Súčasná situácia ako priestor pre inovácie
Zmysel opatrení, ktoré vláda v boji proti šíreniu epidémie ochorenia COVID-19 prijala, väčšina šéfov franšízových konceptov chápe. To však nič nemení na tom, že dopad na ich fungovanie bude v mnohých prípadoch pomerne veľký. „Ešte chvíľu bude trvať, než sa všetko vráti do normálu. V týchto chvíľach sa prejaví sila kvalitne nastavených franšízových systémov, ktoré môžu svojim franšízantom pomôcť túto neľahkú dobu prekonať a následne znovu naštartovať ich podnikanie,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system franchise services, ktorá sa zameriava práve na oblasť franšízového podnikania.
S franšízou v kondícii
Oblasť podnikania, ktorá je touto situáciou ovplyvnená fatálne, je hlavne gastronómia. Bezproblémová situácia však nie je ani pre majiteľov konceptov, ktoré sa starajú o kondíciu svojich klientov. Vysporiadať sa s komplikáciami sa musela aj franšízová sieť Nutriadapt Weight Management Clinic. Prijali bezpečnostné opatrenia, napríklad zamestnanci centrály pracujú z domu. Sieť poradní zvažovali majitelia pobočiek a individuálne rozhodli ako pristúpiť k situácii. Niekde zamestnanci pracujú z domu, inde dochádzajú na poradne a odtiaľ telefonicky alebo online komunikujú s klientami. Pre nich sú poradne zatvorené.
Faktom je, že koncept Nutriadapt už pred vyhlásením núdzového stavu ponúkal v rámci svojich služieb klientom možnosť využiť online alebo telefonické konzultácie. Situácia koronavírusu iba zintenzívnila ponuku týchto služieb smerom ku klientom. Súčasní aj novo prichádzajúci klienti majú v týchto dňoch a týždňoch k dispozícii odbornú starostivosť, na ktorú sú zvyknutí. „V oblasti podpori našich franšízantov tiež intenzívne rozširujeme ponuku online služieb. Už teraz sú naše poradne schopné obslúžiť klienta v rámci celého programu úplne online. Odpustili sme alebo znížili niektoré poplatky a poradniam ponúkame poradenstvo a vytvárame podporu v oblasti obchodných zručností, práva, účtovníctva, marketingu a pod.,“ popisuje súčasnú prax generálna riaditeľka spoločnosti Marta Nosková.
Sú však aj koncepty, pôsobiace v podobnej oblasti, ktorým sa darí. Príkladom môže byť franšízový koncept DietaFit, ktorý sa špecializuje na výrobu a rozvoz krabičkových diétnych pokrmov. V dobe, ktorá na trhu práve panuje, pozoruje vedenie siete, ktorá pracuje na expanzii z Česka na Slovensko, zvýšený záujem o ich služby s dodávkou jedla až domov. „Čo sa týka výroby, pokračujeme s dodržiavaním všetkých opatrení. Dodávky tovarov tiež fungujú. Čo sa týka klientov, niektorí v rámci svojich súčasných možnosti ubudli a verím, že iba dočasne, na druhú stranu pribudli noví, ktorých si budeme chcieť udržať aj naďalej,“ prezradzuje Robert Šefraný, majiteľ franšízy DietaFit - krabičková diéta.
Expanzia sa nezastavuje
Súčasná situácia zasiahla priamo predajnú sieť franšízového konceptu Solodoor Centrum, a to kvôli nutnosti obmedzenia styku s klientom na jednotlivých predajniach. „Obchod sa však nezastavil, iba sa presunul vo väčšej miere ku komunikácii cez telefón a e-mail a na internet. Zákazníc chcú bývať a obstarať si krásne dvere, naopak častejšie volia známu značku českého výrobcu. Takže zaznamenávame v priebehu opatrení mierny nárast objednávok. Naďalej prebiehajú montáže už skôr objednaných zákazok, pretože výroba Solodoor pracuje na 100 % a nedošlo k žiadnemu podstatnému spomaleniu dodávok,“ prezradzuje riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Stanislav Malohlava.
Vedenie siete s franšízantmi sleduje aktuálne dianie a pripravuje sa na dobu, ktorá nastane po uvolnení reštrikcií, kedy sieť nabehne opäť na svoj osvedčený model fungovania. Túto dobu franšízor v spolupráci s franšízovými partnermi využíva na doladenie niektorých detailov konceptu či predajní. Pripravuje sa tiež na ďalšiu expanziu.
Stav plného obmedzenia, v ktorom sa práve celá naša ekonomika nachádza, je pre franšízové koncepty pôsobiace na našom trhu, aj pre tých, ktorí sa naň chystajú, výzvou. Väčšina z nich sa rozhodla s nepriaznivou situáciou popasovať a hľadať riešenie, vďaka ktorému môžu ich franšízoví partneri aj naďalej generovať tržby. Veľa vecí sa dá robiť online, niektoré procesy možno flexibilne upraviť. Práve v tomto momente vychádza najavo, že byť súčasťou franšízového konceptu predstavuje pre podnikateľov výhodu. Práve teraz sa môžu oprieť o skúsenosti a podporu ich vedenia.

Prečítaj články

„Nutriadapt som poznala zo všetkých strán. Vedela som, že má potenciál a hodnoty blízke mne. Vlastná klinika bola prirodzený krok,“ hovorí franšízantka Silvia Večerová.
Riaditeľ spoločnosti Solodoor Centrum Martin Kupka hodnotí uplynulý rok v znamení rastu. Približuje tiež, čo je podľa neho kľúčom k fungujúcej franšízovej spolupráci.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Franšíza predajní dverí a zárubní rastie počtom pobočiek aj obratom. Kde je miesto pre nových franšízantov?
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Najčítanejšie

Originálne kaviarne Spezax Caffe úspešne prevádzkujú dve pobočky. Teraz hľadajú prvých franšízových partnerov pre ďalší rast.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Sieť Aplend spravuje 17 ubytovacích jednotiek vo Vysokých Tatrách. Víta v nich až 80 tisíc hostí ročne. Teraz hľadá pre franšízovú spoluprácu ďalšie hotely a apartmány.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.