Rastie počet slovenských sietí
Ako by ste zhodnotil momentálnu situáciu na slovenskom franchisovom trhu?
Na Slovensku v súčasnosti pôsobí celkom viac ako 120 franchisingových systémov, z toho je cca štvrtina pôvodných slovenských konceptov. Vo vyspelých európskych krajinách je pomer opačný, teda počtom tam prevládajú domáce koncepty. V tomto ohľade máme teda ešte čo doháňať. Rastie však počet jednotlivých franchisingových prevádzok a pre vstup na slovenský trh sa pripravujú ďalšie zahraničné koncepty (pozrite Zoznam konceptov pôsobiacich na Slovensku - v prílohe). Franchising ako odbytový marketingový systém a metóda podnikania konečne prelomil na Slovenku bariéru neznalosti a nedôvery a začal získavať priazeň podnikateľskej aj spotrebiteľskej verejnosti.
Aké oblasti podľa Vás zažívajú najväčší boom?
Franchising sa aktuálne okrem gastronómie rozvíja najmä v oblasti zdravej výživy a fitness. Zastúpené sú tiež predajne potravín, kozmetiky, módnych odevov a športových potrieb a priemyselného tovaru. Slovensku sa nevyhli ani realitné siete a agentúry ponúkajúce rôzne systémové riešenia pre firmy a podnikateľov. Prezencia rôznych značiek a ponuka franchisingových konceptov sú teda pestré a porovnateľné so štruktúrou obsadenia segmentov v európskom priemere. Kvantitatívne európske ukazovatele vo využívaní franchisingu však na Slovensku ešte nedosahujeme. Pozitívne hodnotenie si zaslúži predovšetkým nepretržitý nárast pôvodných slovenských franchisingových konceptov na trhu. V tejto oblasti očakávame intenzívny rast aj v nasledujúcom období, nakoľko registrujeme na trhu reťazce slovenských spoločností, ktoré dosiaľ nepristúpili na formalizovanie svojho podnikania formou franchisingu. V tejto oblasti vidíme aj možnosť širšieho pôsobenia SFA, ktorá bude týmto subjektom (svojim členom) pomáhať formou podpory a sprostredkovania poradenstva pri tvorbe franchisingových konceptov, licencií a ich formálnych aj praktických náležitostí a samozrejme v rámci svojich možností tiež v oblasti reklamy a mediálnej podpory.
Stojíte v čele slovenskej franchisingovej asociácie. Akým spôsobom asociácia napomáha rozvoju franchisingového trhu?
SFA je profesná nezisková organizácia, ktorá združuje subjekty ktoré používajú franchising ako metódu podnikania a subjektov ktoré pre nich poskytujú odborné služby. Pretože franchising ako metóda podnikania nie je ešte na Slovensku rozšírená na úrovni vyspelých krajín, v súčasnosti je stále hlavným cieľom SFA propagácia a podpora podnikania formou franchisingu.
Ako konkrétne toho chce asociácia docieliť? Aké kroky pri svojom snažení používate?
Určite to je sprostredkovanie výmeny a poskytovanie dôležitých aktuálnych informácií z podnikateľskej praxe záujemcom o franchisingové podnikanie. Naším cieľom je i vyvíjať úsilie na zjednodušenie administratívnej záťaže podnikania a zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku. Poskytujeme pomoc a podporu pri tvorbe nových slovenských franchisingových konceptov a poradenstvo začínajúcim podnikateľom vo franchisingu. Nadviazali sme spoluprácu s vysokými školami pri tvorbe diplomových a bakalárskych prác tématicky zameraných na oblasť franchisingu. Určitou cestou je aj spolupráca a partnerstvo pri organizácii a realizácii podujatí, ktoré propagujú a podporujú franchising (prednášky, konferencie, workshopy, výstavy ). V praktickej činnosti sa snažíme organizovať a realizovať svoje aktivity tak, aby bola SFA užitočná najmä pre svojich členov, najmä v oblasti propagácie ich konceptov a sprostredkovania informácií medzi záujemcami o franchisy a ich poskytovateľmi.
