Franšíza ako riešenie krízy?
Koronavírusová kríza výrazne poznamenala už niekoľko rokov klesajúce tržby amerického módneho reťazca GAP. V dôsledku toho sa vedenie značky rozhodlo k razantnému kroku, a to zatvoriť svoje pobočky hneď v niekoľkých európskych krajinách. Obchody vo Veľkej Británii, Írsku, Francúzsku a Taliansku by svoje dvere zákazníkom mohli zaťvoriť v priebehu leta 2021. O prácu by prišli tisíce zamestnancov.
V súčasnosti americké vedenie premýšľa, či v týchto krajinách prejsť na franšízový model spolupráce, ktorý využíva už v niektorých štátoch na svoj rozvoj. Na konci júla mala značka GAP v Európe 129 vlastných predajní a zhruba 400 franšízových. „Vydať sa cestou franšízy by pre túto celosvetovo známu značku mohlo znamenať určité východisko z krízy. Faktom totiž je, že riešiť rozvoj na európskych trhoch zo zámoria, obzvlášť v situácii, v ktorej sa momentálne vplyvom pandémie COVID-19 nachádzame, vyžaduje veľkú námahu. Podnikať na zahraničných trhoch chce dokonalú znalosť tamojšieho prostredia, nákupných zvyklostí, a hlavne umenie reagovať na zmeny, ktoré prichádzajú. A práve s tým by mohli pomôcť master-franšízoví či franšízoví partneri,“ hovorí Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system franchise services.
Otázkou je, či toto rozhodnutie neprichádza pre americkú značku neskoro. Tržby na spomínaných trhoch totiž klesajú už niekoľko rokov a koronavírusová kríze môže byť „iba“ poslednou ranou. Ešte pred pandémiou spoločnosť GAP bojovala o oživenie potom, čo po niekoľkých rokoch strácala mladších zákazníkov, ktorí začali prechádzať k lacnejším módnym značkám ako sú Zara, H&M alebo Forever 21. „Tiež zákazníci a ich nákupné zvyklosti budú musieť byť brané v úvahu pri príprave budúcej franšízovej ponuky. Otázkou je ako pristúpiť k cenovej politike. Európa je dopadom najrôznejších opatrení prijatých v súvislosti s bojom proti šíreniu koronavírusu výrazne poznamenaná. Ekonomiky štátov padajú a znižovať sa bude aj kúpyschopnosť obyvateľov – veľa ľudí stratí prácu, podnikatelia budú musieť reštartovať svoje podnikanie, chuť míňať bude isto menšia. A na to musia majitelia značky myslieť,“ upozorňuje Marek Halfar s tým, že na druhú stranu bude pre niekoho skvelou príležitosťou rozvíjať svoje podnikanie pod hlavičkou zavedenej značky s viac ako 50ročnou históriou.
V Česku a na Slovensku sa stala partnerom pre distribúciu spoločnosť CS Retail 1969, s.r.o., ktorá patrí do skupiny C.S. Apparel Group a. s., ktorá zastupuje tiež americkú značku Under Amour.

Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?