Moc drahý nezáujem

Rad zahraničných firiem už v minulosti avizovala svoj záujem o vstup na slovenský trh. Dodnes však ich prevádzy u nás nenájdeme. Často to nie je tým, že by o ich služby či produkty nebol záujem zo strany zákazníkov, alebo že by ich podmienky neboli pre slovenských podnikateľov splniteľné. Dôvod je oveľa prozajičtější - peniaze.
Mnoho zahraničných firiem, ktoré chcú preniknúť na slovenský alebo aj český trh pomocou master-franšízovej licencie, za ňu nastaví podobné poplatky do všetkých krajín, bez toho aby si uvedomovali, že každý trh je špecifický a nemôžu nastaviť rovnakú cenu napríklad pre Nemecko, Česko či Slovensko . Veľa franšízových konceptov zo zahraničia si takto už vylámali zuby.
Príkladom môže byť gastronomický koncept Broaster Chicken, ktorý chcel u nás aj v Českej republike expandovať. Za master-franšízovú licenciu požadoval 400 tisíc eur. Aj vďaka tomu bohužiaľ firma nedokázala žiadneho master-franšízanta nájsť a expanziu nakoniec vzdala. Podobne v Českej republike dopadla aj portugalská spoločnosť NBRAND s konceptom upratovacích prác House Shine. Investíciou 5 miliónov korún podnikateľa nenadchla.
Vysoké master-franšízové poplatky si účtujú predovšetkým firmy z USA a západnej Európy. Aj napriek tomu, že zníži svoj poplatok na základe menších trhov ako je nielen Česko, ale aj Slovensko, Maďarsko či Rumunsko, stále ho udržiavajú na vysokej úrovni. To vedie k nezáujmu nielen podnikateľov, ale aj firiem sa do takého podnikania pustiť. "V zahraničí franšízový koncept funguje, ale to neznamená, že bude mať dôveru aj u nás. Preto do takých vysokých súm investori nejdú a skôr sa zameriavajú tiež na domáce koncepty," dodáva Adam Rezek z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
V takýchto prípadoch môže zahraničným spoločnostiam pomôcť iný druh spolupráce s tuzemskou firmou či podnikateľmi ako master-franšízing. Franšízor môže využiť napríklad joint venture alebo vybudovať v krajine, kam chce expandovať, regionálnu franšízovú centrálu (dcérsku firmu) a realizovať stratégiu expanzie na trhu týmto spôsobom. Na predaj master-franšízovej licencie môže prejsť až po posilnení svojej pozície. Podobne sa u nás rozvíjajú firmy Starbucks, KFC či Burger King.
Prečítaj články

Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
„Franšízový manuál by mal byť vypracovaný bežným jazykom. Len tak mu môžu franšízanti perfektne porozumieť, a efektívne využívať," hovorí poradkyňa PROFIT system Lenka Nováková.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.