Peniaze milujú zvyky
Každý z nás má nejaké zvyky, niečo, čo si často ani neuvedomujeme, že robíme. Veľa činností uskutočňujeme automaticky akoby zo zvyku. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, táto rutina má pre náš život hlboký zmysel. A dokonca môže pomôcť pri zarábaní peňazí.
Životopisy slávnych a úspešných osobností sú plné informácií o tom, aké mali zvyky, zlozvyky či rituály niekedy hraničiace so šialenstvom. Filozof a spisovateľ z obdobia osvietenstva Voltaire vypil denne 40 šálok kávy. Aj napriek neustálim varovaniam svojho lekára sa dožil 83 rokov. Vynálezca a jeden zo zakladateľov Spojených štátov amerických Benjamin Franklin sa každé ráno vyzliekol do naha, otvoril balkónové dvere dokorán a nahý strávil jednu až dve hodiny. Všetkým, čo sa tomuto jeho zvyku divili, tvrdil, že čerstvý vzduch čistí jeho telo, vďaka čomu sa mu vyhýbajú choroby.
Chvíle sústredenia
Tieto divné obyčaje však nie sú doménou iba osobností z dôb dávno minulých. Zaujímavé zvyklosti majú aj dnešné podnikateľské celebrity. Richard Branson, zakladateľ skupiny Virgin a snáď najvýstrednejšia osobnosť zo sveta podnikania – nie je to tak dávno, čo sa oddával kite-surfingu s nahou modelkou na chrbte – vstáva každý piatok skoro ráno a dopriava si solídnu dávku pohybu, cez víkend má na rozvrhu plávanie okolo svojho súkromného ostrova. Keď sa Bill Gates potrebuje pekelne sústrediť, pohodlne sa usadí do húpacieho kresla, ktoré ho svojim kolísaním upokojí. A kde prišiel na takýto zvyk zakladateľ Microsoftu? Údajne už na vysokej škole.
Steve Jobs, okrem toho, že dokázal niekoľkokrát denne plakať zo smútku aj z radosti, mal vo svojom živote obdobie, kedy jedol iba mrkvu. Zvláštne gastronomické návyky mal aj Hugh Hefner, zakladateľ magazínu Playboy a v istej dobe jeden z najbohatších ľudí planéty. Aj keď si rozhodne mohol dovoliť objednávať lahôdky v najvyhlásenejších reštauráciách po celom svete, jedol v reštauráciách výhradne pokrmy, ktoré si priniesol z domu. Hosť k nezaplateniu!
Americký odborník a spisovať Thomas C. Corley skúmal 233 bohatých a 128 chudobných, aby zistil, či existujú zvyky, ktorých početnosť výskytu by tieto dve skúmané skupiny vzájomne odlišovala. Samozrejme ho nezaujímalo, či konzumujú kávu v malom množstve alebo koľko kilometrov zabehnú po ich súkromných ostrovoch hneď po prebudení. Podarilo sa mu však identifikovať niekoľko tradičných návykov, ktoré chudobných odlišujú od bohatých.
Ukázalo sa, že každý tretí človek patriaci do skupiny bohatých sa stará o svoje zdravie a pravidelne štyrikrát týždenne cvičí. Medzi chudobnými mal takýto zvyk iba jeden zo štyroch respondentov. Väčšina bohatých obmedzuje čas strávený pred televíziou a častejšie sa vyhýbajú rýchlemu občerstveniu. Až 9 z desiatich úspešných podnikateľov trávi najmenej jednu hodinu denne čítaním a ak sa z akéhokoľvek dôvodu nemôžu ponoriť do čítania knihy, aspoň si pustia audioknihu. Zhruba 81 percent bohatých, ktorí sa prieskumu zúčastnili, si dopredu pripravujú plány úloh. Nestrácajú čas premýšľaním o tom, čo budú počas dňa robiť.
Sila zvykov
Aké majú bohatí a úspešní zvyky už vieme. Je ale možné si ich osvojiť? Sme schopní sa naprogramovať na úspech a rozvíjať u seba návyky, ktoré nám umožnia efektívnejšie pracovať, študovať alebo rozvíjať svoje podnikanie? Odpoveď znie: ANO, sme. Najlepšie je začať hneď a sformulujeme si sami pre sebe hneď niekoľko myšlienok.
Často sa stáva, že v momente, keď prekonávame nejakú výzvu či sa stretávame s nejakým problémom, naše myslenie je neustále ovplyvňované najrôznejšími obavami a strachom z neúspechu. Ak sa však zameriame na príležitosti a riešenia, ktoré sa nám ponúkajú, budú sa nám lepšie prekonávať prekážky a dosahovanie cieľov bude jednoduchšie.

Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?