Lesk a „bieda“ franšízingu
Známa značka, osvedčený podnikateľský nápad a know-how versus franšízové poplatky a faktúry zo strany franšízora. Také argumenty sa stretávajú v mysliach ľudí zvažujúcich kúpu franšízovej licencie. Poďme sa na ne pozrieť bližšie.
Osvedčený recept
Hovorí sa, že franšíza znižuje podnikateľské riziko hlavne na začiatku. Vlastník konceptu totiž svojmu partnerovi poskytuje znalosti a skúsenosti. Vďaka nim nemusí urobiť chyby, ktoré sa začínajúcim podnikateľom stávajú. Výberom franšízového modelu získa na začiatku pripravený a osvedčený predajný model. Franšízant tiež dostáva projekt úpravy priestorov a konceptu zariadenia v súlade so štandardmi tej či onej značky. V rámci franšízovej zmluvy je poskytované aj školenie, často aj pre personál, ktorý bude na franšízových pobočkách pracovať. Franšízanti získavajú osvedčené riešenie, ktoré sa v prípade zahájenia podnikania pod vlastnou značkou musí vypracovávať dlhé mesiace či dokonca roky.
Know-how je o to silenejšie, čím známejšia je značka franšízora. Vybudovanie vlastného imidžu môže trvať roky, vďaka franšíze si podnikatelia môžu užívať výhody značky od samotného začiatku. A práve známa značka je často tým faktorom, ktorý rozhoduje o výbere franšízy.
Pomocná ruka
Cieľom franšízora pri predaji vlastného podnikateľského konceptu franšízovým partnerom by malo byť, aby jeho vlastný úspech zdieľali aj oni. Okrem značky a know-how by teda mal franšízantom podať pomocnú ruku. Môže to urobiť najrôznejšími spôsobmi. Obzvlášť cenná je pomoc pri výbere a posudzovaní potenciálu miesta, kde bude franšízová pobočka prevádzkovaná. Vyhľadanie priestorov je úlohou príjemcu licencie, ale poskytovateľ franšízy by mal posúdiť, či jeho koncept bude na danom mieste fungovať a či má vôbec nejaký zmysel ho tam budovať a rozvíjať. Môže sa stať, že prípravné práce si vyžiadajú tak vysokú finančnú investíciu, ktorá v budúcnosti vylučuje dosiahnutie ziskovosti firmy na veľa mesiacov. Toto riziko sa týka hlavne reštaurácií, kde môže byť zariadenie priestorov obzvlášť nákladné.
Dôležitým prvkom podpory, s ktorou môže franšízant počítať, je školenie, ktoré ho a jeho zamestnancov uvedie do sveta podnikania. Napríklad v sieťach súvisiacich s cestovným ruchom sa partneri učia napríklad tajom prevádzkovania cestovnej kancelárie, predajným technikám, rezervačným systémom, alebo predaju turistických akcií. Franšízanti predajní odevov sú školení v znalosti sortimentu, zákazníckeho servisu a softwaru a postupom spolupráce. Je dôležité, aby franšízant mohol využiť pomoc poskytovateľa licencie na začiatku podnikania, ale aj neskôr, keď už ide na plné obrátky.
Sila vo veľkosti
Jednou z veľkých výhod toho byť súčasťou franšízovej siete sú lepšie podmienky v zmluvách s dodávateľmi, a to hlavne v prípade, keď ide o pobočky zamerané na predaj. Franšízová sieť disponuje veľkou kúpnou silou, ktorá franšízorovi umožňuje vyjednať nižšie ceny s výrobcami či veľkoobchodníkmi.
Dôležité sú aj marketingové výhody. Reklamnými kampaňami majitelia značky budujú imidž celej siete a nadobúdajú rozmery, o ktorých by nezávislý podnikateľ mohol iba snívať. Majiteľ franšízovej licencie by si ako samostatný podnikateľ mohol iba ťažko dovoliť kúpiť napríklad veľkú reklamnú kampaň v celoštátnych médiách. Pri malom rozsahu prevádzky by to nedávalo žiadny ekonomický zmysel. Vstup do rozvinutej franšízovej siete s mnohými pobočkami umožňuje jedinému príjemcovi využiť efekt veľkej reklamnej kampane organizovanej poskytovateľom licencie pre celú sieť.
Nič nie je zadarmo
Poskytovateľ franšízy nerobí charitu. Za poskytnuté know-how, značku a podporu očakáva finančnú kompenzáciu v podobe franšízových poplatkov alebo marží. Pre franšízantov znamenajú záťaž, ktorá môže byť významná hlavne v úvodnej fáze podnikania. Obchodný plán franšízovej spoločnosti by mal zahŕňať jednorazovú úvodnú platbu, aj pravidelné mesačné poplatky – v niektorých sieťach sú účtované paušálne, v iných v závislosti od obratu generovaného franšízantom. Niektorí franšízori tiež inkasujú príspevok do marketingového fondu, z ktorého financujú aktivity na celoštátnu propagáciu značky. V niektorých obchodných systémoch si poskytovatelia franšízy neúčtujú žiadne poplatky, ale to neznamená, že používanie ich licencií nič nestojí. V takých prípadoch je často franšízant povinný nakupovať tovary priamo od franšízora. Všeobecne platí, že čím je systém ziskovejší a čím väčšiu istotu úspechu si franšízant „kupuje“, tým je potrebné počítať s vyššími investíciami a následnými poplatkami.
Kontrola za chrbtom
Pre veľa ľudí uvažujúcich o obstaraní franšízovej licencie môže byť nevyhovujúca kontrola zo strany franšízora. Faktom je, že bez kontroly to nejde. Neoplatí sa brať tento faktor ako jednoznačného strašiaka. Franšízant musí pochopiť, že bude podliehať dohľadu. A je to v jeho vlastnom záujme. Predstavme si situáciu, že štandardy kvality v sieti dodržiavajú všetci, okrem jedného neporiadneho franšízanta. Ak si to majiteľ značky nevšimne a nenapraví to, môže taký subjekt vážne podkopať meno celej siete. Poskytovateľ franšízy musí stanoviť pravidlá a skontrolovať, či ich franšízanti dodržiavajú. Jedine tak môže ovplyvniť úspešné fungovanie celej siete.
Prečítaj články
Pre správny výber vhodné franšízy je nevyhnutné, aby si záujemcovia o franšízové licencie položili sériu dôležitých otázok a odpovedali si na ne. Ktoré to sú?
Franšízanti podpisujú franšízové zmluvy s vidinou úspešnej budúcnosti. Na čo si však dať pozor, pred tým ako sa upíšete franšízorovi?
Dôvodov, prečo je pre začínajúcich podnikateľov výhodné zapojiť sa do franšízovej siete, je veľa. Vybrali sme sedem z nich.
Pri kúpe licencie známej značky si zjednodušujeme štart v podnikaní výmenou za vlastnú nezávislosť. Franšíza má svoje svetlé aj temné stránky, tie svetlé však prevažujú.
Kúpa master-franšízovej licencie je ako začiatok hry na vysokej úrovni hneď od začiatku. Odmeny sú väčšie ako pre individuálnych franšízantov, tomu však zodpovedá vyššia dávka zodpovednosti.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.