Vyššie investície, nižšie riziko?
Vzhľadom na to, že v Európskej únii je franšízový trh všeobecne menej regulovaný, neexistujú komplexné dáta, vďaka ktorým by sme mohli pravidelne posudzovať jednotlivé ukazovatele, a tým aj úspešnosť franšízových systémov, ktoré na našom území pôsobia. V kolíske franšízingu, v Spojených štátoch amerických je však situácia iná. Sú tam pravidelne zverejňované ukazovatele, ktoré poskytujú master-franšízantom, franšízantom, a aj potenciálnym záujemcom o franšízové podnikanie informácie o celkovej ekonomickej situácii na trhu franšíz.
Ekonomický časopis Entrepreneur zostavil správu o franšízovom sektore na základe údajov za posledných 5 rokov. Vo všeobecnosti existuje preukázateľná súvislosť medzi nákladmi franšízových systémov a ich stabilitou. Franšízové systémy s nižšími požiadavkami na investičný kapitál v USA zlyhávajú vo vyššej miere, pričom u tých pod 25 tisíc dolárov dochádza k skutočnému rozpadu - po 5 rokoch ukončí činnosť necelých 5% partnerov týchto sietí.
Nie franšízant ako franšízant
Z týchto údajov by sme však nemali vyvodzovať príliš odvážne závery. "Lacnejšie" siete nemusia byť nutne príčinou vyššej miery neúspešnosti. Do takýchto sietí zvyčajne vstupujú podnikatelia, ktorí nemajú dostatočné úspory, a sú preto vystavení vyššiemu riziku ekonomických výkyvov. Väčšina z nich by pravdepodobne bola schopná pokračovať v činnosti, ale po niekoľkých zlých mesiacoch už nedokážu financovať cash-flow, a hoci vedia, že sa trend môže v budúcnosti obrátiť, nevydržia a ukončia svoju činnosť.
Kapitálovo náročnejšie siete naopak hľadajú skúsených podnikateľov, ľudí, ktorí majú okrem franšízy niekoľko zdrojov vlastných príjmov. V ich prípade môžu dlhšie slabé obdobie pokryť zo svojich rezerv. Je to, ako keby ste ako podnikateľ prevádzkovali zmrzlináreň a na lyžiarskom svahu predajňu vaflí, pričom jedna funguje iba v lete a druhá iba v zime. Štandardne by sme museli použiť rezervy na pokrytie mesiacov, ktoré sezónny podnik počas svojej prevádzky zarobí. V tomto príklade sa však obe možnosti diverzifikovaného podnikania vzájomne kryjú (jeden letný, jeden zimný podnik) - väčšina podnikateľov pôsobiacich v menších franšízových systémoch, tých s nižšími počiatočnými investíciami, však prevádzkuje iba jeden podnik, takže im toto zabezpečenie nie je dané.
Rezervy na rozbehnutie
Ďalším dôležitým aspektom je, že vyššie kapitálové požiadavky znamenajú väčšiu pozornosť zo strany podnikateľa. Ak na Slovensku niekto vstúpi do franšízovej siete s rozpočtom 20 tisíc až 80 tisíc eur (napr. kozmetický salón alebo dokonca malá reštaurácia), bude pred vstupom do franšízovej siete vážne uvažovať a pravdepodobne si ponechá väčšiu rezervu na nepredvídané udalosti, aby nemusel obetovať svoju investíciu, ak sa dostane do problémov.
Dôležitým poučením pre franšízantov, a to aj u nás, je, že by mali dôkladne analyzovať podnikateľský plán franšízovej siete. Snáď dvojnásobne to platí u začínajúcich alebo mladých sietí, a najmä ak je investícia nízka. Väčšina podnikov, a teda aj franšízových sietí, nie je zisková od prvého dňa. Doba, kedy pobočka začne zarábať, sa líši podľa obchodného modelu, ale oplatí sa mať aspoň niekoľkomesačnú rezervu, aby sa minimalizovala neistota, pokiaľ sa rozhodnete vstúpiť do podnikania s franšízou.
Prečítaj články
Dom farieb je franšízová sieť, ktorá za roky svojej existencie zažila už niekoľko stavebných boomov aj kríz. Ako sa u nás vyvíja trh s farbami, nátermi a lakmi ?
Franšízová sieť predajní alkoholu rastie každoročne o dvadsať nových pobočiek. Jednoduchý nákup a široký výber značiek si Slováci obľúbili.
Franšízová sieť Extéria Market sa stará o BOZP, požiarnu ochranu a ďalšie zákonné povinnosti klientov. Firmy, ktoré ich nemajú splnené, sú príležitosťou na rast na trhu.
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
Celosvetová franšíza The Alternative Board poskytuje manažérske a obchodné poradenstvo už vyše 30 rokov. Na Slovensku dopyt po ich službách rastie a preto hľadá nových franšízantov.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...