Základná otázka sa týka toho, čo chcete robiť, v akej oblasti chcete rozbehnúť svoje nové podnikanie s franšízou.
Franšízanti sa spravidla recrutujú z dvoch skupín. Sú to malí podnikatelia, ktorí už podnikajú a hľadajú silu a podporu zavedenej siete, alebo existujúci zamestnanci, ktorí vybudovali kapitál a rozhodli sa rozbehnúť vlastné podnikanie. Pri hľadaní vhodného nápadu na vlastné podnikanie pod zavedenou značkou treba zvážiť vaše schopnosti a porozmýšľať o vašich osobných predpokladoch. Viete, v čom sa cítite silný, aké sú vaše silné stránky?
„Ak sa chcete pustiť do úplne nového odboru a splniť si tak sen o podnikaní v tej či onej brandži, uvažujte nad tým, či vami zvolené služby či produkty nájdu na vašom trhu zákazníka. Kľúčové je analyzovať konkurenciu, ktorá je vo vašom regióne. Nechcete predsa v malom meste otvárať piatu cukráreň, ktorá by si svojich zákazníkov hľadala len ťažko,“ upozorňuje Marek Halfar, riaditeľ spoločnosti PROFIT system franchise services, ktorá sa špecializuje na poradenstvo vo franšízingu.
Bez peňazí to nejde
Vstup do každej franšízy so sebou nesie väčšie či menšie náklady na počiatočnú investíciu. Pri výbere franšízy si určite zistite, či poskytovateľ licencie požaduje, aby ste počiatočnú investíciu hradili zo svojich vlastných zdrojov, alebo ju je možné financovať aj s využitím externého kapitálu.
„Majitelia niektorých franšízových značiek totiž požadujú, aby franšízant určitú časť financoval z vlastných zdrojov,“ vysvetľuje Lenka Nováková, riaditeľka portálu Franchising.sk, na ktorom nájdete pohromade ponuky najrôznejších franšízových systémov, ktoré u nás hľadajú franšízových partnerov. Pamätajte ale, že počiatočná investícia nie je všetko. Je nutné počítať aj s finančnou rezervou, aspoň na prvých pár mesiacov prevádzky, než podnikanie začne prinášať zisk.
Dôveruj, ale preveruj
Pri rokovaní s franšízorom získate ako záujemca o licenciu množstvo informácií. Najmä o tom, ako franšízor podporuje svojich franšízantov a ako úspešná je celá franšízová sieť. Je dobré si tieto informácie overiť. Overiť dôveryhodnosť informácií získaných od poskytovateľa licencie si môžete u jeho existujúcich franšízantov. Niektorí franšízori vám aj túto možnosť sami ponúknu. V opačnom prípade stojí za to hľadať franšízové pobočky a navštíviť ich, skontrolovať, ako fungujú, opýtať sa ich majiteľov, aká je spolupráca s centrálnou spoločnosťou, či majú nejaké výhrady k podpore, ktorú dostávajú pri svojom podnikaní.
Rozhodnutie o výbere vhodného franšízového systému nie je dobré uponáhľať, preto odporúčame dať si čas, zvážiť všetky pre a proti a skutočne sa uistiť, že franšízové podnikanie je pre vás tým pravým, že ste naň pripravení.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.
Prečítaj články

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Najčítanejšie

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?