Franšízing vstupuje do netradičných odborov
Pomáhate novým záujemcom o franšízing nájsť správnu príležitosť, aké nové franšízové projekty vás tento rok zaujali?
Tento rok sme pocítili pozitívne oživenie na franšízovom trhu a zvýšený záujem o naše poradenské služby. Boli sme oslovení hneď niekoľkými firmami nielen z Českej republiky, ale aj zo Slovenska. Naše prieskumy potvrdzujú, že najviac franšízových reťazcov stále dominuje v gastronómii, čo nie je prekvapujúce. Čo nás však milo prekvapilo, bol dopyt z netradičných odborov. Napríklad slovenská firma zameraná na výrobu plastových armatúr sa rozhodla pre franšízový model rozvoja na zahraničných trhoch. Ďalšou zaujímavosťou je, že Healing Festival, ktorý v Česku organizuje úspešné akcie, zvolil franšízu pre expanziu do zahraničia.
Ako hodnotíte súčasnú situáciu na trhu franšíz – kde sú príležitosti a perspektívne odbory?
Trh franšíz sa rýchlo vyvíja, najmä v oblastiach technológií a udržateľnosti. Virtuálna realita a umelá inteligencia nachádzajú stále širšie uplatnenie v oblastiach vzdelávania, zábavy a zákazníckeho servisu. Franšízy zamerané na zdravie a wellness, ako sú fitness centrá, joga alebo wellness produkty, stabilne rastú. Záujem stúpa aj o domácu starostlivosť o seniorov, čo odráža starnúcu populáciu. Obľubu si získavajú aj franšízy zamerané na vzdelávanie, napríklad platformy pre e-learning, doučovanie alebo detské vzdelávacie programy, ako sú STEM alebo výučba cudzích jazykov. Ekologické témy a digitalizácia budú aj naďalej hrať kľúčovú úlohu v rozvoji franšízových modelov.
Čo znamenal tento rok vo franšízach, kde pôsobíte ako franšízor?
Rok 2025 bol pre nás náročný, ale plný významných udalostí. Oslávili sme 20 rokov úspešného fungovania Helen Doron v ČR, čo bolo veľkým míľnikom. Ani záplavy, ktoré nám zatopili centrálu a školu, nás nezastavili. Naopak nám ukázali, aká silná je súdržnosť v našej komunite franšízantov. Ich pomoc bola neoceniteľná a chcel by som sa im z celého srdca poďakovať.
Ako sa podľa vás menia podmienky pre podnikanie v SR?
Podmienky pre podnikanie v SR sa dynamicky vyvíjajú. Digitalizácia a inovácia, ako umelá inteligencia alebo e-commerce, prinášajú nové príležitosti, zatiaľ čo udržateľnosť a ekologické požiadavky kladú na podniky vyššie nároky. Rast cien energií a inflácie zvyšujú tlak na optimalizáciu nákladov, ale dotačné programy podporujú zelené projekty.
Meniace sa preferencie zákazníkov zdôrazňujú význam kvality, personalizácie a lokálnych produktov. Legislatíva ponúka isté zjednodušenia, ale regulácie, najmä v oblasti ekológie, zostávajú výzvou. Úspech bude patriť firmám, ktoré sú flexibilné, inovatívne a schopné reagovať na nové trendy.
Ktoré otázky si začínajúci franšízanti kladú najčastejšie?
Začínajúci franšízanti sa najčastejšie pýtajú, aké sú počiatočné investície a poplatky, za ako dlho sa investície vrátia a aká je priemerná ziskovosť. Zaujímajú ich tiež, či franšízor poskytuje školenia, marketing a priebežnú podporu, a čo sa stane, ak sa franšíza nedarí. Často sa pýtajú na dĺžku zmluvy a možnosti neskoršieho predaja franšízy, rovnako ako na šance na úspech v ich regióne. V neposlednom rade riešia, či majú dostatok času, skúseností a energie na tento model podnikania.
Aký vývoj podnikateľského prostredia očakávate v roku 2025?
Podnikateľské prostredie v roku 2025 bude dynamické. Technologické inovácie, ako je umelá inteligencia, sa stanú každodennou súčasťou firiem. Udržateľnosť bude hrať kľúčovú úlohu vo všetkých odvetviach. Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť rýchlo reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech podnikateľov.
Na záver by som rád zaželal veľa úspechov nielen franšízovým firmám a podnikateľom, ktorí sa odhodlane púšťajú do nových projektov, ale aj všetkým ľuďom v Slovenskej republike. Nech je rok 2025 plný príležitostí, inšpirácie a spoločného rastu. Nech sa nám všetkým darí dosahovať svoje ciele a zároveň vytvárať prostredie, v ktorom sa budeme cítiť spokojní a motivovaní. Veľa šťastia a úspechov!
Marek Halfar, CEO PROFIT system franchise services s.r.o.
![](https://img.franchising.pl/cz/4ac/fae/1_marek_halfar_jednatel.jpg)
Prečítaj články
![](https://img.franchising.pl/cz/04e/3a2/foto_lenka-novakova_extrahr.jpg)
Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Mail Boxes Etc. sa zameriava na baliace, doručovacie, tlačiarenske a ďalšie služby pre menších a stredných podnikateľov. Franšízové plány na Slovensku priblížila Maria Ilicheva.
„Franšízová sieť kliník Nutriadapt navyšuje počet pobočiek a optimalizuje ich ziskovosť vďaka premysleným službám,“ hovorí konateľka spoločnosti Marta Nosková.
Podnikanie s TAB Board stojí na zdieľaní myšlienok a skúseností, ako výzvy meniť na úspechy. Daniela Jurča tento koncept oslovil natoľko, že sa z člena boardu stal franšízantom.
Ochranné známky predstavujú dôležitý nástroj na ochranu identifikácie a reputácie značky na trhu. Ako na ich ochranu nám prezradil Róbert Gasparovič, z AK Havel & Partners.
Najčítanejšie
![](https://img.franchising.pl/cz/583/6dc/mcdonalds-zajawa.jpg)
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?