Moc drahý nezáujem
Rad zahraničných firiem už v minulosti avizovala svoj záujem o vstup na slovenský trh. Dodnes však ich prevádzy u nás nenájdeme. Často to nie je tým, že by o ich služby či produkty nebol záujem zo strany zákazníkov, alebo že by ich podmienky neboli pre slovenských podnikateľov splniteľné. Dôvod je oveľa prozajičtější - peniaze.
Mnoho zahraničných firiem, ktoré chcú preniknúť na slovenský alebo aj český trh pomocou master-franšízovej licencie, za ňu nastaví podobné poplatky do všetkých krajín, bez toho aby si uvedomovali, že každý trh je špecifický a nemôžu nastaviť rovnakú cenu napríklad pre Nemecko, Česko či Slovensko . Veľa franšízových konceptov zo zahraničia si takto už vylámali zuby.
Príkladom môže byť gastronomický koncept Broaster Chicken, ktorý chcel u nás aj v Českej republike expandovať. Za master-franšízovú licenciu požadoval 400 tisíc eur. Aj vďaka tomu bohužiaľ firma nedokázala žiadneho master-franšízanta nájsť a expanziu nakoniec vzdala. Podobne v Českej republike dopadla aj portugalská spoločnosť NBRAND s konceptom upratovacích prác House Shine. Investíciou 5 miliónov korún podnikateľa nenadchla.
Vysoké master-franšízové poplatky si účtujú predovšetkým firmy z USA a západnej Európy. Aj napriek tomu, že zníži svoj poplatok na základe menších trhov ako je nielen Česko, ale aj Slovensko, Maďarsko či Rumunsko, stále ho udržiavajú na vysokej úrovni. To vedie k nezáujmu nielen podnikateľov, ale aj firiem sa do takého podnikania pustiť. "V zahraničí franšízový koncept funguje, ale to neznamená, že bude mať dôveru aj u nás. Preto do takých vysokých súm investori nejdú a skôr sa zameriavajú tiež na domáce koncepty," dodáva Adam Rezek z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
V takýchto prípadoch môže zahraničným spoločnostiam pomôcť iný druh spolupráce s tuzemskou firmou či podnikateľmi ako master-franšízing. Franšízor môže využiť napríklad joint venture alebo vybudovať v krajine, kam chce expandovať, regionálnu franšízovú centrálu (dcérsku firmu) a realizovať stratégiu expanzie na trhu týmto spôsobom. Na predaj master-franšízovej licencie môže prejsť až po posilnení svojej pozície. Podobne sa u nás rozvíjajú firmy Starbucks, KFC či Burger King.
Prečítaj články
Fitness franšíza, ktorá šetrí čas
/24.11.2025
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.