Francúzske kúzlo franšízy
Podstatou dobre fungujúceho franšízového trhu sú úspešné a kvalitné franšízové koncepty. Tie by sa však nemohli efektívne rozvíjať, ak by nemali dostatok relevantných informácií o situácii na trhu. Tiež preto Francúzska franšízová federácia každoročne zverejňuje výsledky výskumu na domácom franšízovom trhu. Zaujíma vás, čo kľúčové údaje ukazujú?
Už niekoľko rokov sa Francúzsko môže chváliť tým, že jej trh s franšízovými licenciami je najväčším v Európe. Podľa posledných údajov, bolo vo Francúzsku v roku 2017 v prevádzke 1976 franšízových systémov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,7 %. Iba v posledných desiatich rokoch sa počet konceptov na tomto západoeurópskom trhu zdvojnásobil. Podľa informácií federácie generuje franšízový trh obrat blížiaci sa 60 miliardám eur a zamestnáva viac ako 670 tisíc ľudí.
Franšízing má vo Francúzsku dlhoročnú tradíciu. Prvá franšízová sieť tu vznikla už v roku 1929. Išlo o súkromnú školu Pigier, ktorá existuje dodnes, a aj naďalej expanduje prostredníctvom licencií. Najväčšie zastúpenie medzi franšízami vo Francúzsku majú tie koncepty, ktoré pôsobia v sektore obchodu. Významný podiel však patrí fast-foodovým a reštauračným sieťam. Veľkej popularite sa tu tešia hlavne domáce koncepty, ktorým sa však darí aj za hranicami. Dôkazom je fakt, že hneď 42 % pôvodom francúzskych značiek má svoje franšízové pobočky mimo domácej krajiny. Najčastejšie ich nájdeme v ďalších európskych krajinách, tiež na Strednom východe a v severnej Afrike.
Dostupnosť financií ako dôležitý ukazovateľ
Takýto rozvoj celého segmentu by nebol možný bez toho, aby boli vo Francúzsku vytvorené dobré podmienky nielen pre podnikanie ako také, ale tiež pre franšízové podnikanie. Záujemcovia o franšízové podnikanie majú napríklad oproti Slovensku jednu výhodu – môžu sa obrátiť na tamojšie banky, u ktorých nájdu špeciálne úverové a ďalšie produkty určené práve budúcim franšízantom. Vo Francúzsku neexistuje takmer žiadna banka, ktorá by týmto spôsobom nepodporovala franšízové podnikanie. A to je oproti situácii na našom trhu veľký rozdiel. Každoročne tuzemský franšízový trh však zaznamenáva rast.
Vráťme sa však k Mekke európskeho franšízingu. Podľa Francúzskej franšízingovej federácie funguje na tomto trhu viac 74 tisíc franšízových prevádzok najrôznejších značiek z mnohých odborov. To znamená, že vo Francúzsku nájdeme desiatky tisíc podnikateľov, ktorí sa rozhodli si svoj podnikateľský sen splniť vďaka spolupráci s niektorou franšízovou značkou. Zaujímavé je, že 57 % z nich sú muži. Na ženy pripadá 43 % franšízových licencií, čo v podstate korešponduje s percentuálnym zastúpením žien-podnikateliek na francúzskom trhu (40 %).
Každý, kto by sa chcel presvedčiť, ako funguje najväčší európsky franšízový veľtrh Franchise Expo Paris, má príležitosť opäť na jar v dňoch 20. - 23.3.2019.

Prečítaj články

Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?