Najsilnejšia značka? LEGO

Rebríček najhodnotnejších značiek na svete vydáva každoročne poradenská spoločnosť Brand Finance. Jeho súčasťou je i hodnotenie výkonnosti jednotlivých firiem, keď sa vedľa hodnoty značky na trhu porovnáva i rast popularity spoločnosti a jej imidž v globálnom meradle. Spoločnosť LEGO je podľa hodnotenia cez takzvaný Brand Finance Brand Strength Index (BSI) najlepšie hodnotená v tomto smere predovšetkým za znalosť, vernosť, propagáciu značky, marketing investície, spokojnosť zamestnancov a korporátnu povesť.
Sila značky je spôsobená pevnými stavebnými kameňmi - cieľovými zákazníkmi sú ľudia všetkých generácií, čo pomáha v pokračujúcom náraste popularity. Pre dospelých znamená LEGO nostalgiu pre detstvo, deťom prináša tvorivú slobodu, uvádza Brand Finance. Značka sa nevymedzuje ani napríklad voči pohlaviu, a oslovuje dievčatá i chlapcov. Okolo roku 2000 pritom medzinárodná spoločnosť stála tesne pred bankrotom. Málokto by vtedy asi čakal, že sa výrobca plastových skladacích hračiek a stavebníc dokáže dostať späť do ziskových čísel.
V LEGO® príbehu sú stopy histórie
V roku 2004 všetko zmenil nový výkonný riaditeľ Jorgen Vig Knudstorp, pod ktorého vedením začala spoločnosť lepšie kontrolovať náklady na výrobu, a učinila ďalšie nepopulárne opatrenia. Vyšla v ústrety naopak spotrebiteľom a ich prianiam, zákazníci a fanúšikovia sa dnes vďaka Knudstorpovi môžu podieľať na rozvoji značky. Medzi nimi tiež LEGO hľadalo nástupcu, keď sa v krízovom období rozhodlo prepustiť mechanikov a dizajnérov, ktorí pre firmu pracovali od 70. a 80. rokov. Posledné 3 roky dokonca meno značky rastie aj vďaka 3D filmom (LEGO® príbeh).
Dánsky zakladateľ Ole Kirk Kristiansen (vpravo) vymyslel hlavné motto konceptu LEGO o zmysluplných hrách v roku 1932. Firma ich od založenia odovzdávala z otca na syna, momentálne ju vlastní Kield Kirk Kristiansen (vľavo).
Deti v našich končinách môžu LEGO využívať aj vďaka franšízovým sieťam Bricks4Kidz. Programy spoločnosti Kocky pre deti s.r.o. sa špecializujú na stavebnice LEGO® Technic, ktoré deťom umožňujú zostaviť modely a spoznať, ako fungujú niektoré technické výrobky. Príbuzná značka oblečenia LEGO® wear je prispôsobená potrebám detí v rôznom veku, a nadväzuje priamo na známe stavebnice LEGO®. Majiteľom licencie pre náš trh je spoločnosť Smart Life. Modely sú vďaka nápisom a obrázkom jednoznačne identifikované (napr. NINJAGO, FRIENDS, HERO FACTORY, STAR WARS a iné). Podnikať s týmito konceptmi je jednoduché. Obe spoločnosti nechávajú partnerom i možnosť si slobodne zvoliť formu spolupráce, pobočku Bricks4Kidz je možné napríklad prevádzkovať z domu.
Desiatku franšízových pobočiek má tiež koncept Brick By Brick, ktorý deťom vo veku 2 - 10 rokov približuje prostredníctvom kociek LEGO základy technických odborov. Franšízanti dostávajú opäť k dispozícii prepracovanú metodiku práce s jednotlivými modelmi stavebnice, ktoré sa špecializujú na STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Poskytovateľom licencie v ČR je EMPIRE THE KNOW - HOW INSTITUTE, ktorý sa snaží vzdelávacie kurzy prepojovať so svetom hier a zábavy.
Prečítaj články

„Na Slovensku hľadáme jedného master-franšízanta, ktorý od nás získa exkluzivitu na celý trh," hovorí Marek Halfar, zakladateľ vydavateľstva Modrý slon.
Produkty značky Tulec Trend je možné nakúpiť hlavne v multibrandových obchodoch. Príležitosť sa ponúka aj záujemcom o franšízu.
Zapojení do chodu predajní, takí sú franšízanti siete Coccodrillo. Investorov medzi nimi nenájdete. Ako sa im teraz darí?
Prievidza, Žilina a Poprad. Tri mestá, v ktorých fungujú obchody s oblečením pre deti Coccodrillo. Cieľom siete je ďalší rast.
Podnikaniu zameranému na deti sa na Slovensku darí. Dôkazom je aj franšíza Tulec Trend. V poslednej dobe eviduje viac kvalitných záujemcov o licencie ako kedykoľvek predtým.
Najčítanejšie

Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.