Francúzske kúzlo franšízy
Podstatou dobre fungujúceho franšízového trhu sú úspešné a kvalitné franšízové koncepty. Tie by sa však nemohli efektívne rozvíjať, ak by nemali dostatok relevantných informácií o situácii na trhu. Tiež preto Francúzska franšízová federácia každoročne zverejňuje výsledky výskumu na domácom franšízovom trhu. Zaujíma vás, čo kľúčové údaje ukazujú?
Už niekoľko rokov sa Francúzsko môže chváliť tým, že jej trh s franšízovými licenciami je najväčším v Európe. Podľa posledných údajov, bolo vo Francúzsku v roku 2017 v prevádzke 1976 franšízových systémov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,7 %. Iba v posledných desiatich rokoch sa počet konceptov na tomto západoeurópskom trhu zdvojnásobil. Podľa informácií federácie generuje franšízový trh obrat blížiaci sa 60 miliardám eur a zamestnáva viac ako 670 tisíc ľudí.
Franšízing má vo Francúzsku dlhoročnú tradíciu. Prvá franšízová sieť tu vznikla už v roku 1929. Išlo o súkromnú školu Pigier, ktorá existuje dodnes, a aj naďalej expanduje prostredníctvom licencií. Najväčšie zastúpenie medzi franšízami vo Francúzsku majú tie koncepty, ktoré pôsobia v sektore obchodu. Významný podiel však patrí fast-foodovým a reštauračným sieťam. Veľkej popularite sa tu tešia hlavne domáce koncepty, ktorým sa však darí aj za hranicami. Dôkazom je fakt, že hneď 42 % pôvodom francúzskych značiek má svoje franšízové pobočky mimo domácej krajiny. Najčastejšie ich nájdeme v ďalších európskych krajinách, tiež na Strednom východe a v severnej Afrike.
Dostupnosť financií ako dôležitý ukazovateľ
Takýto rozvoj celého segmentu by nebol možný bez toho, aby boli vo Francúzsku vytvorené dobré podmienky nielen pre podnikanie ako také, ale tiež pre franšízové podnikanie. Záujemcovia o franšízové podnikanie majú napríklad oproti Slovensku jednu výhodu – môžu sa obrátiť na tamojšie banky, u ktorých nájdu špeciálne úverové a ďalšie produkty určené práve budúcim franšízantom. Vo Francúzsku neexistuje takmer žiadna banka, ktorá by týmto spôsobom nepodporovala franšízové podnikanie. A to je oproti situácii na našom trhu veľký rozdiel. Každoročne tuzemský franšízový trh však zaznamenáva rast.
Vráťme sa však k Mekke európskeho franšízingu. Podľa Francúzskej franšízingovej federácie funguje na tomto trhu viac 74 tisíc franšízových prevádzok najrôznejších značiek z mnohých odborov. To znamená, že vo Francúzsku nájdeme desiatky tisíc podnikateľov, ktorí sa rozhodli si svoj podnikateľský sen splniť vďaka spolupráci s niektorou franšízovou značkou. Zaujímavé je, že 57 % z nich sú muži. Na ženy pripadá 43 % franšízových licencií, čo v podstate korešponduje s percentuálnym zastúpením žien-podnikateliek na francúzskom trhu (40 %).
Každý, kto by sa chcel presvedčiť, ako funguje najväčší európsky franšízový veľtrh Franchise Expo Paris, má príležitosť opäť na jar v dňoch 20. - 23.3.2019.
Príležitosť pre odhodlaných / Aj vo Francúzsku priťahuje franšízing ľudí, ktorí túžia po rozbehnutí vlastného podnikania. Podľa prieskumu má 39 % Francúzov chuť začať podnikať, 44 % z nich veľmi vážne uvažuje o obstaraní franšízovej licencie. Prečítaj články
Chute sveta pod jednou strechou
/04.12.2025
Známy chorvátsky fast-casual reťazec Koykan hľadá franšízantov s vášňou pre svetovú gastronómiu. Po otvorení reštaurácií v Bratislave chce expandovať aj do ďalších miest.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.