Podnikanie s vôňami prekračuje hranice
Franšízu L’Arome ste za posledný rok rozšírili na niekoľko trhov, čo zapríčinilo takýto krok?
Koncept rozlievaných parfumov L’Arome vznikol už pred niekoľkými rokmi v domácom Chorvátsku. Reálna expanzia však začala, až keď sme sa rozhodli ponúkať franšízu. Od minulého roku sme začali pôsobiť na siedmich nových trhoch: v krajinách Slovinsko, Srbsko, Izrael, Slovensko, Česká republika a Taliansko, kde sme otvorili dva obchody v Ríme a Palerme. V Kanade fungujeme prostredníctvom master-franšízanta.
Aké portfólio produktov L´Arome ponúka?
L’Arome je značka rozlievaných parfumov, ktoré sa vyrábajú vo Francúzsku so širokou ponukou cca 230 vôní. Ponuka zahŕňa parfumy (EDP), tiež domáce vonné látky, vody po holení a telové hmly a to všetko za dostupné a pre zákazníkov prijateľné ceny. Naše vône sa neustále menia a prispôsobujú potrebám trhu. Všetky naše vône sú pod označením „eau de parfum", pretože obsahujú tú najvyššiu možnú koncentráciu éterických (esenciálnych) olejov.
Franšízu L´Arome ponúkate v troch rôznych formách. Aké sú podľa Vás výhody pri otváraní klasického obchodu a aké pri stánkovom predaji?
Výhodou klasického obchodu L’Arome je, že obchod má právo plne využívať obchodnú značku a franšízantovi je k dispozícii kompletná marketingová podpora. Tiež sortiment výrobkov je v obchode oveľa väčší, ako v kiosku či stánku, čo zvyšuje zárobky. Preto môžeme povedať, že obchod je ideálnou voľbou pre rodinné podnikanie.
Keď hovoríme o stánkovom predaji, existujú dve možnosti franšízy. Prvou možnosťou je predaj na frekventovanom mieste v obchodnom centre vo forme kiosku alebo "ostrovčeka", s ktorými sa v týchto centrách často stretávame. Druhou možnosťou je otvorenie L’Arome predajného kútiku, tzv. "shop-in-shop (obchod v obchode) v už zabehnutých obchodoch predávajúcich súvisiace tovary.
Ktoré to sú?
Ide predovšetkým o produkty súvisiace s krásou a zdravím. Ideálnou kombináciou je obchod, ktorý predáva kozmetiku, módne šperky, vlasové ozdoby, ale existujú i prípady, kedy je predajný kút súčasťou podnikateľov, ktorí už prevádzkujú kaderníctvo, solárium, kozmetický salón, ale i lekárne.
Aké podmienky musí spĺňať franšízant L’Arome?
Najskôr preverujeme, či vo vybranej oblasti nie je žiadny iný franšízant. Presnejšie povedané, každý franšízant získava exkluzivitu, či už na celom území danej krajiny, v prípade, že zmluva je podpísaná ako master franšíza, alebo na lokálnom území. Ďalším krokom je, že franšízant nájde frekventované miesto na predaj, a potom vypracovávame kalkuláciu a návratnosť investícií. Na získanie franšízy L’Arome, v závislosti na formáte, je potrebné od dvoch do desiatich tisíc eur. Preto očakávame, že Franšízant disponujeme finančnými prostriedkami.
Aby mohol franšízant dosiahnuť optimálny finančný obrat, potrebuje predajný sortiment minimálne 60 typov parfumov, pričom môže byť menší v závislosti na tom, či stánok otvorí v obchodnom centre alebo v existujúcom obchode.
Podľa vašich predchádzajúcich skúseností, za ako dlho je možné očakávať návratnosť investície?
