Najsilnejšia značka? LEGO
Rebríček najhodnotnejších značiek na svete vydáva každoročne poradenská spoločnosť Brand Finance. Jeho súčasťou je i hodnotenie výkonnosti jednotlivých firiem, keď sa vedľa hodnoty značky na trhu porovnáva i rast popularity spoločnosti a jej imidž v globálnom meradle. Spoločnosť LEGO je podľa hodnotenia cez takzvaný Brand Finance Brand Strength Index (BSI) najlepšie hodnotená v tomto smere predovšetkým za znalosť, vernosť, propagáciu značky, marketing investície, spokojnosť zamestnancov a korporátnu povesť.
Sila značky je spôsobená pevnými stavebnými kameňmi - cieľovými zákazníkmi sú ľudia všetkých generácií, čo pomáha v pokračujúcom náraste popularity. Pre dospelých znamená LEGO nostalgiu pre detstvo, deťom prináša tvorivú slobodu, uvádza Brand Finance. Značka sa nevymedzuje ani napríklad voči pohlaviu, a oslovuje dievčatá i chlapcov. Okolo roku 2000 pritom medzinárodná spoločnosť stála tesne pred bankrotom. Málokto by vtedy asi čakal, že sa výrobca plastových skladacích hračiek a stavebníc dokáže dostať späť do ziskových čísel.
V LEGO® príbehu sú stopy histórie
V roku 2004 všetko zmenil nový výkonný riaditeľ Jorgen Vig Knudstorp, pod ktorého vedením začala spoločnosť lepšie kontrolovať náklady na výrobu, a učinila ďalšie nepopulárne opatrenia. Vyšla v ústrety naopak spotrebiteľom a ich prianiam, zákazníci a fanúšikovia sa dnes vďaka Knudstorpovi môžu podieľať na rozvoji značky. Medzi nimi tiež LEGO hľadalo nástupcu, keď sa v krízovom období rozhodlo prepustiť mechanikov a dizajnérov, ktorí pre firmu pracovali od 70. a 80. rokov. Posledné 3 roky dokonca meno značky rastie aj vďaka 3D filmom (LEGO® príbeh).
Dánsky zakladateľ Ole Kirk Kristiansen (vpravo) vymyslel hlavné motto konceptu LEGO o zmysluplných hrách v roku 1932. Firma ich od založenia odovzdávala z otca na syna, momentálne ju vlastní Kield Kirk Kristiansen (vľavo).
Deti v našich končinách môžu LEGO využívať aj vďaka franšízovým sieťam Bricks4Kidz. Programy spoločnosti Kocky pre deti s.r.o. sa špecializujú na stavebnice LEGO® Technic, ktoré deťom umožňujú zostaviť modely a spoznať, ako fungujú niektoré technické výrobky. Príbuzná značka oblečenia LEGO® wear je prispôsobená potrebám detí v rôznom veku, a nadväzuje priamo na známe stavebnice LEGO®. Majiteľom licencie pre náš trh je spoločnosť Smart Life. Modely sú vďaka nápisom a obrázkom jednoznačne identifikované (napr. NINJAGO, FRIENDS, HERO FACTORY, STAR WARS a iné). Podnikať s týmito konceptmi je jednoduché. Obe spoločnosti nechávajú partnerom i možnosť si slobodne zvoliť formu spolupráce, pobočku Bricks4Kidz je možné napríklad prevádzkovať z domu.
Desiatku franšízových pobočiek má tiež koncept Brick By Brick, ktorý deťom vo veku 2 - 10 rokov približuje prostredníctvom kociek LEGO základy technických odborov. Franšízanti dostávajú opäť k dispozícii prepracovanú metodiku práce s jednotlivými modelmi stavebnice, ktoré sa špecializujú na STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Poskytovateľom licencie v ČR je EMPIRE THE KNOW - HOW INSTITUTE, ktorý sa snaží vzdelávacie kurzy prepojovať so svetom hier a zábavy.
Prečítaj články
„Na Slovensku hľadáme jedného master-franšízanta, ktorý od nás získa exkluzivitu na celý trh," hovorí Marek Halfar, zakladateľ vydavateľstva Modrý slon.
Produkty značky Tulec Trend je možné nakúpiť hlavne v multibrandových obchodoch. Príležitosť sa ponúka aj záujemcom o franšízu.
Zapojení do chodu predajní, takí sú franšízanti siete Coccodrillo. Investorov medzi nimi nenájdete. Ako sa im teraz darí?
Prievidza, Žilina a Poprad. Tri mestá, v ktorých fungujú obchody s oblečením pre deti Coccodrillo. Cieľom siete je ďalší rast.
Podnikaniu zameranému na deti sa na Slovensku darí. Dôkazom je aj franšíza Tulec Trend. V poslednej dobe eviduje viac kvalitných záujemcov o licencie ako kedykoľvek predtým.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.