Ghost Kitchen – budúcnosť gastronlómie?

Jedlo kdekoľvek / Pandémia odhalila potenciál rozvozu jedla. Tzv. Ghost Kitchen môžu profitovat z chuti zákazníkov vychutnať si jedlo v prostredí domova či kancelárie.
Utorok
27.12.2022
Pandémia priniesla nový druh podnikania v oblasti gastronómie. Sme svedkami nového nastupujúceho trendu?
 

Posledné roky sú pre majiteľov gastropodnikov pomerne náročné. Nútené obmedzenie prevádzky v čase covidu a pretrvávajúca neistota priviedli mnoho podnikov ku krachu, na iné mali katastrofálne dopady. Pokiaľ mali reštaurácie, bistra alebo bary pandémiu prežiť, museli sa ich majitelia zamyslieť nad prehodnotením ich fungovania. Mnohým z nich sa to podarilo, a zatiaľ čo klasické reštaurácie boli pre hostí zatvorené, objavil sa nový štýl podnikania v gastro - vznikli značky špecializujúce sa na rozvoz jedla.

Tzv. Ghost Kitchen sú kuchyne určené výhradne na rozvoz jedál. Nenájdete ich v centrách miest alebo food courtoch obchodných centier. Nemajú čašníkov, jedálne lístky, stoly a stoličky - inými slovami, žiadne ďalšie režijné náklady. Okrem toho, že vytvorenie a prevádzka kuchyne duchov je lacnejšia, možno ju aj rýchlo zriadiť. Potrebujete iba kuchyňu s prístupom pre rozvozcov a certifikovaný hygienický preukaz.

Takéto kuchyne môžete poznať aj pod pojmom „virtuálna kuchyňa“, fungujú na základe plnenia objednávok na jedlo so sebou pre aplikácie tretích strán, ako sú Uber Eats, Wolt aleb Bolt food. Cieľom týchto kuchýň je ťažiť z kultúrnej zmeny smerom k jedlu so sebou, ktorej hodnota sa do roku 2030 odhaduje na 1 bilión dolárov.

Budovanie značky ako kľúč k úspechu

V prípade „kuchýň duchov“ prekvapivo nie je najväčším problémom prilákať spotrebiteľov. Problém spočíva v budovaní značky. Pre zákazníkov je ťažké stotožniť sa s reštauráciou, ktorú nikdy nevideli. Čelíte tiež výzve udržať kontrolu kvality, pretože jedlo dodáva obvykle tretia strana. Investícia do kvalitnejšieho obalu a značky je spôsob, ktorý odporúčame, ako bojovať s oboma týmito problémami.

Niektoré reštaurácie, najmä v zahraničí, sa pomerne skoro úspešne preorientovali na take-away a otvorili ďalší Ghost Kitchen, aby pokryli dopyt počas výluky, ako napríklad Five-Guys, Applebee's a Chili's v USA. Pomáha to tiež udržať neustálu prevádzku vodičov rozvážkovej služby. Počas pandémie si veľké spoločnosti nenechali ujsť príležitosť a vytvorili rôzne značky na aplikácie take away, aby otestovali nové položky menu bez rizika tvrdého zásahu značky.

Ukazuje sa, že virtuálne kuchyne sú inovatívnym, nákladovo a rizikovo efektívnym spôsobom podnikania. Zmena pracovnej kultúry, ktorej sme v súčasnosti svedkami, znamená, že o jedlá so sebou je medzi zákazníkmi záujem vyšší ako kedykoľvek predtým. Zdá sa, že ide o viac ako len o trend a zaujímavý priestor na sledovanie.


Zníženie nákladov / Kuchyne typu Ghost Kitchen sú lacnejšie na prevádzku. Netreba atraktívne lokality, s ktorými sú spojené vysoké nájmy, najímať čašníkov či premýšľať o doplnkových službách