Návratnosť investície závisí na koncepcii, ktorú si franšízant vyberie. Priemerná investícia do obchodov L’Arome je približne 6 000 eur. Očakávaná priemerná návratnosť investície v tomto prípade je približne 12 mesiacov. Priemerná investícia pre predajný ostrovček je veľmi malá, asi 2 000 eur, zatiaľ čo očakávaná priemerná návratnosť je niekoľko mesiacov. Neúčtujeme si žiadne vstupné ani priebežné poplatky. V oboch prípadoch výnos závisí na polohe a frekvencii miesta.
Nie sú žiadne iné pravidlá, ak ide o ekonomické ukazovatele, veľkosť miesta a iné? V akých oblastiach môžu byť predávané L’Arome parfumy?
Pre klasický obchod L’Arome je minimálny počet obyvateľov 7 000, zatiaľ čo pre predajný ostrovček neexistuje žiadny limit.
Akú podporu poskytujete franšízantom?
Okrem otvorenej komunikácie a bezplatných konzultácií to je podpora pri výbere predajného miesta, kedy franšízantom dávame podnety a odovzdávame naše takmer 20 ročné skúsenosti v maloobchodnom predaji v tomto odbore.
Franšízant tiež získa požadované finančné výpočty obratu za účelom zisku s prihliadnutím k jeho reálnym nákladom, a na základe týchto ukazovateľov uskutočňujeme plánovanie návratnosti investícií do franšízy L’Arome. Spoločne pracujeme na výbere vhodnej lokality, ako i na potrebnom zariadení pre vybrané miesto. Zaisťujeme školenie o produktoch L’Arome, predajných technikách, rovnako ako o efektívnych marketingových technikách. Pri slávnostnom zahájení každého nového miesta franšízant získava podporu vo forme voľných parfumov, testerov, tašiek a plagátov.
Naopak franšízanti nám zase poskytujú informácie o potrebách zákazníkov a my na základe týchto informácií, vyvíjame nové produkty. Takže neustále vyrábame nové parfumy a výrobky. V Taliansku, len na základe informácií našich zákazníkov, sme vyvinuli kompletnú radu vonných vôní pre dom, ktorá sa na trhu veľmi dobre zaviedla.
Ako vidíte ďalší vývoj značky L’Arome?
Naše plány v rámci Európskej únie sú rozšírenie siete predajní spoločnosti L’Arome prostredníctvom partnerstva s miestnymi franšízantmi, čo znamená, že sme otvorení jednotlivým franšízám, zatiaľ čo pre trhy mimo Európsku úniu chceme nájsť príjemcu master-franšízy. Momentálne veľmi intenzívne jednáme s franšízantmi pre trhy v Rusku, Spojených arabských emirátoch a Brazílii. Veľmi radi by sme našli tiež partnerov pre Českú republiku, ktorí nám pomôžu vybudovať stabilnú predajnú sieť.
Prečítaj články
Franšízovú sieť Yves Rocher čaká tento rok optimalizácia a modernizácia. Značka chce ešte viac podporiť svoj ekologický prístup.
„Franšízantom sme v „covidovej“ dobe pomohli aj finančne," hovorí Miroslav Kubricht, managing director Yves Rocher pre ČR, SR a Maďarsko.
Nové projekty a výzvy aj medziročný rast. Taký bol minulý rok pre Yves Rocher. Čo na spoluprácu s touto kozmetickou značkou franšízantov láka?
Hybridné autá a hybridný pohon. Témy, o ktorých sa dnes často hovorí. Čo však hybridné laky na nechty? Obchody s nimi chce na trh priviesť franšíza Semilac.
V súčasnosti sa sústredíme na vylepšenie súčasnej siete, obchody postupne rekonštruujeme do najnovšej podoby, hovorí Miroslav Kubricht, managing director Yves Rocher pro ČR, SR a Maďarsko.
Najčítanejšie
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
McDonald's ide zákazníkom bližšie aj do menších miest a radi by našli nových franšízantov. Čím chcú aktuálne zákazníkov osloviť?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Predstavujeme vám 12 kľúčových tém, ktoré by mala obsahovať každá franšízová zmluva.