5 najčastejších chýb v podnikaní
Rozbiehate svoj biznis alebo ho už máte, ale cítite, že vaše nápady na to, ako zarobiť, sa neosvedčili? Možno ste urobili jednu z mnohých začiatočníckych chýb.
1.Práca chvatná málo platná
Jednou z najčastejších chýb je investovanie bez rozmyslenia. Jeden príklad za všetky: mám peniaze, chcem mať vlastný biznis a mám rada aj kvetiny, otvorím si teda kvetinárstvo. Nie je dôležité, že moja láska k rastlinám sa obmedzuje iba na polievanie kaktusu raz mesačne a finančné zázemie činí 1 500 Eur, ktoré mi ostali od mojich osemnástich narodením. Tento príklad sa môže zdať trošku prehnaný, ale výstižne zachytáva spôsob myslenia mnohých dnešných mladých podnikateľov. Ich najväčším hriechom je unáhlenosť, s ktorou sú spojené aj ďalšie chyby ako napríklad absencia základných znalostí trhu a odvetvia, v ktorom začínajú podnikať alebo nedostatočné finančné prostriedky.
Rada: Uponáhľanosť je vždy zlým radcom. Pred zahájením vlastného biznisu by mal byť uskutočnený detailný prieskum trhu a čo najpodrobnejšia finančná analýza. Sprievodcom by mal byť od začiatku biznisplán. Výhodné je vytvoriť schému, začať profilom činnosti firmy a tiež krátkou charakteristikou výrobku alebo služby, ktorú budeme ponúkať. V biznispláne je potrebné tiež uskutočniť analýzu trhu vrátane konkurencie a tiež podrobiť analýze nevyhnutné vecné, ľudské a finančné zdroje.
2. Neznalosť trhu
Ďalším problémom, ktorý môže poriadne otriasť biznisom hneď na začiatku, je častá neznalosť základných informácií o situácii na trhu. Ak nepoznáme perspektívy daného odboru, môžeme jednoducho minúť životné úspory v biznise bez budúcnosti. Nie je to zďaleka iba o upadajúcom odvetví, ale tiež o veľmi modernom biznise alebo takom, o ktorého prospechu nejde rýchlo presvedčiť spoločnosť.
Rada: Skôr ako začneme v myšlienkach ukladať tovar na police v predajni, je vhodné sa najskôr prejsť po okolí a skontrolovať, či nájdeme pre naše tovary kupujúcich. Je potrebné detailne preskúmať najbližšie okolie, pozrieť sa zblízka na priamu konkurenciu a tiež zistiť, aký je dopyt po danom výrobku alebo službe v okolí. Vhodné je tiež myslieť na ďalšiu analýzu konkurencie. V prípade nášho kvetinárstva to budú nielen supermarkety predávajúce kvetiny, ale tiež obchody s darčekmi, pretože kvetiny sa najčastejšie kupujú ako darček. Potom sa musíme dôkladne zamerať na makroekonomickú situáciu a tiež na perspektívy daného odvetvia. Stojí za to staviť napríklad na špecializáciu a otvoriť prvú predajňu s obuvou v okolí?
Dříve než přejdeme k realizaci reklamní kampaně, je nezbytné analyzovat cílovou skupinu a způsoby, jak se k ní dostat. Projďete si ji i se svými případnými partnery.
3. Nedostatok financií
Pred prevzatím kormidla podnikania do vlastných rúk je dôležité najskôr spočítať, či si to skutočne môžeme dovoliť. Čiastka, ktorú budeme musieť investovať do zriadenia prevádzky aj do nákupu nutného zariadenia a tiež tovaru, je špičkou ľadovca. Veľa začínajúcich podnikateľov zabúda, že budú do biznisu investovať niekoľko mesiacov.
Rada: Už vo fáze plánovania investícií je potrebné počítať s finančnou rezervou, ktorá pokryje náklady na prevádzku firmy až do dosiahnutia bodu rentability, teda až do okamihu, kedy naše príjmy úplne pokryjú nami vynaložené náklady. Je vhodné tiež podrobiť dôkladnej analýze, čo budeme potrebovať už od prvého dňa fungovania nášho biznisu a čo budeme môcť dokúpiť neskôr. Finančné ukazovatele nie sú žiadne strašidlá! Každý, kto vedie firmu, sa s nimi musí skôr či neskôr spriateliť, pretože iba týmto spôsobom bude môcť pozorovať vývoj svojho biznisu a plánovať výdaje.
