Základná otázka sa týka toho, čo chcete robiť, v akej oblasti chcete rozbehnúť svoje nové podnikanie s franšízou.
Franšízanti sa spravidla recrutujú z dvoch skupín. Sú to malí podnikatelia, ktorí už podnikajú a hľadajú silu a podporu zavedenej siete, alebo existujúci zamestnanci, ktorí vybudovali kapitál a rozhodli sa rozbehnúť vlastné podnikanie. Pri hľadaní vhodného nápadu na vlastné podnikanie pod zavedenou značkou treba zvážiť vaše schopnosti a porozmýšľať o vašich osobných predpokladoch. Viete, v čom sa cítite silný, aké sú vaše silné stránky?
„Ak sa chcete pustiť do úplne nového odboru a splniť si tak sen o podnikaní v tej či onej brandži, uvažujte nad tým, či vami zvolené služby či produkty nájdu na vašom trhu zákazníka. Kľúčové je analyzovať konkurenciu, ktorá je vo vašom regióne. Nechcete predsa v malom meste otvárať piatu cukráreň, ktorá by si svojich zákazníkov hľadala len ťažko,“ upozorňuje Marek Halfar, riaditeľ spoločnosti PROFIT system franchise services, ktorá sa špecializuje na poradenstvo vo franšízingu.
Bez peňazí to nejde
Vstup do každej franšízy so sebou nesie väčšie či menšie náklady na počiatočnú investíciu. Pri výbere franšízy si určite zistite, či poskytovateľ licencie požaduje, aby ste počiatočnú investíciu hradili zo svojich vlastných zdrojov, alebo ju je možné financovať aj s využitím externého kapitálu.
„Majitelia niektorých franšízových značiek totiž požadujú, aby franšízant určitú časť financoval z vlastných zdrojov,“ vysvetľuje Lenka Nováková, riaditeľka portálu Franchising.sk, na ktorom nájdete pohromade ponuky najrôznejších franšízových systémov, ktoré u nás hľadajú franšízových partnerov. Pamätajte ale, že počiatočná investícia nie je všetko. Je nutné počítať aj s finančnou rezervou, aspoň na prvých pár mesiacov prevádzky, než podnikanie začne prinášať zisk.
Dôveruj, ale preveruj
Pri rokovaní s franšízorom získate ako záujemca o licenciu množstvo informácií. Najmä o tom, ako franšízor podporuje svojich franšízantov a ako úspešná je celá franšízová sieť. Je dobré si tieto informácie overiť. Overiť dôveryhodnosť informácií získaných od poskytovateľa licencie si môžete u jeho existujúcich franšízantov. Niektorí franšízori vám aj túto možnosť sami ponúknu. V opačnom prípade stojí za to hľadať franšízové pobočky a navštíviť ich, skontrolovať, ako fungujú, opýtať sa ich majiteľov, aká je spolupráca s centrálnou spoločnosťou, či majú nejaké výhrady k podpore, ktorú dostávajú pri svojom podnikaní.
Rozhodnutie o výbere vhodného franšízového systému nie je dobré uponáhľať, preto odporúčame dať si čas, zvážiť všetky pre a proti a skutočne sa uistiť, že franšízové podnikanie je pre vás tým pravým, že ste naň pripravení.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.
Prečítaj články
Veselé Vianoce vám všetkým
/24.12.2025
Čitateľom portálu Franchising.sk, franšízorom, franšízantom aj všetkým záujemcom o podnikanie prajeme príjemné prežitie vianočných sviatkov.
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Najčítanejšie
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.