Odborný časopis Entrepreneur predstavil rebríček TOP Global Franchise za rok 2022. Nájdeme v ňom značky pochádzajúce z USA, ktoré hľadajú franšízových partnerov mimo domáceho trhu. Prvé miesto medzi celosvetovo fungujúcimi franšízovými systémami patrí gigantovi rýchleho občerstvenia KFC, ktorý sa so svojimi viac ako 25 000 pobočkami po celom svete posunul na vrchol rebríčka z minuloročného 2.
miesta. Druhé miesto v tomto roku obsadil reťazec supermarketov 7-Eleven. Až za nimi skončil minuloročný víťaz, fasfoodový reťazec McDonald´s s viac ako 39 000 reštauráciami po celom svete. Medzi ne patria aj tie, ktoré franšízanti prevádzkujú na Slovensku.
Do prvej desiatky sa dostali aj ďalšie značky, ktoré rozširujú svoju sieť na našom trhu s franšízovými partnermi. Šieste miesto získala sieť pizzerií Pizza Hut, ktorá sa môže pochváliť viac ako 16 500 pobočkami. V súčasnosti je v Českej republike a na Slovensku 16 prevádzok tejto franšízovej siete. Desať najúspešnejších amerických franšíz expandujúcich mimo domáceho trhu uzatvára realitná sieť Century 21, v minulom roku sa značka umiestnila na 7. mieste. Úspech v porovnaní franšíz zaznamenala aj značka Re/Max, ktorej patrí v aktuálnom rebríčku 19. pozícia.
Voľba podľa poradia
Pri zostavovaní tohto rebríčka bol použitý vzorec na vytvorenie rebríčka Franchise 500. Bol upravený tak, aby mala väčšiu váhu medzinárodná veľkosť a rast. Medzi ďalšie oblasti, ktoré vzorec hodnotí, patria náklady a poplatky, podpora franšízantov, sila značky, finančná sila a stabilita. V úvahu sa brali len spoločnosti, ktoré hľadajú nových franšízantov mimo USA, a ktoré mali k júlu 2021 otvorených najmenej päť pobočiek v zahraničí.
Tento každoročne publikovaný rebríček nie je určený na podporu, odporúčanie alebo propagáciu žiadnej konkrétnej franšízy. ,,Pri výbere franšízového konceptu by bolo nevhodné spoliehať sa len na jeho umiestnenie v medzinárodnom rebríčku, či už sa chcete pripojiť k sieti, ktorá už u nás funguje, alebo priniesť na trh úplne novú značku. Samozrejme, môže to byť určitou pomôckou pri výbere, vždy však záleží hlavne na tom, ako je fungovanie tej alebo onej franšízy nastavené na konkrétnom trhu. Potom je tiež potrebné si uvedomiť, že nie všetko, čo funguje v zahraničí, alebo dokonca v susednom Rakúsku, si automaticky nájde svojich zákazníkov alebo klientov u nás," hovorí Marek Halfar, riaditeľ franšízových služieb ziskového systému.
FRANCHISE NAME/RANK | CATEGORY/DESCRIPTION | INITIAL INVESTMENT | |
---|---|---|---|
Prečítaj články

Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?