Každá franšíza potrebuje aktívny prístup
Aký bol z Vášho pohľadu rok 2021 pre slovenský franšízový trh?
- V praxi vidíme, že o franšízový rozvoj je medzi firmami a podnikateľmi záujem. Dôkazom je aj fakt, že sme počas roku 2021 zaznamenali veľký dopyt po našich službách. Aktuálne pracujeme na viacerých zaujímavých projektoch, medzi ktoré patrí napríklad Glamping Brdy alebo reštaurácia Paprika. Veľkú časť projektov tvorili koncepty, smerujúce do zahraničia, ktoré teraz dokončujeme a predstavíme ich na začiatku budúceho roka.
Po kríze prichádza nárast záujmu o franšízové licencie. Myslíte si, že tento trend, ktorý poznáme z minulosti, sa prejaví aj teraz?
- Na základe našich dlhoročných skúseností vieme, že aj v kríze sa franšízingu darí. V ťažkých dobách sa ukazuje, že vzájomná spolupráca v rámci siete, zdieľanie informácií, podpora franšízora, pomáha toto obdobie prekonať lepšie, ako keď je podnikateľ na všetko sám. Ukazujú sa naplno výhody, ktoré so sebou prináša franšízový spôsob podnikania.
Čo je podľa Vás pre začínajúcich podnikateľov hlavnou motiváciou začať podnikať pod hlavičkou franšízového konceptu?
- Uvediem vám to na praktickom príklade, na ktorom je vidieť, ako vo franšízingu funguje systém spolupráce. Predstavte si, že ste učiteľ angličtiny a pracujete na voľnej nohe. To vám moc nevyhovuje a rozhodnete sa pre spoluprácu napríklad s franšízovým konceptom Helen Doron. Podpíšete zmluvu, prejdete intenzívnym metodickým školením a po jeho absolvovaní získate medzinárodný certifikát platný v 50 krajinách sveta. Vo svojom meste získate exkluzivitu na medzinárodnú školu s 35ročnou tradíciou ocenenou ako najlepšia vzdelávacia franšíza na svete. A keď príde covid, tak spoločne pripravíte profesionálnu online výučbu a po týždni svojich klientov učíte online. To, čo sa vo franšízingu naučíte za rok, by vám bežne trvalo oveľa dlhšie. Práve to si začínajúci podnikatelia, ktorí sa rozhodnú ísť cestou franšízy, uvedomujú.
Aké zaujímavé koncepty sa aktuálne snažia dostať na náš trh a rozvíjať tu franšízovú sieť?
- Dobrou správou pre všetkých záujemcov o franšízové licencie je, že Slovensko aj Česko sú stále trhy, o ktoré majú zahraničné koncepty z hľadiska expanzie záujem. Aktuálne sem mieri viacero značiek z najrôznejších odborov. Menovať môžem napríklad IT školy CodingGiants alebo CodersLab, spoločnosť Mail Boxes Etc., ktorá sa zameriava na poskytovanie služieb v oblasti logistiky, alebo sieť reštaurácií Japanos. Svojich partnerov tu hľadá napríklad aj kaviarenský koncept Meron, vzdelávacia sieť Edukido alebo Pizza Hut.
Ako si vybrať tu najvhodnejšiu franšízu? Podľa čoho by sa mali rozhodovať záujemcovia o franšízové podnikanie?
- Hlavne musíte mať chuť podnikať. Franšízing nie je perpetuum mobile a každá franšíza potrebuje aktívny prístup. Vyberajte podľa toho, čo vás baví, kde sa vidíte za niekoľko rokov. Ak už máte trošku jasno, začnite hľadať u nás, potom v zahraničí a vyberte si tých najlepších v odbore. Každé odvetvie má svojho lídra, ktorý určuje smer a vývoj v danej oblasti. Pozrite sa, ako dlho je na trhu, kde všade pôsobí a aké má referencie. Stretnite sa s ním, a ak tam bude spoločná chémia a sympatia, hurá do toho. Franšízing je často prirovnávaný k manželstvu. Na začiatku majú všetci ružové okuliare a po precitnutí z opojenia prichádza každodenné rutina. Ak sa však obaja partneri snažia, tak je vzťah prínosný.
Prajem Vám pokojné sviatky a veľa šťastia do nového franšízového roku!

Prečítaj články

Mr. Kebab funguje už vyše 20 rokov, prežil aj covidové obmedzenia bez uzatvárania pobočiek a prepúšťania. Ako vidí ďalší rozvoj majiteľ Ľubor Lelovits?
Franšízová sieť Kaliforňan novo umožňuje rast aj zamestnancom. Zakladateľka Michaela Smrtičová opisuje, ako značka otvára cestu k podnikaniu bez nutnosti vysokej investície.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
„Chceme zvýšiť dosah našich programov a prísť s novinkami, ktoré podnikateľom uľahčia nielen riadenie firiem, ale aj ich osobný rozvoj,“ hovorí Šimon Mastný, riaditeľ franšízy TAB Board.
Najčítanejšie

TAB Board chce rásť do ďalších regiónov Slovenska. Akých franšízantov hľadá a prečo rastie dopyt po zdieľaní skúseností a koučingu aj v dobe umelej inteligencie?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.