Podnikanie s licenciou po francúzsky

Parížsky franšízový veľtrh, ktorý je najväčšou prehliadkou franšízových príležitostí v Európe, skončil, a preto nie je od veci sa pozrieť, ako na tom je celkový francúzsky franšízový trh. Podľa posledných informácií Francúzskej franšízovej federácie, funguje na spomínanom trhu 1 719 franšízových konceptov, pod ktorými podniká viac ako 65 tisíc franšízantov.
O tom, že vo Francúzsku má franšízing dlhoročnú tradíciu, svedčí aj to, že prvý franšízový koncept sa na trhu objavil už v roku 1929. Bola ním francúzska sieť škôl Pigier, ktorá funguje dodnes. Najviac franšízových konceptov nájdeme vo Francúzsku v oblasti obchodu, v ktorom funguje až pätina konceptov. Populárne sú tiež fastfoody a predajne potravín. Francúzske značky sa neboja ani expanzie do zahraničia, kde momentálne pôsobí takmer 340 sietí. Najčastejšie mieria do ďalších európskych krajín, štátov stredného východu a do severnej Afriky.
Rozvoju franšízového trhu vo Francúzsku určite pomáha aj fakt, že záujemcovia o franšízové podnikanie sa môžu jednoduchšie dostať k bankovým produktom, ktoré im so štartom podnikania pod zavedenou značkou môžu pomôcť. Všetky francúzske banky totiž majú vo svojom portfóliu produkt zameraný na podporu podnikania v rámci franšízového konceptu. Týmto sa my u nás bohužiaľ zatiaľ pýšiť nemôžeme.
„Tuzemské banky síce majú produkty zamerané na malých a stredných podnikateľov, medzi ktorých franšízanti vo väčšine prípadov patria. Zatiaľ však nenájdeme produkt zameraný na franšízu, ktorý by zohľadňoval fakt, že vo väčšine prípadov ide o podnikanie s nižšou mierou rizika,“ hovorí Lenka Nováková, business development manager poradenské spoločnosti PROFIT system franchise services.
Prečítaj články

Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Franšízová sieť UGO vsádza na inovácie, vyváženú ponuku a partnerov zapojených do každodennej prevádzky. Rastúci obrat o 160% svedčí o stabilnom rozvoji siete.
Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.