Tréning prináša úspech
Bohužiaľ sa však občas stáva, že školenia sú kapitolou, ktorou franšízové koncepty podceňujú. A pritom by to malo byť práve naopak. Vďaka školeniu má franšízor jedinečnú možnosť odovzdať svoje know-how novému franšízantovi nie iba teoreticky, ale hlavne prakticky, čo je pre budúci úspech nového majiteľa licencie „k nezaplateniu“. „Absolvovať kvalitné školenia je dôležité pre tých záujemcov o franšízu, ktorí rozbiehajú svoje nové podnikanie v im doteraz neznámom odvetví. To by práve v rámci školení mali spoznať tak, aby v ňom boli schopní úspešne budovať a rozvíjať svoje podnikanie,“ upozorňuje Marek Halfar, riaditeľ a poradca spoločnosti PROFIT system franchise services.
Rozsah a predmet školení závisí na odbore, v ktorom franšízový koncept pôsobí. Určite by však malo zahŕňať podrobné informácie o produkte či službe, princípy zákaznického servisu, personálny management, znalosť systémov nevyhnutných pre prevádzku danej pobočky, pravidlá fungovania konceptu či nástroje a procesy nastavené pre komunikáciu s franšízorom. „To, čo by malo záujemcu o franšízu okrem iného zaujímať, je to, či je zdarma, alebo či musí okrem uhradenia licenčného poplatku investovať tiež do školení. To, že si v prípade potreby platí cestu a ubytovanie je obvyklé,“ hovorí Marek Halfar.
Školiaca legenda
Najčastejšie uvádzaným príkladom a zároveň modelom sú školenia, ktoré absolvujú kandidáti na franšízantov McDonald´s. Trvajú až jeden rok a rozhodne to nie sú školenia len tak „naoko“, ale tvrdá práca. Záujemcovia o licenciu tohto fastfoodového gigantu sú naplno zapojení do prevádzky už zavedených reštaurácií. Musí sa o ich chode naučiť všetko, od vyprážania hranoliek, cez grilovanie, obsluhu zákazníkov v reštaurácii či zákazníkov využívajúcich služieb Drive In. V prevádzke pobočky počas tohto tréningu trávi niekoľko hodín denne.
Neskôr sa pozornosť venuje administratívnym záležitostiam týkajúcim sa správy priestorov, vedenia zamestnancov či práce manažéra. Školenia je možné rozdeliť do niekoľkých fáz a jednotlivé kurzy končia skúškami. Po absolvovaní celého „kolečka“ obdrží certifikát, ktorý ho opravňuje na to, aby bol manažérom reštaurácie, a tiež ponuku na konkrétne priestory. McDonald´s má od kandidátov na franšízantov veľké očakávania, ale dáva toho veľa naspäť. Po úspešnom absolvování školení je franšízant 100% pripravený prevádzkovať svoju vlastnú reštauráciu.
Nie v prípade všetkých franšízových konceptov predchádza zahájeniu spolupráce tak dlhý tréning ako v prípade fastfoodového giganta. To však neznamená, že by bol menej kvalitný či dôležitý. Cieľom franšízorov, bez ohľadu na to, v akom odbore pôsobia, je dôkladne pripraviť svojich nových partnerov na úspešné prevádzkovanie a rozvíjanie ich podnikania pod zavedenou značkou. Veľmi často sa stáva, že školeniami prechádza nielen budúci franšízant, ale tiež zamestnanci, ktorí čelia zákazníkom či klientom.
V prípade realitnej franšízy Re/Max čaká každého nového franšízanta na začiatku jeho kariéry rozsiahle vstupné školenie. Môže sa ihneď ponoriť do realitnej sféry a načerpať dôležité informácie. Pri rozbiehaní podnikania má nováčik k dispozícii skúseného mentora, a absolvuje tiež dôležitú stáž u skúseného franšízanta. Proces vzdelávania však týmto nekončí, franšízanti sa zúčastňujú ďalších školení. Niektoré sú povinné v celej sieti, iné dobrovoľné. Dôkladného školenia sa pred otvorením vlastnej školy musia zúčastniť aj všetci učitelia a franšízanti vzdelávacieho konceptu Helen Doron English. Franšízoví partneri aj učitelia Helen Doron English profitujú tiež zo spolupráce s pobočkami v ďalších krajinách sveta, a to napríklad aj prostredníctvom „cezhranične“ organizovaných online workshopov vhodných pre ich ďalší rozvoj.
Ambíciou veľkej väčšiny franšízorov je, aby ich franšízanti boli schopní vykonávať nielen svoju prevádzkovú prácu, ale aby zvládali „nastúpiť“ v prípade potreby aj do ostatných procesov, ktoré v ich podnikaní prebiehajú. Faktom je, že školenia a kvalitný spôsob odovzdávania know-how je alfou a omegou dobrého fungovania franšízovej pobočky. A to nielen za začiatku, ale v priebehu celej spolupráce.

Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?