FRANŠÍZY NA HORŠIE ČASY
Franšízové podnikanie prináša príležitosť vo všetkých časoch, a to aj tým, ktorí o podnikaní zatiaľ len uvažujú, prípadne hľadajú podnikateľský nápad, ktorý by pomohli na našom území rozvíjať. Pravdou však je, že každá kríza so sebou spolu s príležitosťami prináša aj zvyšujúci sa záujem o franšízové podnikanie.
„Dá sa povedať, že to má veľkú logiku. V neistých dobách plných turbulentných zmien sa podniká jednoduchšie, možno aj pohodlnejšie, so skúseným partnerom po boku. A túto úlohu plní práve franšízor, poskytovateľ licencie,“ hovorí Lenka Nováková, konzultantka portálu Franchising.sk
Práve v tom je pridaná hodnota tohto spôsobu podnikania. Majiteľ osvedčeného franšízového konceptu totiž dáva do stávky vlastné podnikateľské skúsenosti, ktoré pri jeho budovaní a rozvoji získal. Tie sa potom snaží odovzdávať vo forme know-how svojim franšízantom, ktorí sa tak vo svojom podnikaní môžu vyhnúť chybám, ktoré podnikatelia na svojej ceste robia. Dôvod je prozaický – množstvo takýchto chýb totiž už franšízor urobil za nich.
Široký výber šancí na úspech
Ak uvažujete o podnikaní pod zavedenou značkou ako franšízanti, je v prvej fáze dôležité vybrať si tú správnu značku, tú, ktorá bude vyhovovať vášmu naturelu, uplatníte pri nej svoje skúsenosti, prípadne si splníte sen o podnikaní v úplne inej branži, než v ktorej ste pôsobili. Na veľa z nás majú pri uvažovaní o vlastnom podnikaní vplyv naše záujmy a koníčky.
Aj keď je nemysliteľné podnikať, keď nás to neteší, naše súkromné záľuby by nemali zatieniť ostatné kritériá na výber vhodného podnikania. „Využite svoje záujmy, ale pozrite sa na ne z obchodného hľadiska. Zamyslite sa, či po vašich službách alebo tovare existuje dopyt. Inak povedané, či vašu vášeň zdieľajú aj potenciálni zákazníci, ktorí majú byť zdrojom príjmov firmy,“ odporúča Nováková.
Porovnanie
Najlepším spôsobom, ako sa zorientovať vo franšízových ponukách, je ich zbežné porovnanie. Čomu venovať pozornosť okrem záležitostí súvisiacich s finančnými nákladmi? „Po prvé zistite, aké požiadavky sú kladené na uchádzačov o licenciu. Venujte pozornosť informáciám o tom, ako dlho daná sieť pôsobí na trhu, koľko má vlastných a franšízových pobočiek, akú podporu ponúka,“ hovorí Lenka Nováková s tým, že je dobré nájsť čo najviac rozdielov a rozhodnúť sa, ktoré pravidlá vám najviac vyhovujú a ktoré budete pripravený akceptovať.
Poslednou, ale pravdepodobne najdôležitejšou etapou výberu franšízového systému je dôkladná analýza dokumentov, ktoré vám budú poskytovateľom licencie predložené. Môže sa stať, že v nich nájdete informácie, ktoré doteraz unikali vašej pozornosti. Spolu s vlastným biznis plánom by ste tak mali získať komplexný prehľad o podmienkach spolupráce pred podpisom akejkoľvek franšízovej zmluvy.
Článok bol publikovaný v spolupráci s Mediaplanet.

Prečítaj články

TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Keď sa povie franšízové podnikanie, väčšina z nás si predstaví väčšie mesto a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to ide aj inak. Ich koncept pracuje s vernými klientmi.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Najčítanejšie

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Slovinský Franchising.si sa pripojil do siete spravodajských portálov o franchisingu spoločnosti PROFIT system.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?