FRANŠÍZY NA HORŠIE ČASY
Franšízové podnikanie prináša príležitosť vo všetkých časoch, a to aj tým, ktorí o podnikaní zatiaľ len uvažujú, prípadne hľadajú podnikateľský nápad, ktorý by pomohli na našom území rozvíjať. Pravdou však je, že každá kríza so sebou spolu s príležitosťami prináša aj zvyšujúci sa záujem o franšízové podnikanie.
„Dá sa povedať, že to má veľkú logiku. V neistých dobách plných turbulentných zmien sa podniká jednoduchšie, možno aj pohodlnejšie, so skúseným partnerom po boku. A túto úlohu plní práve franšízor, poskytovateľ licencie,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka portálu Franchising.sk
Práve v tom je pridaná hodnota tohto spôsobu podnikania. Majiteľ osvedčeného franšízového konceptu totiž dáva do stávky vlastné podnikateľské skúsenosti, ktoré pri jeho budovaní a rozvoji získal. Tie sa potom snaží odovzdávať vo forme know-how svojim franšízantom, ktorí sa tak vo svojom podnikaní môžu vyhnúť chybám, ktoré podnikatelia na svojej ceste robia. Dôvod je prozaický – množstvo takýchto chýb totiž už franšízor urobil za nich.
Široký výber šancí na úspech
Ak uvažujete o podnikaní pod zavedenou značkou ako franšízanti, je v prvej fáze dôležité vybrať si tú správnu značku, tú, ktorá bude vyhovovať vášmu naturelu, uplatníte pri nej svoje skúsenosti, prípadne si splníte sen o podnikaní v úplne inej branži, než v ktorej ste pôsobili. Na veľa z nás majú pri uvažovaní o vlastnom podnikaní vplyv naše záujmy a koníčky.
Aj keď je nemysliteľné podnikať, keď nás to neteší, naše súkromné záľuby by nemali zatieniť ostatné kritériá na výber vhodného podnikania. „Využite svoje záujmy, ale pozrite sa na ne z obchodného hľadiska. Zamyslite sa, či po vašich službách alebo tovare existuje dopyt. Inak povedané, či vašu vášeň zdieľajú aj potenciálni zákazníci, ktorí majú byť zdrojom príjmov firmy,“ odporúča Nováková.
Porovnanie
Najlepším spôsobom, ako sa zorientovať vo franšízových ponukách, je ich zbežné porovnanie. Čomu venovať pozornosť okrem záležitostí súvisiacich s finančnými nákladmi? „Po prvé zistite, aké požiadavky sú kladené na uchádzačov o licenciu. Venujte pozornosť informáciám o tom, ako dlho daná sieť pôsobí na trhu, koľko má vlastných a franšízových pobočiek, akú podporu ponúka,“ hovorí Lenka Nováková s tým, že je dobré nájsť čo najviac rozdielov a rozhodnúť sa, ktoré pravidlá vám najviac vyhovujú a ktoré budete pripravený akceptovať.
Poslednou, ale pravdepodobne najdôležitejšou etapou výberu franšízového systému je dôkladná analýza dokumentov, ktoré vám budú poskytovateľom licencie predložené. Môže sa stať, že v nich nájdete informácie, ktoré doteraz unikali vašej pozornosti. Spolu s vlastným biznis plánom by ste tak mali získať komplexný prehľad o podmienkach spolupráce pred podpisom akejkoľvek franšízovej zmluvy.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.
Lenka Nováková, poradca portálu Franchising.sk / „Pri hľadaní nápadu na vlastný biznis je potrebné zvážiť nielen ponuku franšíz na trhu, ale aj vaše schopnosti a predpoklady." Prečítaj články
Veselé Vianoce vám všetkým
/24.12.2025
Čitateľom portálu Franchising.sk, franšízorom, franšízantom aj všetkým záujemcom o podnikanie prajeme príjemné prežitie vianočných sviatkov.
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Najčítanejšie
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.