Zlaté kruhy na špici
Franšízing je súčasťou stratégie medzinárodného rozvoja mnohých úspešných reťazcov. Aj keď nie vo všetkých krajinách ľudia pojem franšíza poznajú, môžete sa vsadiť, že sa dennodenne stretávajú so spoločnosťami, ktoré práve vďaka predaju franšízových licencií na tamojších trhoch podnikajú. Na svete je iba málo tých, ktorí nič nepočuli o pôvodom amerických sieťach McDonald´s, KFC alebo Subway, ktoré vďaka franšíze prekročili prah domáceho trhu. Magazín Enterpreneur vybral a zoradil tie najväčšie z nich.
Prvenstvo medzi globálne pôsobiacimi franšízovými konceptmi obhájil fastfoodový gigant McDonald´s. Na domácom americkom trhu sa môže pochváliť viac ako 13 tisícmi franšízových pobočiek. Za hranicami USA ich však nájdeme oveľa viac – takmer 21 300. Druhé miesto obsadil reťazec supermarketov 7-Eleven, ktorého história siaha až do Dallasu v roku 1927. Mimo amerického trhu má viac ako 56,5 tisíc franšízových pobočiek. Tretie miesto patrí sieti reštaurácií značky KFC, ktorá má v USA viac ako 4 tisíc franšíz a okrem toho aj ďalších takmer 16,8 tisíc franšízových prevádzok po celom svete.
Európska stopa
Štvrté miesto patrí sieti pizzerií Pizza Hut, o ktorej sa hovorilo v minulom roku na európskom trhu najmä v súvislosti s udelením franšízovej licencie španielskej skupine Telepizza Group, ktorá prebrala zodpovednosť za jej rozvoj na území Latinskej Ameriky (bez Brazílie), Karibiku, Španielska, Portugalska a Švajčiarska. Vďaka tomuto partnerstvu by malo v priebehu 10 rokov vzniknúť 1 300 nových pobočiek pod hlavičkou Pizza Hut, čím by sa zväčšila jej už hustá sieť, ktorá má už viac ako 9 tisíc franšíz mimo územia USA. Ako spoločnosť uvádza, stále hľadá partnerov napríklad v regióne východnej Európy.
Na piatom mieste skončila franšíza Subway. Jej mimoamerická franšízová sieť má viac ako 25 tisíc pobočiek. Šieste miesto v tomto prestížnom rebríčku obsadila na Slovensku pomerne neznáma značka Kumon Math & Reading Centers. Na americkom trhu však nie je táto sieť zameraná na výučbu matematiky a čítanie žiadnym nováčikom. Založená bola už v roku 1954 a franšízing na svoj rozvoj používa už 61 rokov. Za ten čas sa jej podarilo preniknúť z USA do 50 krajín celého sveta. Na konci minulého roka fungovalo viac ako 24 tisíc franšízových pobočiek. Z európskych krajín sa momentálne snaží preraziť v Poľsku, Taliansku, Belgicku alebo Holandsku.
Siedma sa umiestnila realitná sieti RE/MAX, ktorá má na domácom americkom trhu 3 777 franšízových pobočiek. Okrem tohto trhu ich nájdeme v 4 200 krajinách a to aj u našich susedov v Českej republike. Prvú desiatku uzatvárajú gastronomické značky Dairy Queen (8), Dunkin´(9) a Baskin-Robbins (10).
Tento „špecializovaný“ výber je zostavený z každoročného zoznamu 500 najúspešnejších amerických franšízových značiek Enterpreneuer 2018 Franchise 500. Preto, aby boli značky do tohto výberu zaradené, je potreba, aby hľadali nových franšízantov mimo územia Spojených štátov a mali už najmenej päť zavedených franšízových prevádzok v zahraničí. Pri hodnotení je dôraz na veľkosť zahraničnej siete a tiež jej rast. Vďaka zohľadneniu ďalších relevantných ukazovateľov ako sú potrebné investície, franšízové poplatky, miera podpory franšízantom, veľkosť systému, tempo rastu, finančná sila a stabilita systému, vzniká rebríček najväčších franšízových značiek zameriavajúcich sa na globálnu expanziu.

Prečítaj články

Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?