Zahraničné značky majú v Srbsku úspech
Podľa analýzy spoločnosti PROFIT system funguje v súčasnosti v Srbsku okolo 200 značiek, ktoré si pre svoj rozvoj zvolili cestu franšízingu. Takmer dve tretiny z nich (62 %) majú zahraničný pôvod, čo však predstavuje od roku 2013 zníženie podielu o 5 %. „Zvyšovanie podielu domácich franšíz značí dozrievanie franšízového trhu danej krajiny tak, ako sme tomu boli svedkami na Slovensku,“ hovorí konzultantka spoločnosti PROFIT system Lenka Nováková s tým, že pozitívne reakcie zo strany srbských zákazníkov a tiež záujemcov o franšízové licencie môžu predstavovať šancu na úspech aj pre slovenské značky, ktoré by na tento trh chceli vstúpiť.
Asi nikoho neprekvapí, že väčšina zahraničných značiek pochádza zo Spojených štátov amerických, celkovo ich je 26. Nie je sa čomu diviť. Faktom je, že franšízový trh v USA je jedným z najrozvinutejších na svete – v počte aktívnych systémov, tiež v počte odvetví, v ktorých je franšízing zastúpený. Väčšina amerických franšízových konceptov sa pre tento spôsob rozvoja rozhodla v snahe preniknúť do ďalších krajín. Pomerne vysoký počet značiek z USA znamená, že potenciál tejto krajiny objavili aj franšízori spoza oceánu, preto je iba otázkou času, kedy sa do centra balkánskeho polostrova vydajú značky, ktoré nie sú tak zďaleka. A expanzia by pre nich tým pádom mohla byť aj jednoduchšia a menej nákladná.
Ďalšími silno zastúpenými krajinami na srbskom trhu sú Taliansko s 12 značkami, Francúzsko s 10 konceptmi a Nemecko s 9. O slovo sa hlásia siete pochádzajúce zo susedných krajín – Chorvátska a Slovinska. „Uvidíme, či sa v blízskej dobe medzi krajiny s popredným zastúpením na srbskom franšízovom trhu nedostane aj Slovensko. Zaujímavých franšízových konceptov tu je naozaj veľa a to v rozličných odboroch,“ dopĺňa Lenka Nováková.
A v akých odboroch sa zahraničné koncepty v Srbsku najviac prezentujú? Franšízy z USA, Nemecka, Chorvátska, Veľkej Británie a Rakúska pôsobia prevažne v oblasti služieb. Koncepty z Talianska Slovinska a Španielska sa zameriavajú hlavne na obchod.

Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej franšízovej siete Extra Services.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
„Pri Extéria Markete sa môžeme baviť o návratnosti počiatočne investície franšízantov v horizonte 9 až 12 mesiacov," hovorí Aleš Krčmář, riaditeľ tejto franšízovej siete na Slovensku.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.