3 trendy úspešných franšíz

Veľa úspešných značiek a firiem sa rozvíja a rastie vďaka franšízingu, ktorého Mekkou sú Spojené štáty americké. Model franšízovej spolupráce jednotlivých pobočiek v sieti, ktoré vlastnia zmluvne viazaní obchodní partneri, umožňuje firmám poskytovať i v náročných podmienkach na trhu čo najkvalitnejšie a pritom cenovo dostupné služby a výrobky. Franšízingu nahrávajú niektoré aktuálne trendy, ktoré sa objavujú v biznise a obchode po celom svete.
Rastu franšízového trhu pritom značne nahráva dlhodobé zlepšenie spotrebiteľských výdajov a vyššia zamestnanosť. Vďaka nim by zisky franšízových sietí mali tento rok narásť medziročne o 5, 3 % oproti necelým 3 % v prípade celosvetového hospodárstva. Dosiahnuť by podľa odhadov mali až k 710 miliárd dolarov oproti 674 miliardám v roku 2016.
K rastu franšízingu tento rok pomáhajú predovšetkým 3 najväčšie trendy:
1. Vplyv generácie millennials
Aj keď všeobecne nie je tzv. generacia millennials pre svet obchodu žiadnym veľkým prínosom, vo franšízingu sa ich nezávislé myslenie uplatňuje s úspechom. Jasne totiž uprednostňujú firmy a podniky, ktoré sa neorientujú iba na finančný zisk, ale vyznávajú i ďalšie hodnoty ako je ochrana životného prostredia, podpora sociálne slabých, a podobne. Ako to súvisí s franšízingom? Majitelia licencií na podnikanie pod zavedenou značkou (alebo tiež franšízanti) sú vlastníci malých podnikov, ktorí musia myslieť a konať nezávisle a samostatne, aby medzi konkurenciou uspeli.
Franšízovú sieť vždy zjednocuje logo a rovnaká ponuka produktov, spôsob riadenia prevádzky sa často líši v jednotlivých prevádzkach. Jasne hovorí o schopnostiach a spôsobe vedenia ich šéfov. Generácia millennials v tejto oblasti vyniká i preto, že svoju prácu považuje za poslanie, berie ju smrteľne vážne. Akceptuje osobné vlastníctvo a práva, čo jej ako franšízantovi zasa pomáha pri komunikácii s centrálami franšízových sietí, ich požiadavky ako majiteľov firemného know-how väčšinou chápu a akceptujú. Mnohé štúdie už dokázali, že mladí odborníci sú efektívnejší a produktívnejší, ak je ich práca spojená s nesebeckým výsledkom.
2. Zmena spotrebiteľského chovania
Spolu s rastom ekonomiky a životnej úrovne obyvateľstva rastie tiež dopyť spotrebiteľov po produktoch zameraných práve na tzv. pridané hodnoty. Firmy v reakcii na tento trend začali byť vo veľkom priaznivcami charity, presadzujú svoju politiku ochrany životného prostredia, snažia sa o trvalo udržiteľný rozvoj i menšiu podporu spotrebiteľského správania. Aspoň to veľa z nich verejne deklaruje. Všimli ste si špeciálne akcie, kedy kúpou nejakého výrobku prispejete na dobročinné účely? Už "nešetríte" pri hromadných nákupoch na sadu hrncov alebo hračky pre deti, teraz má zákazníkom dobrý pocit z nákupu zosilnieť charita.
Franšízové siete sú v tomto smere opäť ideálnym podnikateľským modelom. Centrálne štrukturované a riadené spoločnosti sú vždy menej pružné v prispôsobovaní sa situácii na trhu, čo sa týka i nového spotrebiteľského dopytu. Firemná štrúktura franšíz pri správnej komunikácii riadenia funguje v opačnom smere, kedy sa značky orientujú na záujmy obyvateľov miest a obcí, v ktorých pôsobia. Jasná lokalizácia služieb i dosahu charity je pritom významným rozdielom oproti veľkým firmám, ktorý ocenia pri spolupráci i ďalší obchodníci a spolupracujúci profesionály. Vďaka lokálnej sieti to dotiahnu franšízy v tomto smere opäť ďalej ako korporácie s násobne väčším kapitálom.
3. Nástup robotov a väčšia zodpovednosť
Do tretice majú franšízy prospech i z všeobecného strašiaka na trhu práce, teda automatizácie výroby. Použitie strojov a robotov síce zruší mnohé pracovné pozácie, nutne ale vytvorí nové úlohy pre manažérov a ľudí, ktorí zvládnu vykonávať funkcie náročné pre stroje: tvorivú prácu, spoluprácu a organizáciu. Franšízy v zložitej situácii vysokej zamestnanosti a súčasnom rušení pracovných miest opäť vytvárajú pracovné príležitosti tam, kde ľudia prácu potrebujú najčastejšie. Teda v menších mestách a obciach.
Pokus o centrálne riadenie rastúceho obchodu môže znížiť kvalitu služieb a poškodiť značku. Pokiaľ sa rozhodnete pre franšízing a nájdete tých správnych partnerov, môžete svoje podnikanie rozšíriť bez zbytočných chýb a kompromisov. Franšízový model je ideálny pre maximálne transparentné spoločnosti, ktoré sa otvorene hlásia k zodpovednosti za svoje pôsobenie na trhu, rovnako ako za svoje produkty. K tomuto trendu patrí tiež napr. informovanosť o tovaroch a ich výrobe či pôvode, čo sa týka napríklad potravín a ich zloženia. Franšízové siete vďaka jednotnej distribúcii a zásobovaniu (v oveľa menšej miere ako napríklad pri medzinárodných korporáciách) majú opäť široké možnosti spätnej kontroly, ale i zavedenia funkčných pravidiel.
Prečítaj články

Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.