Plánovaný zisk s rozvahou
Je všeobecne známe, že obstaranie franšízovej licencie znižuje riziko, ktoré by inak bolo spojené s budovaním vlastného biznisu od samého začiatku. Nekupujete tak len "firmu", ale získavate osvedčený obchodný model. Neobstarávate si len logo na nejaký podnik, ale trvalú podporu a know-how poskytovateľa licencie. Kvalitný franšízor vám preto pred začatím predloží hotový obchodný plán. Ten odhaľuje finančnú budúcnosť a najlepší prístup k ďalšiemu rozvoju vášho nového franšízového podnikania. Schopnosť porozumieť informáciám v obchodnom pláne je kľúčom k správnemu rozhodnutiu.
Počiatočná investícia
Obchodný plán je rozdelený do mnohých sekcií. Z pohľadu podnikateľa je najdôležitejšia časť počiatočné finančné investície. Tým by mali byť načrtnuté informácie o financiách, ktoré je potrebné vynaložiť na rekonštrukciu priestorov a nákup akéhokoľvek vybavenia. Tieto výdavky sa samozrejme líšia v závislosti na špecifikách miesta, jeho veľkosti, stavu a tiež veľkosti celého franšízového konceptu. Niektoré spoločnosti tak poskytnú franšízantovi svoju finančnú prognózu po tom, čo sa nájde potenciálne vhodné miesto pre jeho budúce podnikanie. Obchodný plán ďalej okrem iného zohľadňuje: investičné výdavky, náklady na prevádzku, priestor v konkrétnom mieste a odhadovanú dobu návratnosti investície. Iba po zvážení týchto finančných skutočností by sa mal franšízant rozhodnúť podpísať akúkoľvek zmluvu.
Franšízový obchodný plán sa líši od bežného obchodného plánu v tom, že do nákladov okrem vyššie uvedených nákladov na renováciu, vybavenie alebo zásoby počíta tiež franšízové poplatky. Obchodný plán by teda mal zahŕňať celkovú sumu počiatočnej platby. Pravdou je, že nie na všetkých franšízantov vstupný franšízový poplatok čaká, pretože stratégia franšízového konceptu s ním nepočíta, avšak väčšina sietí áno. Čo sa týka výšky, počiatočný poplatok sa môže pohybovať od niekoľkých málo percent až po jednu z najvýznamnejších častí celých nákladov na začatie podnikania.
Vo fáze odhadu investícií by mali byť špecifikované tiež zdroje financovania investície. Stojí za to sa franšízora opýtať, či je možné zaobstarať vybavenie prevádzky na úver alebo formou prenájmu od franšízora, ktorý bude v rámci obchodného plánu rozpočítaný do mesačných poplatkov. Práve to môže vám ako budúcemu franšízantovi pomôcť so znížením výšky počiatočnej investície.
Bezpečnostný vankúš
Mať informácie o výške finančnej investície potrebnej pre začatie podnikania je nevyhnutné na to, aby ste sa dostali cez prvú fázu. Počas prvých mesiacov budete musieť tvrdo pracovať, aby ste získali klientov a zákazníkov do svojej pobočky. Svoj čas tak budete venovať najmä hľadaniu spôsobov, ako ich osloviť, ukázať im, kto ste a čo im môžete ponúknuť. Toto je kritické obdobie pre každú novú spoločnosť, pretože náklady všeobecne prevyšujú príjmy. Preto než začnete, je dôležité získať od franšízora čo najpresnejšie prognózy výdavkov a príjmov očakávaných v prvých mesiacoch. Vďaka tomu budete vopred vedieť, koľko peňazí navyše budete potrebovať v zadnom vrecku.
