Prečo platiť za franšízu?
Výška investície do franšízových systémov vždy závisí od toho, pre akú značku sa budúci franšízant rozhodne a v akom odbore sa chystá podnikať. Či už ide o franšízy globálnych značiek, alebo menšie lokálne koncepty, jedno majú spoločné. V posledných rokoch ich hodnota stúpa. A to aj napriek recesiám, pandémií aj ekonomickej neistoty, ktorú v dnešnej dobe štart podnikania predstavuje. Prečo? Zo skúsenosti vidíme, že za tým stoja 3 hlavné dôvody.
Potenciál
Najčastejším dôvodom, prečo sa podnikatelia rozhodnú pre obstaranie franšízovej licencie, je záujem využiť potenciál franšízového systému, vďaka ktorému by sa aj oni mohli dočkať úspechu v podnikaní. Ako súčasť zavedeného systému totiž môžu ťažiť z úspor z rozsahu, ktoré dosiahne franšízor. To sa potom premietne do počiatočných, aj do prevádzkových nákladov každej franšízovej prevádzky. Pokiaľ záujemca o franšízu vidí cestu k zdvojnásobeniu alebo strojnásobeniu systému s iba nominálnym zvýšením štruktúry nákladov, pristúpi na to a zaplatí aj veľké peniaze za to, aby sa mohol stať jeho súčasťou. Zaplatenie vstupnej investície sa bude zdať ako výhodná kúpa, pokiaľ sa investícia vráti vďaka stabilnému, predvídateľnému a ziskovému rastu.
Najväčšie riziko pri budovaní franšízového systému prichádza v prvých rokoch. Počas rokov, kedy ešte nie je fungovanie úplne overené, kedy je na trhu ešte krátku dobu. Počas tohto obdobia nemusí byť prírastok franšízantov taký výrazný, ako by si mnohé franšízy možno predstavovali. Všetko sa však zmení v momente, kedy vedenie franšízového konceptu môže potenciálnym partnerom doložiť, že vstupujú do zavedeného a osvedčeného systému, vďaka ktorému môžu „samostatne“ podnikať a profitovať z výhod, ktoré franšízové podnikanie ponúka.
Nikdy nie je nič isté, a to ani v oblasti franchisingu, ale obchodný model, ktorý využíva obratnosť malého podnikania s prepracovanosťou väčšieho podniku, má veľmi dobrú pozíciu pre exponenciálny rast.
Čas
Dostať franšízový systém do stavu, kedy je schopný trvalo otvárať ziskové jednotky, vyžaduje obrovské úsilie, niekedy aj roky s malou alebo žiadnou ziskovosťou. Väčšina zakladateľov franšízových systémov vykoná na svojej ceste nespočetné množstvo úprav kurzu. Rozširovanie podnikania, ktoré je založené na podpore a vedení podnikateľov, ktorí sú zo svojej podstaty nezávislí, si vyžaduje čas, trpezlivosť a trochu šťastia. Aj dobre financované začínajúce firmy, ktoré majú dostatok peňazí na to, aby všetko robili podľa pravidiel, robia veľa chýb, prešľapov a úprav stratégií, aby všetko zvládli. Rovnako ako u dobrého vína to jednoducho nemôžete uponáhľať. Meria sa to na roky, nie na mesiace alebo štvrťroky.
Všetky skvelé franšízové systémy a ich zakladatelia by mohli o počiatočných problémoch dlho rozprávať, u niektorých by to možno stačilo aj na knihu. V prvých rokoch pracovali na odstránení chýb a riešili problémy so škálovateľnosťou, ako preniesť obchodný model z miestneho ziskového podniku na podnik, ktorý sa môže vrhnúť do novej oblasti a prosperovať v konkurencii zavedených konkurentov. A to nikdy nie je ľahké.
Prvej pobočke, na ktorej bol systém založený, mohlo trvať roky, kým ovládla miestny trh. Previesť to na systém, ktorého cieľom je konkurovať na novom trhu od prvého dňa, nie je niečo, čo možno vykonať v tabuľke alebo v laboratóriu. Stojí za tým obrovské úsilie a energia. Jediným spoločným faktorom je vždy čas, niekedy veľa času, aby sa všetko podarilo. V našom stále netrpezlivejšom svete sú investori ochotní zaplatiť za to, že preskočia túto tvrdú prácu a pre štart podnikania si zvolia „ľahšiu“ cestu franchisingu.
Podnikanie „na tanieri“
Rozbehnúť podnikanie na vlastnú päsť so sebou nesie množstvo úskalí, o ktorých sme už vyššie písali. Kúpou franšízovej licencie si franšízanti „zabezpečujú“ nielen potenciál úspechu a šetria čas, kupujú si aj samotný nápad. Faktom totiž je, že na dnešnom trhu uspejú najmä značky a firmy, ktoré prichádzajú s niečím novým, originálnym.
Priviezť na trh niečo také je však čím ďalej tým ťažšie a vyžaduje si to nielen veľkú odvahu, ale často aj vysoké náklady na samotné rozbehnutie a tiež čas a energiu, ktorú vyžaduje. To všetko si práve s obstaraním franšízy môžu ušetriť. Stačí im zvoliť si odbor, v ktorom chcú podnikať, nájsť ten správny koncept, ktorý u nás ponúka franšízové licencie. Tí podnikavejší sa potom môžu rozhliadnuť aj za hranicami a priviezť na tuzemský trh úplne nové koncepty, ktoré dosiahli úspech v iných krajinách.
Úspory díky síti / Jednou z velkých výhod toho být součástí franšízové sítě jsou lepší podmínky ve smlouvách s dodavateli. Prečítaj články
Veselé Vianoce vám všetkým
/24.12.2025
Čitateľom portálu Franchising.sk, franšízorom, franšízantom aj všetkým záujemcom o podnikanie prajeme príjemné prežitie vianočných sviatkov.
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Najčítanejšie
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.