Plánujete nejakú užšiu spoluprácu s asociáciami z okolitých krajín?
S ČAF sme nadviazali užšiu spoluprácu už pred niekoľkými rokmi. Výstupy tejto spolupráce sú vzájomné aktívne účasti na franchisingových podujatiach, mediálna spolupráca a výmena aktuálnych informácií z českého a slovenského trhu. Pri nedávnom stretnutí s prezidentom ČAF pánom Gondom sme hovorili aj o možnostiach ďalšieho rozšírenia a prehĺbenia našej spolupráce. Spolupracujeme tiež s obchodným zastúpením rakúskej a americkej ambasády v Bratislave. Výsledkom bola napríklad spoločná organizácia podujatia, na ktorej sa prezentovali rakúske franchisy, ktoré majú záujem o vstup na slovenský trh.
Máme za sebou prvú Výstavu pre podnikanie a franchising na Slovensku. Ako by ste túto akciu zhodnotil?
Prvá takáto výstava v Bratislave bola úspešná, koncepcia týchto výstav konaných v Prahe a Bratislave sa ukazuje ako životaschopná. Prináša efekty nielen pre zúčastnené subjekty, ale tiež vytvára možnosti dopredu informovať vzdelávať a dozvedieť sa autentické informácie v osobných rozhovoroch so zástupcami franchisingových konceptov. Výstavu po dobu dvoch dní navštívilo celkom 423 návštevníkov, ktorý prejavili záujem o vzdelávanie a informácie vo franchisingu. 82% z nich odchádzalo veľmi spokojných s ponukou odborných prednášok. Podľa ankety, ktorú organizátori uskutočnili v rámci výstavy, celkom 68% zúčastnených uvažuje o kúpe franchisingovej licencie a zhruba 89% respondentov uviedlo, že výstavu navštívilo z dôvodu oboznámia sa o novinkách a možnostiach, ktoré obor prináša, ale tiež pre osobné stretnutia s jednotlivými franchisingovými firmami. Zhruba polovica respondentov je v zamestnaneckom pomere a uvažuje výhľadovo o ďalších možnostiach, viacej než 32% bolo z podnikateľskej sféry a prilákala je možnosť oboznámiť sa s oborom franchisingu a ponukou výstavy.
Môžu sa záujemcovia o franchisové podnikanie na Slovensku tešiť na viac takýchto podujatí?
Úspech prvého ročníka tejto výstavy vytvára podmienky na organizovanie ďalších ročníkov, o čom sme sa organizátorom už aj predbežne dohodli. Veríme že ďalšie ročníky budú ešte atraktívnejšie a že sa nám opäť podarí získať zaujímavých vystavovateľov a zabezpečiť vysokú úroveň sprievodného programu. Okrem toho plánujeme v budúcom roku organizovať dni otvorených dverí franchisingových konceptov našich členov a klubové stretnutia členov SFA, na ktoré budeme pozývať zaujímavých hostí.
Prečítaj články
„Pri vstupe na nový trh, musíte dôkladne analyzovať, či vaše pravidlá budú fungovať aj v iných krajinách,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
„Stratégiou našej spoločnosti je, aby postupne všetky reštaurácie na slovenskom trhu prešli do rúk franšízantov,“ hovorí Operation&Franchising Director McDonald’s Jaroslav Sedláček.
Ako sa vyvíja franšízing v súčasnej ekonomickej a politickej situácii? Vyhliadky na rok 2024 sme prebrali s Markom Halfarom z poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Každý, kto rozpozná krásu nášho vzdelávacieho poslania, je spôsobilý stať sa franšízantom Young Engineers,“ hovorí zakladateľ tohto amerického vzdelávacieho konceptu Amir Asor.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...