Základná otázka sa týka toho, čo chcete robiť, v akej oblasti chcete rozbehnúť svoje nové podnikanie s franšízou.
Franšízanti sa spravidla recrutujú z dvoch skupín. Sú to malí podnikatelia, ktorí už podnikajú a hľadajú silu a podporu zavedenej siete, alebo existujúci zamestnanci, ktorí vybudovali kapitál a rozhodli sa rozbehnúť vlastné podnikanie. Pri hľadaní vhodného nápadu na vlastné podnikanie pod zavedenou značkou treba zvážiť vaše schopnosti a porozmýšľať o vašich osobných predpokladoch. Viete, v čom sa cítite silný, aké sú vaše silné stránky?
„Ak sa chcete pustiť do úplne nového odboru a splniť si tak sen o podnikaní v tej či onej brandži, uvažujte nad tým, či vami zvolené služby či produkty nájdu na vašom trhu zákazníka. Kľúčové je analyzovať konkurenciu, ktorá je vo vašom regióne. Nechcete predsa v malom meste otvárať piatu cukráreň, ktorá by si svojich zákazníkov hľadala len ťažko,“ upozorňuje Marek Halfar, riaditeľ spoločnosti PROFIT system franchise services, ktorá sa špecializuje na poradenstvo vo franšízingu.
Bez peňazí to nejde
Vstup do každej franšízy so sebou nesie väčšie či menšie náklady na počiatočnú investíciu. Pri výbere franšízy si určite zistite, či poskytovateľ licencie požaduje, aby ste počiatočnú investíciu hradili zo svojich vlastných zdrojov, alebo ju je možné financovať aj s využitím externého kapitálu.
„Majitelia niektorých franšízových značiek totiž požadujú, aby franšízant určitú časť financoval z vlastných zdrojov,“ vysvetľuje Lenka Nováková, riaditeľka portálu Franchising.sk, na ktorom nájdete pohromade ponuky najrôznejších franšízových systémov, ktoré u nás hľadajú franšízových partnerov. Pamätajte ale, že počiatočná investícia nie je všetko. Je nutné počítať aj s finančnou rezervou, aspoň na prvých pár mesiacov prevádzky, než podnikanie začne prinášať zisk.
Dôveruj, ale preveruj
Pri rokovaní s franšízorom získate ako záujemca o licenciu množstvo informácií. Najmä o tom, ako franšízor podporuje svojich franšízantov a ako úspešná je celá franšízová sieť. Je dobré si tieto informácie overiť. Overiť dôveryhodnosť informácií získaných od poskytovateľa licencie si môžete u jeho existujúcich franšízantov. Niektorí franšízori vám aj túto možnosť sami ponúknu. V opačnom prípade stojí za to hľadať franšízové pobočky a navštíviť ich, skontrolovať, ako fungujú, opýtať sa ich majiteľov, aká je spolupráca s centrálnou spoločnosťou, či majú nejaké výhrady k podpore, ktorú dostávajú pri svojom podnikaní.
Rozhodnutie o výbere vhodného franšízového systému nie je dobré uponáhľať, preto odporúčame dať si čas, zvážiť všetky pre a proti a skutočne sa uistiť, že franšízové podnikanie je pre vás tým pravým, že ste naň pripravení.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.
Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?