4. Nešťastne zvolená lokalita
Lokalita je kľúčovým prvkom, ktorý rozhoduje o úspechu daného plánu. Jeho voľbu je potrebné dobre rozmyslieť. Priestory musia byť prispôsobené druhu podnikania. Veľmi často je nutná dôkladná prestavba kvôli prispôsobeniu požiadavkám kladeným napr. hygienou alebo hasičmi. Občas zdanlivo dobrá lokalita sa môže nakoniec prejaviť ako úplne nevhodná, pretože napríklad zákazníci nie sú zvyknutí na kadernícke služby v mieste, kde ešte pred nedávnom bolo kvetinárstvo.
Rada: Je vhodné venovať čas hľadaniu ideálnych priestorov, pretože uspokojiť sa so strednou cestou sa nevypláca. V mnohých prípadoch sa vôbec neoplatí bojovať s veternými mlynmi a nasilu prestavovať priestory po obchode s potravinami na kaderníctvo. Lepšie je využiť už existujúcu infraštruktúru a pokračovať v biznise, na ktorý sú zákazníci v danej lokalite zvyknutí.
5. Bez reklamy to nejde
Majitelia spoločností sú si vedomí toho, že o novej firme je potrebné informovať potenciálnych zákazníkov, ale často vedia veľmi málo o tom, ako to urobiť. Obvykle siahajú po najjednoduchšom spôsobe, ktorými sú letáky alebo reklamy vo verejných priestoroch. Po niekoľkých týždňoch potom prežívajú prvé zrútenie, pretože investície vložené do reklamy nepriniesli žiadne výsledky a zákazníci sa vyhýbajú predajni alebo miestu služieb širokým oblúkom.
Rada: Skôr ako začneme realizovať reklamnú kampaň, je nevyhnutné analyzovať cieľovú skupinu a spôsoby, ako sa k nej dostať. Stojí za to začať od miestneho trhu a namiesto rozdávania letákov v centre mesta, nechať tieto letáky rozniesť do schránok miestnych obyvateľov. Možno tiež uvažovať o reklamných plagátoch a pre televíznu alebo rozhlasovú reklamu sa rozhodnúť až v dobe, keď budeme mať pevnú pozíciu na miestnom trhu a budeme schopní obslúžiť tiež zákazníkov napríklad z iných mestských častí. Dobrým spôsobom, ako v dnešnej dobe osloviť široké publiku, sú sociálne siete, hlavne ak cielime na mladších zákazníkov. Základom propagácie na internete však stále zostáva predovšetkým webová stránka. Reklamnú kampaň sa oplatí po čase opakovať, aby na nás zákazníci nezabudli.
Z vyššie uvedených bodov je jasné, že na začiatku podnikania je najväčším nepriateľom unáhlenosť. Ak má byť biznis dlhodobo úspešní, je potrebné, aby stál na pevných základoch. A ich vytvorenie nejaký čas trvá. Nie je potrebné sa ponáhľať, aby bol váš podnikateľských zámer „šitý horúcou ihlou“.
Prečítaj články
Unikátne produkty a služby sú obchodným hitom. Sú však aj prípady, keď na nich môžete prerobiť. Ako sa stať v tomto ohľade úspešnými?
Logá sú často tým prvým, čo vás napadne, keď si predstavíte značku. Pri jeho hľadaní a tvorbe myslite na to, že sa môže stať ikonickým.
Skúsení podnikatelia vedia, že úspech ich podnikania vo veľkej miere závisí na jeho umiestení. Poradíme, na čo dať pozor pri výbere priestorov pre vaše podnikanie.
Šťastie praje pripraveným, za úspechom stojí obvykle starostlivá príprava. Aj úspech sa dá natrénovať, a urýchli cestu na podnikateľské výslnie.
Zhruba tretina firiem na Slovensku nesplnila informačnú povinnost. V Českej republike sa jednalo o dve tretiny spoločností.
Najčítanejšie
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Stárnutie európskej populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.