Zahraničné značky majú v Srbsku úspech
Podľa analýzy spoločnosti PROFIT system funguje v súčasnosti v Srbsku okolo 200 značiek, ktoré si pre svoj rozvoj zvolili cestu franšízingu. Takmer dve tretiny z nich (62 %) majú zahraničný pôvod, čo však predstavuje od roku 2013 zníženie podielu o 5 %. „Zvyšovanie podielu domácich franšíz značí dozrievanie franšízového trhu danej krajiny tak, ako sme tomu boli svedkami na Slovensku,“ hovorí konzultantka spoločnosti PROFIT system Lenka Nováková s tým, že pozitívne reakcie zo strany srbských zákazníkov a tiež záujemcov o franšízové licencie môžu predstavovať šancu na úspech aj pre slovenské značky, ktoré by na tento trh chceli vstúpiť.
Asi nikoho neprekvapí, že väčšina zahraničných značiek pochádza zo Spojených štátov amerických, celkovo ich je 26. Nie je sa čomu diviť. Faktom je, že franšízový trh v USA je jedným z najrozvinutejších na svete – v počte aktívnych systémov, tiež v počte odvetví, v ktorých je franšízing zastúpený. Väčšina amerických franšízových konceptov sa pre tento spôsob rozvoja rozhodla v snahe preniknúť do ďalších krajín. Pomerne vysoký počet značiek z USA znamená, že potenciál tejto krajiny objavili aj franšízori spoza oceánu, preto je iba otázkou času, kedy sa do centra balkánskeho polostrova vydajú značky, ktoré nie sú tak zďaleka. A expanzia by pre nich tým pádom mohla byť aj jednoduchšia a menej nákladná.
Ďalšími silno zastúpenými krajinami na srbskom trhu sú Taliansko s 12 značkami, Francúzsko s 10 konceptmi a Nemecko s 9. O slovo sa hlásia siete pochádzajúce zo susedných krajín – Chorvátska a Slovinska. „Uvidíme, či sa v blízskej dobe medzi krajiny s popredným zastúpením na srbskom franšízovom trhu nedostane aj Slovensko. Zaujímavých franšízových konceptov tu je naozaj veľa a to v rozličných odboroch,“ dopĺňa Lenka Nováková.
A v akých odboroch sa zahraničné koncepty v Srbsku najviac prezentujú? Franšízy z USA, Nemecka, Chorvátska, Veľkej Británie a Rakúska pôsobia prevažne v oblasti služieb. Koncepty z Talianska Slovinska a Španielska sa zameriavajú hlavne na obchod.
Služby vedú / Celkovo podľa analýzy spoločnosti PROFIT system v Srbsku podniká 54 % zahraničných značiek v službách, 46 % pripadá na obchod. Prečítaj články
Chute sveta pod jednou strechou
/04.12.2025
Známy chorvátsky fast-casual reťazec Koykan hľadá franšízantov s vášňou pre svetovú gastronómiu. Po otvorení reštaurácií v Bratislave chce expandovať aj do ďalších miest.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.