Z lokálnej značky globálna
![Lenka Nováková | PROFIT system franchise services](https://img.franchising.pl/cz/127/461/lenka_nov_kov__new_1600.jpg)
Aké sú hlavné ukazovatele toho, že má značka potenciál na vytvorenie franšízovej siete?
Ak dostatočne dlho prevádzkujete pilotný podnik, ste majiteľom ochrannej známky a podnikanie je rentabilné, môžete začať uvažovať o vytvorení franšízovej siete. Vaša značka by sa mala odlišovať od ostatných, ktoré pôsobia v rovnakom odbore. Môže ísť o výnimočne produkty alebo služby, špecifickú vizuálnu podobu podniku, prípadne spôsob obsluhy zákazníka. To znamená, že nemá cieliť na obmedzený trh. Čím je dané podnikanie ojedinelejšie, tým zložitejšie je vybudovať franšízový systém. Najlepšie sa „franšízuje“ podnikanie, ktoré môžu iní jednoducho prevziať a kopírovať na základe odovzdaného know-how.
Koľko skúseností by mal budúci franšízor nazbierať?
Myšlienka franšízingu spočíva v tom, že franšízor odovzdáva franšízantom model podnikania, vypracovaný na základe vlastných skúseností. Preto je nutné prevádzkovať aspoň jeden pilotný podnik po dobu najmenej 1 roka, skôr dlhšie. Za kratší čas sa nepodarí dôkladne otestovať obchodný model a zistiť, akým sezónnym výkyvom podlieha, akú má na trhu konkurenciu a tiež či nezávisí od módnych trendov.
Ako sa má franšízor na vytvorenie franšízového modelu pripraviť?
Ako jedna zo základných vecí, je potrebné mať dobre prepočítané náklady a finančné výsledky. Franšízantov bude zaujímať rentabilita a celkové náklady, mali by ste preto poznať presnú výšku vášho zisku a ďalšie ekonomické ukazovatele. Vďaka tomu budete môcť starostlivo pripraviť podnikateľský plán a finančné predpoklady pre potenciálnych franšízantov. Zvážte, aké veľké finančné prostriedky bude musieť franšízant investovať, ako rýchlo začne zarábať, a kedy sa vrátia počiatočné investičné náklady. Obvykle franšízor pripraví kompletný franšízový balíček, ktorý okrem vyššie uvedených podkladov zahŕňa aj franšízovú zmluvu a franšízový manuál, ktorý musí zodpovedajúcim spôsobom popisovať odovzdávané know-how. Ako doplnok môžete pripraviť podnikateľský plán, ktorý pomôže v začiatkoch podnikania. Príprava franšízového systému nie je ľahká úloha, ktorá je navyše časovo veľmi náročná. Preto je vhodnejšie obrátiť sa na poradcov, ktorí sa týmito otázkami budú zaoberať profesionálne, poradia a pomôžu s prípravou potrebnej dokumentácie.
Čo obvykle franšízor poskytuje členom svojej siete?
Určite jednotný imidž, ktorý charakterizuje rozpoznateľná značka. Treba tiež vyriešiť právne otázky spojené s ochrannou známkou a zaistiť si výhradné právo na jeho používanie a disponovanie. Ďalej franšízor odovzdáva komplexné odborné znalosti a skúsenosti s daným podnikaním. Tieto znalosti musia byť dôverné, podstatné a identifikovateľné. Know-how musí byť neprístupné pre kohokoľvek mimo franšízového systému a pre franšilzantov podnikanie musí byť nenahraditeľné. Aby šlo konštatovať, že franšízant skutočne odovzdáva know-how, jeho informácie musia byť zásadné pre predaj tovaru, spôsoby zákazníckej obsluhy, vedenie podniku, administratívnych a finančných záležitostí a riadenia. Ďalej je potrebné poskytnúť náležité zaškolenie, ktoré franšízantom, prípadne aj zamestnancom, poskytne potrebné znalosti. Franšízor tiež poskytuje podporu pri vyhľadávaní a príprave priestorov franšízanta. Tým ale podpora nekončí – franšízanti sa na franšízora spoliehajú aj počas podnikania. Ako vo forme inovácií a rozvoja celej siete, tak napríklad vo forme preškoľovania, controllingu a prevádzkovej podpory.
Prečítaj články
![](https://img.franchising.pl/cz/eef/3f3/marek_halfar_2_440.jpg)
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Ochranné známky predstavujú dôležitý nástroj na ochranu identifikácie a reputácie značky na trhu. Ako na ich ochranu nám prezradil Róbert Gasparovič, z AK Havel & Partners.
Najčítanejšie
![](https://img.franchising.pl/cz/583/6dc/mcdonalds-zajawa.jpg)
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?