Generácia Z zrýchľuje svet
V obchode a súkromnom podnikaní pomaly dospieva nová mladá generácia, nazývaná Generace Z. Ide o mladých ľudí narodených po roku 1990, ktorí vyžadujú iné štandardy, aké platili doteraz. Vyrástli už v dobe, kedy internet bol samozrejmosťou ich životov, a väčšina z nich ho používa neustále a všade, kam zavíta. Žije on-line a v rýchlom tempe, používa na komunikáciu Facebook a Twitter, ktoré v ich časoch naberajú na dôležitosti. Vo svete franšíz sa veľmocou pre Generáciu Z stáva Kanada.
Medzinárodná asociácia franchisingu (IFA) vyhlásila víťaza medzinárodnej Veľkej ceny NextGen 2017 pre podnikateľa vo veku 27 - 31 rokov, ktorým sa stala riaditeľka franšízovej siete MakerKids Jennifer Turliuk. Víťazný projekt ceny NextGen 2017 si kladie za cieľ byť priekopníkom vo vzdelávaní. Franšízy spoločnosti MakerKids poskytujú v Kanade mimoškolské programy pre deti, ktoré sa chcú vyznať v digitálnom svete. Špeciálne voľnočasové programy učia deti technologickým zručnostiam ako je programovanie, a robotika.
Skôr ako konzumovať majú túžbu poznávať
Práve to sú odbory, ktoré nastupujúcu generáciu zaujímajú najviac. Zatiaľ čo predchádzajúcu Generáciu Y formovala sloboda a technologická vyspelosť, Generace Z vyrástla z prístupu k informáciám a virtuálnemu životu na internete. Lákavé lukratívne zamestnania, ich zástupcovia chcú byť úspešní a prospešní. Chcú isť s dobou, skôr ako konzumovať majú túžbu poznávať. Dôraz kladú na rodinu a odpočinok. Pod ich vplyvom dochádza k ešte väčšej globalizácii, ktorá so sebou prináša trend lokálnych výrobkov. Zatiaľ, čo v dobe automatizácie priemyselnej výroby odbory zanikajú, IT spolu s Generáciou Z stále rastú. Svet biznisu a podnikanie ale menia i tým, že časť firemného marketingu sa vďaka ich záujmu presúva na internet. Predstavujú významnú kúpnu silu.
Medzinárodná franšízová sieť Puzzle Room vlastní 9 virtuálnych miestností, ktorých názvy sa dajú prispôsobovať lokálnym podmienkam, rovnako ako aplikáciu na tablety, vďaka ktorej je možné hrať únikové hry i vo verejnom priestore.
Tohto faktu sa snažia využiť i franšízové siete. Napríklad britská spoločnosť Eazi-Apps, ktorá je úspešným medzinárodným producentom a dodávateľom mobilných aplikácií a webových stránok. Využívaním mobilného webu pomáha klientom získavať nových zákazníkov a zvyšovať tržby i pojem o značke. Majiteľom licencie pre ČR a SR je spoločnosť Latz Trade s. r. o. z Košíc. „Pôsobením v oblasti IT sa franšízant stane súčasťou odvetvia, o ktoré je na trhu záujem. Môže využívať svoje schopnosti, byť užitočný pre iných podnikateľov, a zároveň byť pánom svojho času,“ hovorí developer aplikácií pre smartphony a master-franšízant Ladislav Gubeliny.
Programátori sú dnešnými rockovými hviezdami
Koncept Puzzle Room vznikol z nápadu preniesť počítačovú hru do reality. Okrem Prahy prevádzkuje tzv. únikové hry i vo švajčiarskom Curichu a v Brazílii. Ako hovorí zástupkyňa konceptu Puzzle Room v Kristína Benkovičová, počet záujemcov o nové franšízy rastie rovnako rýchlo, ako pribúda po svete únikových hier. Ocenenému kanadskému projektu MakerKids sa v ČR asi najviac podobá Logiscool, kde vysokoškolskí študenti učia deti zábavnou formou programovať a vytvárať počítačové hry.
Prvá škola Logiscool vznikla v januári 2014 v maďarskom meste Budaörs, a dnes má stále sa rozrastajúca franšízová sieť viac ako 30 pobočiek v 4 krajinách vrátane ČR. Ťaží zo skutočnosti, že dopyt po IT odborníkoch stále stúpa. Firmy sa už neobídu bez hardwarových a softwarových špecialistov. „Svet okolo nás je stále viac digitálny a programátori sú tvorcami tohto digitálneho vesmíru. Ako povedal will.i.am z kapely Black Eyed Peas: Programátori sú dnešnými rockovými hviezdami!” tvrdí Gyula Csitári, spoluzakladateľ programátorskej školy Logiscool.
Prečítaj články
Chute sveta pod jednou strechou
/04.12.2025
Známy chorvátsky fast-casual reťazec Koykan hľadá franšízantov s vášňou pre svetovú gastronómiu. Po otvorení reštaurácií v Bratislave chce expandovať aj do ďalších miest.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.