Franšíza ako riešenie krízy?
Koronavírusová kríza výrazne poznamenala už niekoľko rokov klesajúce tržby amerického módneho reťazca GAP. V dôsledku toho sa vedenie značky rozhodlo k razantnému kroku, a to zatvoriť svoje pobočky hneď v niekoľkých európskych krajinách. Obchody vo Veľkej Británii, Írsku, Francúzsku a Taliansku by svoje dvere zákazníkom mohli zaťvoriť v priebehu leta 2021. O prácu by prišli tisíce zamestnancov.
V súčasnosti americké vedenie premýšľa, či v týchto krajinách prejsť na franšízový model spolupráce, ktorý využíva už v niektorých štátoch na svoj rozvoj. Na konci júla mala značka GAP v Európe 129 vlastných predajní a zhruba 400 franšízových. „Vydať sa cestou franšízy by pre túto celosvetovo známu značku mohlo znamenať určité východisko z krízy. Faktom totiž je, že riešiť rozvoj na európskych trhoch zo zámoria, obzvlášť v situácii, v ktorej sa momentálne vplyvom pandémie COVID-19 nachádzame, vyžaduje veľkú námahu. Podnikať na zahraničných trhoch chce dokonalú znalosť tamojšieho prostredia, nákupných zvyklostí, a hlavne umenie reagovať na zmeny, ktoré prichádzajú. A práve s tým by mohli pomôcť master-franšízoví či franšízoví partneri,“ hovorí Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system franchise services.
Otázkou je, či toto rozhodnutie neprichádza pre americkú značku neskoro. Tržby na spomínaných trhoch totiž klesajú už niekoľko rokov a koronavírusová kríze môže byť „iba“ poslednou ranou. Ešte pred pandémiou spoločnosť GAP bojovala o oživenie potom, čo po niekoľkých rokoch strácala mladších zákazníkov, ktorí začali prechádzať k lacnejším módnym značkám ako sú Zara, H&M alebo Forever 21. „Tiež zákazníci a ich nákupné zvyklosti budú musieť byť brané v úvahu pri príprave budúcej franšízovej ponuky. Otázkou je ako pristúpiť k cenovej politike. Európa je dopadom najrôznejších opatrení prijatých v súvislosti s bojom proti šíreniu koronavírusu výrazne poznamenaná. Ekonomiky štátov padajú a znižovať sa bude aj kúpyschopnosť obyvateľov – veľa ľudí stratí prácu, podnikatelia budú musieť reštartovať svoje podnikanie, chuť míňať bude isto menšia. A na to musia majitelia značky myslieť,“ upozorňuje Marek Halfar s tým, že na druhú stranu bude pre niekoho skvelou príležitosťou rozvíjať svoje podnikanie pod hlavičkou zavedenej značky s viac ako 50ročnou históriou.
V Česku a na Slovensku sa stala partnerom pre distribúciu spoločnosť CS Retail 1969, s.r.o., ktorá patrí do skupiny C.S. Apparel Group a. s., ktorá zastupuje tiež americkú značku Under Amour.
Otváranie a zatváranie pobočiek / Na Slovensku spustil GAP e-shop a avizoval, že otvorí aj niekoľko kamenných pobočiek. Situácia v ďalších krajinách je iná. Začiatkom roka spoločnosť uviedla, že plánuje v rámci reštrukturalizačného plánu zatvoriť po celom svete viac ako 225 nerentabilných obchodov Gap a Banana Republic. Prečítaj články
Crazy Bubble mieri na Slovensko
/08.09.2025
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Najčítanejšie
Franchising – čo to je?
/03.10.2013
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.