Franšízovať alebo nefranšízovať?
Isto vám nemusíme hovoriť, že veľa najznámejších značiek využilo model franšízingu na dosiahnutie niekedy až globálneho úspechu. Ako ale spoznať, že tento spôsob expanzie je vhodný aj pre vašu spoločnosť? Dovoľte nám predstaviť vám klady a zápory toho, prečo by ste sa mohli alebo naopak nemali vydať na cestu poskytovateľa franšízových licencií.
Výhody pre vaše podnikanie
Franšízing predstavuje veľké výhody z hľadiska nákladov pre niekoho, kto nechce investovať veľké množstvo kapitálu a času do expanzie svojej spoločnosti. Franšízori naopak vďaka predaju licencií môžu získať ďalšie zdroje príjmov vo forme odmeny zo strany nadobúdateľa franšízy. Jedným z príjmov je počiatočný poplatok, ktorý predstavuje základné investičné náklady na otvorenie novej franšízovej pobočky. K zisku franšízora prispieva aj priebežný franšízový poplatok, ktorý franšízant hradí pravidelne. Je potrebné na rovinu povedať, že tieto poplatky sa často líšia v závislosti od obchodných a zmluvných dohôd medzi poskytovateľom a nadobúdateľom franšízy.
Okrem investície a franšízových platieb existuje niekoľko ďalších spôsobov, ako môže franšízovanie vášho podnikania rozšíriť vaše podnikanie a zároveň vám ušetriť peniaze. Rozšírením distribučných kanálov môže firma posilniť svoju pozíciu na trhu, bez toho aby potrebovala veľké investície. To je dobrý tržný signál pre novú aj súčasnú klientelu pri rozširovaní vášho mena.
Ďalšou výhodou na nákladovej strane nákladov je pre franšízora zníženie prevádzkových nákladov. Na základe franšízových dohôd medzi poskytovateľom franšízy a nadobúdateľom franšízy ohľadom schválených tovarov a služieb predávaného a poskytovaného franšízantom môže poskytovateľ licencie posilniť vzťahy so svojimi dodávateľmi, čo môže viesť k ďalšiemu zníženiu nákladov, resp. k zníženiu cien, ktoré za tovary, ktoré bude nakupovať vo väčšom, zaplatí.
Ďalším príkladom, prečo sa vám franšíza vo vašom podnikaní oplatí, je reklama a marketing. Franšízanti sú v rámci franšízovej spolupráce obvykle povinní odvádzať platby do spoločného marketingového fondu. Pomôže to rozšíriť váš dosah na trhu.
Hlavným pozitívom franšízingu vášho podnikania je pokoj, ktorý vám prinesie podelenie sa s franšízantmi o zodpovednosť za rozvoj vášho podnikania. Budete to vy, kto rozhodne o tom, komu licenciu predáte. Zo skúseností vieme, že franšízanti sú do prevádzkovania pobočiek pod vašou značkou viac zapálení ako vaši zamestnanci. Hrajú totiž o svoje zisky. Vďaka franšízantom vám ako poskytovateľovi viac menej odpadajú starosti so zamestnancami franšízových pobočiek. Starať sa o ne budú tí, ktorým licenciu zveríte.
Výhodou je tiež, že franšízanti sú samostatnými podnikateľmi. Nesú teda zodpovednosť za svoje činy. Z právneho hľadiska teda poskytovateľ franšízy nenesie zodpovednosť za jednanie svojich franšízových partnerov.
Zvážte aj nevýhody
Aj keď za kroky svojich franšízantov nenesiete ako poskytovateľ licencie právnu zodpovednosť, ich nesprávne jednanie či správanie môžu ovplyvniť celkové vnímanie vašej značky. Je fakt, že všetky „noty“ na prevádzkovanie franšízovej pobočky získavajú franšízanti v rámci franšízového balíčku, ale stále tu existuje riziko, že sa nimi nebudú riadiť, alebo zlyhajú. To všetko môže mať dopad na vaše podnikanie.
Sekundárnym rizikom je možný klesajúci pravidelný franšízový poplatok. Hlavne vtedy, ak je jeho výška viazaná na zisk, nie na obrat, je dôležité mať sa na pozore. Niektorí franšízanti sa môžu snažiť znížiť výšku zisku, čo vedie k zníženiu odmeny pre vás ako poskytovateľov franšízy.
Z nášho pohľadu posledným rizikom, ktoré je potrebné zvážiť, je hrozba vytvorenia budúcej konkurencie. Úspešní franšízanti, ktorí pomocou systému porozumejú podnikaniu a trhu, môžu byť unavení platením franšízových poplatkov a budú chcieť byť nezávislými. To je dôvod, prečo väčšina franšízových zmlúv obsahuje konkurenčnú doložku počas stanovenej doby voči nadobúdateľovi franšízy a ďalším účastníkom. Toto ustanovenie podlieha posúdeniu antimonopolných právnych predpisov a v najlepšom prípade iba odďaľuje potenciálne budúce zahájenie konkurenčnej činnosti.

Prečítaj články

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Najčítanejšie

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?