Francúzske kúzlo franšízy
Podstatou dobre fungujúceho franšízového trhu sú úspešné a kvalitné franšízové koncepty. Tie by sa však nemohli efektívne rozvíjať, ak by nemali dostatok relevantných informácií o situácii na trhu. Tiež preto Francúzska franšízová federácia každoročne zverejňuje výsledky výskumu na domácom franšízovom trhu. Zaujíma vás, čo kľúčové údaje ukazujú?
Už niekoľko rokov sa Francúzsko môže chváliť tým, že jej trh s franšízovými licenciami je najväčším v Európe. Podľa posledných údajov, bolo vo Francúzsku v roku 2017 v prevádzke 1976 franšízových systémov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,7 %. Iba v posledných desiatich rokoch sa počet konceptov na tomto západoeurópskom trhu zdvojnásobil. Podľa informácií federácie generuje franšízový trh obrat blížiaci sa 60 miliardám eur a zamestnáva viac ako 670 tisíc ľudí.
Franšízing má vo Francúzsku dlhoročnú tradíciu. Prvá franšízová sieť tu vznikla už v roku 1929. Išlo o súkromnú školu Pigier, ktorá existuje dodnes, a aj naďalej expanduje prostredníctvom licencií. Najväčšie zastúpenie medzi franšízami vo Francúzsku majú tie koncepty, ktoré pôsobia v sektore obchodu. Významný podiel však patrí fast-foodovým a reštauračným sieťam. Veľkej popularite sa tu tešia hlavne domáce koncepty, ktorým sa však darí aj za hranicami. Dôkazom je fakt, že hneď 42 % pôvodom francúzskych značiek má svoje franšízové pobočky mimo domácej krajiny. Najčastejšie ich nájdeme v ďalších európskych krajinách, tiež na Strednom východe a v severnej Afrike.
Dostupnosť financií ako dôležitý ukazovateľ
Takýto rozvoj celého segmentu by nebol možný bez toho, aby boli vo Francúzsku vytvorené dobré podmienky nielen pre podnikanie ako také, ale tiež pre franšízové podnikanie. Záujemcovia o franšízové podnikanie majú napríklad oproti Slovensku jednu výhodu – môžu sa obrátiť na tamojšie banky, u ktorých nájdu špeciálne úverové a ďalšie produkty určené práve budúcim franšízantom. Vo Francúzsku neexistuje takmer žiadna banka, ktorá by týmto spôsobom nepodporovala franšízové podnikanie. A to je oproti situácii na našom trhu veľký rozdiel. Každoročne tuzemský franšízový trh však zaznamenáva rast.
Vráťme sa však k Mekke európskeho franšízingu. Podľa Francúzskej franšízingovej federácie funguje na tomto trhu viac 74 tisíc franšízových prevádzok najrôznejších značiek z mnohých odborov. To znamená, že vo Francúzsku nájdeme desiatky tisíc podnikateľov, ktorí sa rozhodli si svoj podnikateľský sen splniť vďaka spolupráci s niektorou franšízovou značkou. Zaujímavé je, že 57 % z nich sú muži. Na ženy pripadá 43 % franšízových licencií, čo v podstate korešponduje s percentuálnym zastúpením žien-podnikateliek na francúzskom trhu (40 %).
Každý, kto by sa chcel presvedčiť, ako funguje najväčší európsky franšízový veľtrh Franchise Expo Paris, má príležitosť opäť na jar v dňoch 20. - 23.3.2019.

Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?