5 spôsobov ako viesť franšízu
Na svete existuje 3 tisíc franšízových značiek, ktorých franšízový systém je vždy v niečím špecifickým a osobitým. Napriek tomu je možné pomenovať 5 najčastejších modelov súčasného franšízingu, medzi ktorými si môžete vybrať ten, ktorý bude najlepšie vyhovovať vašim cieľom a vašej osobnosti.
1. Franšíza na čiastočný úväzok
Majiteľ franšízovej pobočky nemusí byť vždy plne zodpovedný za jej vedenie a prevádzku. Veľa franšízantov sa snaží nájsť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, často sú to napríklad matky na materskej dovolenky. Franšízant v tomto type franšízy nemusí byť vždy prítomný v prevádzke. Obvykle strávi na pracovisku 10 až 20 hodín týždenne. Každodennú prevádzka zaisťuje manažérsky tím.
Tento model je častý v sieťach, kde franšízanti vlastnia viac pobočiek, a čiastočnou zodpovednosťou za prevádzku jednotiek získavajú čas na kontrolu ďalších franšíz. Vyžaduje pomerne veľký vodcovský talent, pretože je potrebné vedieť nie iba rozhodovať, ale právomoc tiež delegovať na tímy spolupracovníkov.
Tento model sa stáva stále obľúbenejší v rodinách, ktoré chcú venovať viac času starostlivosti o deti alebo pomáhať s vnúčatami, pričom sa tešia výhodám vlastníctva malých podnikov.
2. Niekoľko franšíz naraz
Bez ohľadu na to, koľko času podnikanie vo franšízingu s konkrétnou značkou vyžaduje, stále viac franšízových sietí vyžaduje ako podmienku spolupráce, aby ich partneri prevádzkovali viac franšíz naraz. Multi-unit franšízing je určený podnikateľom, ktorí chcú budovať impérium, a rozvíjať firmu na viacerých úrovniach, a založenie vlastnej firmy je pre nich z rôznych dôvodov menej výhodné.
Niektorí vlastnia aj práva na udelenie licencie na prevádzkovanie franšízy v určenej oblasti. Bývajú to nadšení vizionári s jasne naplánovanou budúcnosťou, ktorí presne vedia, kde chcú byť za 10 rokov. Vždy chcú byť súčasťou úspechu, rastu, expanzie. Sú ambiciózni a kariéra pre nich býva v tejto životnej etape prioritou.
3. Vlastník a prevádzkovateľ v jednom
Pôvodne asi najklasickejšia forma franšízingu, kedy majiteľ pobočky jej prevádzku zároveň riadi a je jej hlavným manažérom, často aj účtovníkom a obchodným zástupcom. Máva len niekoľko zamestnancov, a vyhovuje mu plná zodpovednosť za chod malej firmy. Výhodou tejto formy franšízingu sú nízke vstupné aj prevádzkové náklady, vyžaduje ale veľa času plnej osobnej nasadenosti a prítomnosť na pracovisku.
Niekedy je tento typ franšízy pre majiteľov iba začiatkom ďalšej kariéry a rastu (vrátane nákupu ďalších franšíz), iní naopak v pozícii šéfa vlastnej franšízy vytrvajú celý život. Vždy sú to ľudia, ktorí majú radi zodpovednosť za seba a vlastnú firmu aj tím, a musí ich baviť obsah podnikania aj odbor, v ktorom pôsobia.
4. Vášnivý franšízant
Franšízové siete, ktoré sa snažia propagovať najmä svoji značku a stojí na nej ich úspech, vyžadujú obvykle od franšízantov plnú lojálnosť. Tá je pre nich dôležitejšia ako talent a skúsenosti uchádzačov o franšízy. Musia produktom či službám svojej franšízovej siete úplne dôverovať, a mať k nej ideálne akýsi osobný citový vzťah. Populárny je tento model v oblasti fitness a zdravia, starostlivosti o domáce zvieratá, a obchodu s rôznymi detskými a ekologickými produktmi.
Vhodný je tento typ franšízy pre podnikateľov, ktorí sa chcú aj v práci venovať tomu, čo majú radi.
5. Franšíza ako rodinná investícia
Franšízy stále viac priťahujú rodiny z niekoľkých dôvodov. Často zakladajú franšízové pobočky manželia, ktorí spolu chcú tiež pracovať, a ktorých láka myšlienka viesť spolu nie iba rodinu, ale tiež podnik. Franšízing im to umožňuje aj bez nutnosti veľkého vstupného kapitálu, čo je najmä pre mladých veľká výhoda. Niektorí z nich dokonca už dopredu plánujú, že do podnikania zapoja tiež svojich potomkov, ktorí po nich vedenie firmy následne prevezmú.
Rodinné podnikanie skrýva veľa výhod, ale aj nástrah. Je nutné vždy uvážiť vhodný výber a skúsenosti konceptu, ale aj napríklad reálne zhodnotiť vzťahy v rodine. Treba vedieť odhadnúť možnosti členov rodiny. Ako rodinná investícia sa každopádne podnikanie vo franšízingu osvedčilo už dávno, a v Spojených štátoch má pomerne veľkú tradíciu. Aj v Európe pribúdajú franšízy, ktoré kúpi napríklad manžel svojej žene, aby mohla slobodne podnikať a zároveň vychovávať deti. Aj to je určitá forma rodinného podniku.
Prečítaj články
Zaistite si obchodný úspech na Franchise Expo v Budapešti 4. apríla 2024. Objavte dynamické príležitosti a nadväzujte kontakty s inovátormi v odbore.
Značka štýlovej módy má za sebou tridsať rokov pôsobenia v Poľsku a ďalších krajinách. Na Slovensku teraz hľadá franšízantov s citom pre módny biznis.
V dňoch 16. až 18. marca 2024 sa koná Franchise Expo Paris 2024, najväčšia európska udalosť v oblasti franchisingu. Čo sa chystá?
Fruitissimo je na trhu dvadsať rokov a zavedený franšízový model sa presadzuje v nových krajinách. Aké sú najbližšie plány značky?
V Bruseli sa udeľovali ceny Európskej federácie franšíz. Zo značiek, ktoré mieria na náš trh, získali ocenenie Mail Boxes Etc.
Najčítanejšie
Kaliforňan sa so svojím bowl konceptom dostáva už aj do susednej Českej republiky. Kto stojí za úspechom slovenskej franšízy v Brne?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Žijeme v „dobe značkovej“, v ktorej sa rad transakcií, najmä pokiaľ ide o predaje franšízových licencií, riadi dobrým menom a tým, ako sú jednotlivé značky vnímané.
„Aj keď sa nezmenil počet našich pobočiek, zisk sa zdvihol o 70 %. Je čas naskočiť na dobrú vlnu v našom podnikaní,“ hovorí riaditeľ franšízy jazykových škôl Zaraz Martin Kňoška.
V samostatnom franchisingu je niekoľko základných pojmov, ktoré by mal poznať každý, kto sa o tento spôsob podnikania aspoň trocha zaujíma.
Populárne na fóre
TOP 10 svetových franšíz
7-eleven je obchod so zmiešaným tovarom? 7-eleven je mezinárodní řetězec maloobchodů se smíšeným zbožím.
10 krokov k založeniu firmy
Vyborna stranka, sice si neviem predstavit ako studujem obchodny zakonnik.Peniaze som si zarobil v zahranici, a nemam skolu,ktora by ma naucila orientovat sa v takych...