Podnikanie s licenciou po francúzsky
Parížsky franšízový veľtrh, ktorý je najväčšou prehliadkou franšízových príležitostí v Európe, skončil, a preto nie je od veci sa pozrieť, ako na tom je celkový francúzsky franšízový trh. Podľa posledných informácií Francúzskej franšízovej federácie, funguje na spomínanom trhu 1 719 franšízových konceptov, pod ktorými podniká viac ako 65 tisíc franšízantov.
O tom, že vo Francúzsku má franšízing dlhoročnú tradíciu, svedčí aj to, že prvý franšízový koncept sa na trhu objavil už v roku 1929. Bola ním francúzska sieť škôl Pigier, ktorá funguje dodnes. Najviac franšízových konceptov nájdeme vo Francúzsku v oblasti obchodu, v ktorom funguje až pätina konceptov. Populárne sú tiež fastfoody a predajne potravín. Francúzske značky sa neboja ani expanzie do zahraničia, kde momentálne pôsobí takmer 340 sietí. Najčastejšie mieria do ďalších európskych krajín, štátov stredného východu a do severnej Afriky.
Rozvoju franšízového trhu vo Francúzsku určite pomáha aj fakt, že záujemcovia o franšízové podnikanie sa môžu jednoduchšie dostať k bankovým produktom, ktoré im so štartom podnikania pod zavedenou značkou môžu pomôcť. Všetky francúzske banky totiž majú vo svojom portfóliu produkt zameraný na podporu podnikania v rámci franšízového konceptu. Týmto sa my u nás bohužiaľ zatiaľ pýšiť nemôžeme.
„Tuzemské banky síce majú produkty zamerané na malých a stredných podnikateľov, medzi ktorých franšízanti vo väčšine prípadov patria. Zatiaľ však nenájdeme produkt zameraný na franšízu, ktorý by zohľadňoval fakt, že vo väčšine prípadov ide o podnikanie s nižšou mierou rizika,“ hovorí Lenka Nováková, business development manager poradenské spoločnosti PROFIT system franchise services.
Prečítaj články
Hladká pokožka ako stabilný biznis
/12.11.2025
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Deti v škole trávia minimálne 12 rokov. Mnohí z nich potrebujú pomoc s učením. Franšíza Škola Populo ponúka profesionálne riešenie ako podnikateľskú príležitosť.
Najčítanejšie
Domáce potreby mieria do nových regiónov
/03.11.2025
„Nehľadáme iba investora, ale človeka, ktorý bude venovať svojej predajni aj čas a srdce,“ hovorí Josefina Rusová, manažérka rozvoja franšízovej siete Kinekus.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Pri Extéria Markete sa môžeme baviť o návratnosti počiatočne investície franšízantov v horizonte 9 až 12 mesiacov," hovorí Aleš Krčmář, riaditeľ tejto franšízovej siete na Slovensku.