Moc drahý nezáujem

Rad zahraničných firiem už v minulosti avizovala svoj záujem o vstup na slovenský trh. Dodnes však ich prevádzy u nás nenájdeme. Často to nie je tým, že by o ich služby či produkty nebol záujem zo strany zákazníkov, alebo že by ich podmienky neboli pre slovenských podnikateľov splniteľné. Dôvod je oveľa prozajičtější - peniaze.
Mnoho zahraničných firiem, ktoré chcú preniknúť na slovenský alebo aj český trh pomocou master-franšízovej licencie, za ňu nastaví podobné poplatky do všetkých krajín, bez toho aby si uvedomovali, že každý trh je špecifický a nemôžu nastaviť rovnakú cenu napríklad pre Nemecko, Česko či Slovensko . Veľa franšízových konceptov zo zahraničia si takto už vylámali zuby.
Príkladom môže byť gastronomický koncept Broaster Chicken, ktorý chcel u nás aj v Českej republike expandovať. Za master-franšízovú licenciu požadoval 400 tisíc eur. Aj vďaka tomu bohužiaľ firma nedokázala žiadneho master-franšízanta nájsť a expanziu nakoniec vzdala. Podobne v Českej republike dopadla aj portugalská spoločnosť NBRAND s konceptom upratovacích prác House Shine. Investíciou 5 miliónov korún podnikateľa nenadchla.
Vysoké master-franšízové poplatky si účtujú predovšetkým firmy z USA a západnej Európy. Aj napriek tomu, že zníži svoj poplatok na základe menších trhov ako je nielen Česko, ale aj Slovensko, Maďarsko či Rumunsko, stále ho udržiavajú na vysokej úrovni. To vedie k nezáujmu nielen podnikateľov, ale aj firiem sa do takého podnikania pustiť. "V zahraničí franšízový koncept funguje, ale to neznamená, že bude mať dôveru aj u nás. Preto do takých vysokých súm investori nejdú a skôr sa zameriavajú tiež na domáce koncepty," dodáva Adam Rezek z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
V takýchto prípadoch môže zahraničným spoločnostiam pomôcť iný druh spolupráce s tuzemskou firmou či podnikateľmi ako master-franšízing. Franšízor môže využiť napríklad joint venture alebo vybudovať v krajine, kam chce expandovať, regionálnu franšízovú centrálu (dcérsku firmu) a realizovať stratégiu expanzie na trhu týmto spôsobom. Na predaj master-franšízovej licencie môže prejsť až po posilnení svojej pozície. Podobne sa u nás rozvíjajú firmy Starbucks, KFC či Burger King.
Prečítaj články

Ako sa darí Coffeeshop Company od doby, čo si zobrala naspäť vedenie centrála vo Viedni? S odznením covidového obdobia je V4 pripravená na ďalší rast. Franšízanti majú dvere otvorené.
TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Najčítanejšie

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?