Potenciál na Slovensku

V súčasnej dobe pôsobí na slovenskom viac než 120 franchisových konceptov. Štvrtinu z nich tvoria pôvodom tuzemskej značky. Najviac konceptov rozvíjajúcich sa formou franchisingu nájdeme mimo oblasti gastronómie najmä v oblasti služieb , zdravej výživy a fitness. Siete rozvíjajúce sa prostredníctvom franchisových licencií sú však zastúpené aj napríklad predajne potravín, kozmetiky, odevov, alebo realitnej siete či agentúry ponúkajúce rôzne systémové riešenia pre firmy a podnikateľov. "Prítomnosť rôznych značiek a ponuka franchisových konceptov je u nás pestrá a porovnateľná so štruktúrou obsadenie segmentov v európskom priemere. Kvantitatívne však európskych ukazovateľov vo využívaní franchisingu na slovenskom zatiaľ nedosahujeme,“ hovorí Jozef Šétaffy, prezident Slovenskej franchisingovej asociácie.
Dôvodom tejto situácie môže byť aj niekoľko problémov, ktoré môžeme na tuzemskom trhu identifikovať. Jedným z faktorov limitujúcich rozvoj franchisingového podnikania na Slovensku je nedostatočná kapitálová vybavenosť podnikateľov, najmä v prípade finančne nákladnejších konceptov a licencií. "Tento problém by mohli pomôcť riešiť banky, ktoré by štát podporil samostatnými rozvojovými fondmi a zárukami. Avšak banky by k tomu, aby sa do financovania tohto odboru podnikania týmto spôsobom pustili, potrebovali, aby bola táto forma podnikania uznaná, teda formalizovaná štátnou legislatívou. Slovenské právo však franchising ako spôsob podnikania oficiálne nepozná," upozorňuje Jozef Šétaffy s tým, že práve legislatívna úprava by rozvoji franchisingu na Slovensku veľmi pomohla.
Hoci počet tuzemských franchisových konceptov nedosahuje takej výšky ako v krajinách s vyspelým franchisovým trhom, lze podľa Slovenskej franchisingovej asociácie v blízkej dobe práve v tejto oblasti očakávať intenzívny rozvoj. "Práve v tomto smere u nás registrujeme hneď niekoľko slovenských sietí , ktoré doteraz nepristúpili na formalizáciu svojho podnikania formou franchisingu," dopĺňa Jozef Šétaffy.
Prečítaj články

Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.