Svetoví lídri vo franchisingu

Franšízové obchodné systémy
Franšízové obchodné systémy / Pobočky vo franšízových sieťach fungujú ako predajné miesta konkrétneho produktu, ktorý dodáva buď franšízor, franšízanti alebo ich zamestnanci, a predáva sa priamo koncovým zákazníkom.
Štvrtok
14.08.2025
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
 

Hodnotenie magazínu Entrepreneur so sebou prináša porovnanie franšízových systémov z celého sveta. V rámci jeho zostavenia sa porovnávajú a vyhodnocujú výsledky vychádzajúce z celkových tržieb, percentuálneho nárastu počtu pobočiek aj miera zahraničnej expanzie. Podnikanie vo svete franchisingu je úzko späté so systémovým vedením, rozširovaním ponuky, modernizáciou a vytrvalosťou. Nikoho teda určite neprekvapí, že rebríčku dominujú značky s dlhou históriou. Medzi kľúčové faktory patrí podpora zo strany franšízorov, ktorá umožňuje napĺňať dlhodobé ciele jednotlivých značiek. Aj takéto detaily sa v rebríčku Top Global Franchises Ranking berú do úvahy.

Prvá päťka v réžii fastfoodových franšíz

Rebríčeku dominuje fastfoodový reťazec KFC, ktorý si neustále drží obľubu aj na slovenskom trhu, kde patrí dlhodobo k najviditeľnejším a najobľúbenejším značkám v oblasti rýchleho občerstvenia. Na druhom mieste skončil Taco Bell, ktorý sa našej krajine zatiaľ vyhýba oblúkom. Vo svojej stratégií sa chce zamerať aj na Európu. Rovnako ako prvé dva spomínané franšízové ​​systémy aj tretia, Pizza Hut, spadá pod americký korporát Yum!

Fastfoodový franšízový systém dobre známy svojimi zlatými oblúkmi, predbehla ešte spoločnosť Dunkin'. Vo svete sa teší veľkému úspechu. Registračnú známku si pred viac ako 10 rokmi značka zaregistrovala i na Slovensku, aktívne však na náš trh zatiaľ nevstúpila.Piate miesto patrí spomínanému McDonald's, ktorý s viac ako 41 000 reštauráciami zostáva najväčším franchisovým hráčom. Aj keď nie je na vrchole, stále predstavuje etalón franchisového modelu podnikania.

Zastúpenie zvyšných sektorov rastie

Na ďalších miestach sa konečne objavujú aj iné sektory. Svoje miesto si v TOP 10 vyslúžil reťazec 7-Eleven, ktorý patrí k najväčším sieťam samoobslužných obchodov na svete. V Európe zatiaľ nemá značné zastúpenie okrem škandinávskych krajín. Podobne na tom je Ace Hardware, ktorý sa špecializuje na obchody s náradím a domácimi potrebami. Avšak to isté už sa nedá povedať o hotelovej franšíze Hampton by Hilton, ktorý aktívne pôsobí v mnohých krajinách v strednej Európe.

Deviatu priečku v rebríčku si vyslúžila franšízová značka Popeyes Louisiana Kitchen, ktorá sa v posledných rokoch zameriava na zahraničnú expanziu, čo sme koniec koncov zaznamenali aj v susednom Česku. Ich pobočku nájdeme ako na Václavskom námestí, tak aj v Brne, do Bratislavy zatiaľ neexpandujú. Desiatku pomyselne uzatvára japonský vzdelávací franchisový systém Kumon, zameraný na doučovanie. Ide o jediného neamerického zástupcu, ktorý sa predral medzi desiatku najlepších.

Franšízingu naďalej dominujú spoločnosti z USA, čo nie je nijako prekvapujúce. Práve v USA systém vznikol a má tu najdlhšiu tradíciu. V rebríčku sa vyskytujú ešte ďalšie franšízy pôsobiace na slovenskom trhu, za zmienku stojí Hilton Hotelsand Resorts (12) pôsobiaci v sektore hotelierstva, Re/Max (24) venujúci sa trhu s nehnuteľnosťami, Burger King (28) a Ben & Jerry's (70). Hotelové obchodné značky DoubleTree by Hilton (17) a Holiday Inn (21) sú naopak známe na Slovensku, rovnako ako realitné kancelárie Century 21 (33).