„Ak predpokladáme, že bude nutné do podnikania vložiť financie na pokrytie prevádzkových nákladov v priebehu prvých troch mesiacov, vyplatí sa vyčleniť finančnú rezervu, ktorá franšízantovi umožní toto obdobie v pokoji prežiť. Preto odporúčame k počiatočnej investícii pripočítať aj „bezpečnostný vankúš," odporúča Karol Kaczmarek, franšízový poradca spoločnosti PROFIT system. Akonáhle vaša firma preklenie toto počiatočné obdobie, budete postupovať vpred a čakať na bod zvratu. To je okamih, kedy vaše príjmy začnú prevyšovať náklady. Inými slovami, spoločnosť prestáva fungovať so stratou a vy začínate zarábať. Dobre pripravený obchodný plán by mal zhruba načrtnúť, kedy bude tento bod dosiahnutý. Ak váš obchodný plán neuvádza bod zvratu, pravdepodobne stojí za to pohovoriť si s poskytovateľom licencie, aby ste o ňom získali čo najviac informácií.
Je dôležité, aby ste si bod zlomu neplietli s dobou návratnosti investície. Doba návratnosti je, keď sa celkové výnosy podniku rovnajú celkovej vynaloženej investícii. V tú chvíľu začnete naozaj zarábať peniaze. Tieto informácie by opäť mali byť jasné aj v podnikateľskom pláne. „Pre franšízantov je dôležité, aby sa mu investícia vrátila maximálne v dobe, na ktorú bola uzavretá franšízová zmluva, lepšie však ešte skôr. V opačnom prípade budú investori skeptickí ohľadom vstupu do franšízovej siete," vysvetľuje Kaczmarek.
Dvakrát meraj, raz plať
Keďže žijeme v reálnom svete, musíme sa bohužiaľ mať na pozore pred spoločnosťami, ktoré vylepšujú svoju franšízovú ponuku a ohľadom finančných výsledkov poskytujú potenciálnym franšízantom skreslené informácie. V hĺbke duše máme všetci túžbu vidieť čísla ružovými okuliarmi, pri čom môžeme prehliadať niektoré skutočné náklady súvisiace so začatím podnikania. Našťastie existujú spôsoby, ako môžeme s optimistickými víziami bojovať.
Dobrým spôsobom, ako zistiť, či sa realita skutočne zhoduje s prognózami franšízora, je kontrola predajov. Ako na to? Ak je vaším cieľom stať sa súčasťou franšízového konceptu zameraného na predaj produktov, nič vám nebráni v tom, aby ste vykonali malý test. Nakúpte v pobočke vami vysnívaného konceptu v rovnaký deň niekoľkokrát za mesiac, stačí urobiť malý nákup, ideálne tesne pred "záverečnou" obchodu. Z vystaveného účtu by ste mali byť schopní určiť, koľko účteniek bolo v ten deň vystavených. Vďaka tomu môžete odhadnúť, či to, čo hovorí franšízor, zodpovedá každodennej realite.
Pri odhade príjmov z nového podnikania tiež stojí za zváženie, že všetky peniaze, ktoré idú do pokladne, nie sú vaše. Náklady na produkty a služby podliehajú DPH, ktoré sa platia daňovému úradu. Noví majitelia podnikov a franšízanti na to niekedy zabúdajú, čo môže mať za následok nepríjemné prekvapenie. „Nesprávne vnímanie „tržieb" a „zisku" je bežnou chybou nových majiteľov firiem. Zisk dosahujete v momente, keď od tržby odpočítate náklady na prevádzku firmy," pripomína pán Kaczmarek.
Finančné kalkulácie stanovené v pláne sú zjavne veľkou pomocou pre každého podnikateľa, ktorý robí svoje prvé kroky v podnikaní. Stojí za to sa na plán pozrieť kritickým okom a zvážiť, či predpokladané náklady a výnosy sú do budúcnosti reálne. Stáva sa tak, že niektorí franšízanti berú veci do svojich rúk a pripravujú si vlastné výpočty, čo je krok správnym smerom. Dôkladným a realistickým prístupom tak totiž môžete získať komplexnú kontrolu nad výdavkami a príjmami, a tým aj finančným zdravím vášho podnikania.
PROFIT system franchise services.

Prečítaj články

Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.