Litva dáva príležitosť novým franšízám
V súčasnosti sa dá stav litovského franšízového trhu vyjadriť slovom rastúci. Nebolo tomu tak vždy. Prvé svetové franšízové koncepty sa o túto pobaltskú krajinu začali zaujímať v roku 1990, teda v roku, kedy Litva po dlhých rokoch získala späť svoju nezávislosť po tom, čo bola jedným zo štátov Sovietskeho zväzu. Tieto značky však na začiatku 90. rokov „iba“ vyčkávali a analyzovali riziká spojené so vstupom na postsovietsky trh.
Za fakt, že dnes na litovskom trhu pôsobí zhruba 160 aktívnych franšízorov a ďalších 20 až 30 má záujem na neho vstúpiť, môžu Litovci ďakovať niekoľkým „odvážlivcom“, ktorí sa po roku 1990 rozhodli na tamojší trh vstúpiť a uspieť. Patrí medzi nich najmä synonymum franšízingu, americký McDonald´s a tiež módna značka United Colours of Benetton. Ďalší príliv franšízových sietí zaznamenala Litva s expanziou výstavby a otváraním obchodných centier na začiatku 21. storočia.
Táto vlna so sebou priniesla značky ako KFC, Hugo Boss, Zara alebo Mango. Teda tie, ktoré majú s franšízingom bohaté skúsenosti. V tej dobe sa však o franšízový spôsob rozvoja začínali zaujímať aj litovskí podnikatelia. Vznikli tak koncepty ako Pizza Jazz, autoservisy Kemi alebo Kesko Semkai, sieť predajní pre stavebníkov a kutilov, ktorá je dnes najväčším pôvodne litovským franšízorom.
Inšpirovaní úspechom
Tretia fáza rozvoja franšízového trhu v Litve odštartovala na konci prvej dekády tohto storočia. Súvisieť môže so založením Lithuanian Franchise Center v roku 2008. Vďaka aktivitám tohto centra sa veľa vrcholných manažérov a majiteľov litovských firiem začalo zoznamovať s franšízingom ako životaschopným obchodným modelom, vďaka ktorému môžu efektívne rozširovať svoje podnikanie. Malé, ale úspešné litovské spoločnosti, ktoré sa inšpirovali úspešnými medzinárodnými franšízormi, sa tak rozhodli budovať svoj biznis pomocou franšízantov.
Každé podnikanie aj každá expanzia na zahraničný trh so sebou nesie určité riziká. Nevyhýbajú sa ani tým, čo si pre svoju budúcnosť zvolili cestu franšízingu. „Na litovskom trhu si na začiatku svojho pôsobenia vylámali zuby siete, ktoré všade inde dosahujú úspech bez väčších komplikácií. Príkladom môže byť „zlyhanie“ prvého vstupu značiek ako KFC alebo Pizza Hut v polovici roku 2000. Americká sieť Subway musela zatvoriť svoju prvú reštauráciu uprostred vilniuskeho Starého mesta," hovorí Ilja Malkin, zakladateľ litovskej pobočky, ktorá je partnerom franchisingovej konzultačnej skupiny PROFIT system. Pozitívnou správou však bolo, že firmy, ktorým sa prvý pokus nepodaril, brali zodpovednosť na seba a neobviňovali franšízing ako taký.
Signál, ktorý momentálne Litva vysiela smerom k zahraničným sieťam, naznačuje, že na franšízovom trhu je stále priestor pre nové koncepty. Vysoká kúpna sila Litovcov a ich chuť vyskúšať nové výrobky a služby pre nich môže byť veľkým prísľubom budúceho úspechu.
Máte franšízový koncept a premýšľate o expanzii do zahraničia? Zaujala vás Litva? Môžeme vám pomôcť, stačí nás kontaktovať: email redakcia@franchising.sk.

Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?