Zahraničné značky majú v Srbsku úspech
Podľa analýzy spoločnosti PROFIT system funguje v súčasnosti v Srbsku okolo 200 značiek, ktoré si pre svoj rozvoj zvolili cestu franšízingu. Takmer dve tretiny z nich (62 %) majú zahraničný pôvod, čo však predstavuje od roku 2013 zníženie podielu o 5 %. „Zvyšovanie podielu domácich franšíz značí dozrievanie franšízového trhu danej krajiny tak, ako sme tomu boli svedkami na Slovensku,“ hovorí konzultantka spoločnosti PROFIT system Lenka Nováková s tým, že pozitívne reakcie zo strany srbských zákazníkov a tiež záujemcov o franšízové licencie môžu predstavovať šancu na úspech aj pre slovenské značky, ktoré by na tento trh chceli vstúpiť.
Asi nikoho neprekvapí, že väčšina zahraničných značiek pochádza zo Spojených štátov amerických, celkovo ich je 26. Nie je sa čomu diviť. Faktom je, že franšízový trh v USA je jedným z najrozvinutejších na svete – v počte aktívnych systémov, tiež v počte odvetví, v ktorých je franšízing zastúpený. Väčšina amerických franšízových konceptov sa pre tento spôsob rozvoja rozhodla v snahe preniknúť do ďalších krajín. Pomerne vysoký počet značiek z USA znamená, že potenciál tejto krajiny objavili aj franšízori spoza oceánu, preto je iba otázkou času, kedy sa do centra balkánskeho polostrova vydajú značky, ktoré nie sú tak zďaleka. A expanzia by pre nich tým pádom mohla byť aj jednoduchšia a menej nákladná.
Ďalšími silno zastúpenými krajinami na srbskom trhu sú Taliansko s 12 značkami, Francúzsko s 10 konceptmi a Nemecko s 9. O slovo sa hlásia siete pochádzajúce zo susedných krajín – Chorvátska a Slovinska. „Uvidíme, či sa v blízskej dobe medzi krajiny s popredným zastúpením na srbskom franšízovom trhu nedostane aj Slovensko. Zaujímavých franšízových konceptov tu je naozaj veľa a to v rozličných odboroch,“ dopĺňa Lenka Nováková.
A v akých odboroch sa zahraničné koncepty v Srbsku najviac prezentujú? Franšízy z USA, Nemecka, Chorvátska, Veľkej Británie a Rakúska pôsobia prevažne v oblasti služieb. Koncepty z Talianska Slovinska a Španielska sa zameriavajú hlavne na obchod.

Prečítaj články

Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Najčítanejšie

„Nízke náklady a rýchla návratnosť robia z Edukido ideálnu voľbu pre tých, ktorí chcú podnikať a zároveň podporiť rozvoj detí,“ hovorí prevádzkový riaditeľ Bartłomiej Misztal.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Nastal vhodný čas pre získanie licencie v rámci regiónov Slovenska," hovorí Matúš Hrabko, Field Service Manažér pre McDonald's na Slovensku.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.