemcovi využiť efekt veľkej reklamnej kampane organizovanej poskytovateľom licencie pre celú sieť.
Je to podnikanie
Poskytovateľ franšízy nerobí charitu. Za odovzdané know-how, značku a podporu očakáva finančnú kompenzáciu v podobe franšízových poplatkov alebo marží. Pre franšízantov znamenajú záťaž, ktorá môže byť významná najmä v počiatočnej fáze podnikania. Obchodný plán franšízovej spoločnosti by mal zahŕňať jednorazovú počiatočnú platbu, ako aj pravidelné mesačné poplatky – v niektorých sieťach sú účtované paušálne, v iných v závislosti od obratu generovaného franšízantom. Niektorí franchisori tiež inkasujú príspevok do marketingového fondu, z ktorého financujú aktivity na celoštátnu propagáciu značky. V niektorých obchodných systémoch si poskytovatelia franšízy neúčtujú žiadne poplatky, ale to neznamená, že používanie ich licencií nič nestojí. V takých prípadoch je potom franchisant povinný nakupovať tovar priamo od franšízora. Všeobecne platí, že čím je systém ziskovejší a čím väčšiu istotu úspechu si franšízant „kupuje“, tým treba počítať s vyššími investíciami i následnými poplatkami.
Samostatnosť vs. kontrola
Pre veľa ľudí uvažujúcich o obstaraní franšízovej licencie môže byť obtiažna kontrola zo strany franšízora. Faktom ale je, že bez kontroly to nejde. Neoplatí sa tak brať tento faktor ako jednoznačného strašiaka. Franšízant musí pochopiť, že bude podliehať dohľadu. A je to v jeho vlastnom záujme. Predstavme si situáciu, že štandardy kvality v sieti dodržiavajú všetci, až na jedného nedisciplinovaného franšízanta. Pokiaľ si toho majiteľ značky nevšimne a nenapraví ho, môže takýto subjekt vážne podkopať povesť celej siete. Poskytovateľ franšízy musí stanoviť pravidlá a skontrolovať, či ich franšízanti dodržiavajú. Jedine tak môže ovplyvniť úspešné fungovanie celej siete.
Váhanie na začiatku / Známa značka, osvedčený podnikateľsky nápad a know-how versus franšízové poplatky a faktúry zo strany franšízora. Také argumenty sa stretávajú v mysliach ľudí uvažujúcich nad kúpou franšízovej licencie. Prečítaj články
Veselé Vianoce vám všetkým
/24.12.2025
Čitateľom portálu Franchising.sk, franšízorom, franšízantom aj všetkým záujemcom o podnikanie prajeme príjemné prežitie vianočných sviatkov.
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Najčítanejšie
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.