Lesk a „bieda“ franšízingu

Známa značka, osvedčený podnikateľský nápad a know-how versus franšízové poplatky a faktúry zo strany franšízora. Také argumenty sa stretávajú v mysliach ľudí zvažujúcich kúpu franšízovej licencie. Poďme sa na ne pozrieť bližšie.
Osvedčený recept
Hovorí sa, že franšíza znižuje podnikateľské riziko hlavne na začiatku. Vlastník konceptu totiž svojmu partnerovi poskytuje znalosti a skúsenosti. Vďaka nim nemusí urobiť chyby, ktoré sa začínajúcim podnikateľom stávajú. Výberom franšízového modelu získa na začiatku pripravený a osvedčený predajný model. Franšízant tiež dostáva projekt úpravy priestorov a konceptu zariadenia v súlade so štandardmi tej či onej značky. V rámci franšízovej zmluvy je poskytované aj školenie, často aj pre personál, ktorý bude na franšízových pobočkách pracovať. Franšízanti získavajú osvedčené riešenie, ktoré sa v prípade zahájenia podnikania pod vlastnou značkou musí vypracovávať dlhé mesiace či dokonca roky.
Know-how je o to silenejšie, čím známejšia je značka franšízora. Vybudovanie vlastného imidžu môže trvať roky, vďaka franšíze si podnikatelia môžu užívať výhody značky od samotného začiatku. A práve známa značka je často tým faktorom, ktorý rozhoduje o výbere franšízy.
Pomocná ruka
Cieľom franšízora pri predaji vlastného podnikateľského konceptu franšízovým partnerom by malo byť, aby jeho vlastný úspech zdieľali aj oni. Okrem značky a know-how by teda mal franšízantom podať pomocnú ruku. Môže to urobiť najrôznejšími spôsobmi. Obzvlášť cenná je pomoc pri výbere a posudzovaní potenciálu miesta, kde bude franšízová pobočka prevádzkovaná. Vyhľadanie priestorov je úlohou príjemcu licencie, ale poskytovateľ franšízy by mal posúdiť, či jeho koncept bude na danom mieste fungovať a či má vôbec nejaký zmysel ho tam budovať a rozvíjať. Môže sa stať, že prípravné práce si vyžiadajú tak vysokú finančnú investíciu, ktorá v budúcnosti vylučuje dosiahnutie ziskovosti firmy na veľa mesiacov. Toto riziko sa týka hlavne reštaurácií, kde môže byť zariadenie priestorov obzvlášť nákladné.
Dôležitým prvkom podpory, s ktorou môže franšízant počítať, je školenie, ktoré ho a jeho zamestnancov uvedie do sveta podnikania. Napríklad v sieťach súvisiacich s cestovným ruchom sa partneri učia napríklad tajom prevádzkovania cestovnej kancelárie, predajným technikám, rezervačným systémom, alebo predaju turistických akcií. Franšízanti predajní odevov sú školení v znalosti sortimentu, zákazníckeho servisu a softwaru a postupom spolupráce. Je dôležité, aby franšízant mohol využiť pomoc poskytovateľa licencie na začiatku podnikania, ale aj neskôr, keď už ide na plné obrátky.
Sila vo veľkosti
Jednou z veľkých výhod toho byť súčasťou franšízovej siete sú lepšie podmienky v zmluvách s dodávateľmi, a to hlavne v prípade, keď ide o pobočky zamerané na predaj. Franšízová sieť disponuje veľkou kúpnou silou, ktorá franšízorovi umožňuje vyjednať nižšie ceny s výrobcami či veľkoobchodníkmi.
Dôležité sú aj marketingové výhody. Reklamnými kampaňami majitelia značky budujú imidž celej siete a nadobúdajú rozmery, o ktorých by nezávislý podnikateľ mohol iba snívať. Majiteľ franšízovej licencie by si ako samostatný podnikateľ mohol iba ťažko dovoliť kúpiť napríklad veľkú reklamnú kampaň v celoštátnych médiách. Pri malom rozsahu prevádzky by to nedávalo žiadny ekonomický zmysel. Vstup do rozvinutej franšízovej siete s mnohými pobočkami umožňuje jedinému príjemcovi využiť efekt veľkej reklamnej kampane organizovanej poskytovateľom licencie pre celú sieť.
Nič nie je zadarmo
Poskytovateľ franšízy nerobí charitu. Za poskytnuté know-how, značku a podporu očakáva finančnú kompenzáciu v podobe franšízových poplatkov alebo marží. Pre franšízantov znamenajú záťaž, ktorá môže byť významná hlavne v úvodnej fáze podnikania. Obchodný plán franšízovej spoločnosti by mal zahŕňať jednorazovú úvodnú platbu, aj pravidelné mesačné poplatky – v niektorých sieťach sú účtované paušálne, v iných v závislosti od obratu generovaného franšízantom. Niektorí franšízori tiež inkasujú príspevok do marketingového fondu, z ktorého financujú aktivity na celoštátnu propagáciu značky. V niektorých obchodných systémoch si poskytovatelia franšízy neúčtujú žiadne poplatky, ale to neznamená, že používanie ich licencií nič nestojí. V takých prípadoch je často franšízant povinný nakupovať tovary priamo od franšízora. Všeobecne platí, že čím je systém ziskovejší a čím väčšiu istotu úspechu si franšízant „kupuje“, tým je potrebné počítať s vyššími investíciami a následnými poplatkami.
Kontrola za chrbtom
Pre veľa ľudí uvažujúcich o obstaraní franšízovej licencie môže byť nevyhovujúca kontrola zo strany franšízora. Faktom je, že bez kontroly to nejde. Neoplatí sa brať tento faktor ako jednoznačného strašiaka. Franšízant musí pochopiť, že bude podliehať dohľadu. A je to v jeho vlastnom záujme. Predstavme si situáciu, že štandardy kvality v sieti dodržiavajú všetci, okrem jedného neporiadneho franšízanta. Ak si to majiteľ značky nevšimne a nenapraví to, môže taký subjekt vážne podkopať meno celej siete. Poskytovateľ franšízy musí stanoviť pravidlá a skontrolovať, či ich franšízanti dodržiavajú. Jedine tak môže ovplyvniť úspešné fungovanie celej siete.
Prečítaj články

Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?
Franšízová sieť potravín v centre Bratislavy ponúka najžiadanejší sortiment sedem dní v týždni už desať rokov. Aké podmienky ponúka franšízantom?
Franšízová sieť s čerstvým ovocím v pravej belgickej čokoláde Choco Boss ponúka zaujímavý nápad na podnikanie s priaznivými vstupnými investíciami.
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Franchisové fitness centrá Contours obsadzujú Slovensko. Majú v pláne tu preniknúť do všetkých krajských miest.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.