Súčasná situácia ako priestor pre inovácie
Zmysel opatrení, ktoré vláda v boji proti šíreniu epidémie ochorenia COVID-19 prijala, väčšina šéfov franšízových konceptov chápe. To však nič nemení na tom, že dopad na ich fungovanie bude v mnohých prípadoch pomerne veľký. „Ešte chvíľu bude trvať, než sa všetko vráti do normálu. V týchto chvíľach sa prejaví sila kvalitne nastavených franšízových systémov, ktoré môžu svojim franšízantom pomôcť túto neľahkú dobu prekonať a následne znovu naštartovať ich podnikanie,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system franchise services, ktorá sa zameriava práve na oblasť franšízového podnikania.
S franšízou v kondícii
Oblasť podnikania, ktorá je touto situáciou ovplyvnená fatálne, je hlavne gastronómia. Bezproblémová situácia však nie je ani pre majiteľov konceptov, ktoré sa starajú o kondíciu svojich klientov. Vysporiadať sa s komplikáciami sa musela aj franšízová sieť Nutriadapt Weight Management Clinic. Prijali bezpečnostné opatrenia, napríklad zamestnanci centrály pracujú z domu. Sieť poradní zvažovali majitelia pobočiek a individuálne rozhodli ako pristúpiť k situácii. Niekde zamestnanci pracujú z domu, inde dochádzajú na poradne a odtiaľ telefonicky alebo online komunikujú s klientami. Pre nich sú poradne zatvorené.
Faktom je, že koncept Nutriadapt už pred vyhlásením núdzového stavu ponúkal v rámci svojich služieb klientom možnosť využiť online alebo telefonické konzultácie. Situácia koronavírusu iba zintenzívnila ponuku týchto služieb smerom ku klientom. Súčasní aj novo prichádzajúci klienti majú v týchto dňoch a týždňoch k dispozícii odbornú starostivosť, na ktorú sú zvyknutí. „V oblasti podpori našich franšízantov tiež intenzívne rozširujeme ponuku online služieb. Už teraz sú naše poradne schopné obslúžiť klienta v rámci celého programu úplne online. Odpustili sme alebo znížili niektoré poplatky a poradniam ponúkame poradenstvo a vytvárame podporu v oblasti obchodných zručností, práva, účtovníctva, marketingu a pod.,“ popisuje súčasnú prax generálna riaditeľka spoločnosti Marta Nosková.
Sú však aj koncepty, pôsobiace v podobnej oblasti, ktorým sa darí. Príkladom môže byť franšízový koncept DietaFit, ktorý sa špecializuje na výrobu a rozvoz krabičkových diétnych pokrmov. V dobe, ktorá na trhu práve panuje, pozoruje vedenie siete, ktorá pracuje na expanzii z Česka na Slovensko, zvýšený záujem o ich služby s dodávkou jedla až domov. „Čo sa týka výroby, pokračujeme s dodržiavaním všetkých opatrení. Dodávky tovarov tiež fungujú. Čo sa týka klientov, niektorí v rámci svojich súčasných možnosti ubudli a verím, že iba dočasne, na druhú stranu pribudli noví, ktorých si budeme chcieť udržať aj naďalej,“ prezradzuje Robert Šefraný, majiteľ franšízy DietaFit - krabičková diéta.
Expanzia sa nezastavuje
Súčasná situácia zasiahla priamo predajnú sieť franšízového konceptu Solodoor Centrum, a to kvôli nutnosti obmedzenia styku s klientom na jednotlivých predajniach. „Obchod sa však nezastavil, iba sa presunul vo väčšej miere ku komunikácii cez telefón a e-mail a na internet. Zákazníc chcú bývať a obstarať si krásne dvere, naopak častejšie volia známu značku českého výrobcu. Takže zaznamenávame v priebehu opatrení mierny nárast objednávok. Naďalej prebiehajú montáže už skôr objednaných zákazok, pretože výroba Solodoor pracuje na 100 % a nedošlo k žiadnemu podstatnému spomaleniu dodávok,“ prezradzuje riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Stanislav Malohlava.
Vedenie siete s franšízantmi sleduje aktuálne dianie a pripravuje sa na dobu, ktorá nastane po uvolnení reštrikcií, kedy sieť nabehne opäť na svoj osvedčený model fungovania. Túto dobu franšízor v spolupráci s franšízovými partnermi využíva na doladenie niektorých detailov konceptu či predajní. Pripravuje sa tiež na ďalšiu expanziu.
Stav plného obmedzenia, v ktorom sa práve celá naša ekonomika nachádza, je pre franšízové koncepty pôsobiace na našom trhu, aj pre tých, ktorí sa naň chystajú, výzvou. Väčšina z nich sa rozhodla s nepriaznivou situáciou popasovať a hľadať riešenie, vďaka ktorému môžu ich franšízoví partneri aj naďalej generovať tržby. Veľa vecí sa dá robiť online, niektoré procesy možno flexibilne upraviť. Práve v tomto momente vychádza najavo, že byť súčasťou franšízového konceptu predstavuje pre podnikateľov výhodu. Práve teraz sa môžu oprieť o skúsenosti a podporu ich vedenia.

Prečítaj články

Franšíza predajní dverí a zárubní rastie počtom pobočiek aj obratom. Kde je miesto pre nových franšízantov?
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Ľudovít Szabó po 18 rokoch v hobby markete začal podnikať ako živnostník. Otvoril si vlastnú franšízu Solodoor v Nitre.
Nutriadapt Clinic má na Slovensku dvadsaťdva pobočiek, ktoré spravuje manažér franšízovej siete Tibor Lipiansky. Ako vyzerá jeho spolupráca s franšízantmi?
Koncept krabičkovej diéty FITeat pôsobí zatiaľ u našich susedov v Českej republike. Do ďalších regiónov a na Slovensko chce vstúpiť vďaka franšízantom.
Najčítanejšie

Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.