4 najčastejšie chyby vo franšízingu
V podnikaní vám nikto úspech úplne nezaručí, a to ani v tom franšízovom. Je teda pravdepodobné, že niektorí franšízanti budú o svoj úspech musieť zabojovať. To možno pripísať mnohých faktorom. Niekedy však franšízantom bránia v dosiahnutí úspechu ich chyby, ktorým je možné sa vyhnúť.
Vidina vysokých ziskov môže záujemcov o podnikanie v rámci franšízového konceptu ovplyvniť už pri jeho výbere. Existuje tu riziko, že finančná stránka veci odvedie jeho pozornosť od vhodnosti franšízovej značky pre neho samotného. S toľkými dostupnými franšízovými príležitosťami sa výber toho pravého potom môže ukázať ako náročný.
Veľkou chybou je predpokladať, že získaním know-how, školenia a podpory od franšízora, je zárukou budúcich vysokých príjmov pre franšízanta. Treba mať na pamäti, že ani vysoké finančné zisky vás nemusia uspokojiť v momente, keď podnikáte v rámci značky, ku ktorej nemáte naozaj blízky vzťah. Práve naopak, môže vám to podnikanie veľmi znepríjemniť. Ak teda máte záľubu v športe, možno investujte do svojho vlastného fitness klubu. Ak je vašou vášňou móda, možno pre vás bude tou pravou cestou otvorenie menšieho obchodu s oblečením ako pobočky nadnárodného reťazca reštaurácií - aj keď je obľúbený po celom svete. Dôležité je vaše nasadenie a motivácia, k čomu správny výber odboru podnikania prispieva.
Ľahké uspokojenie
Začatie podnikania je vždy riskantné a franšízing nie je výnimkou, aj keď investujete do značky, ktorá je dobre známa a má rozvinutý systém. Šance na úspech sú však podstatne vyššie, ak sa zavedený produkt alebo služba spojí s tvrdou prácou, odhodlaním a dobre spracovaným business plánom. K zlyhaniu najčastejšie dochádza v momente, keď poskytovateľ franšízových licencií nie je v dobrej finančnej kondícii alebo má zle formulovaný obchodný plán, ktorý nebol dôkladne skontrolovaný. Často môže byť na vine aj nedostatočné školenie poskytnuté franšízantom. Zodpovednosť za úspech a neúspech však leží aj na pleciach franšízanta. Akonáhle sa necháte ukolísať počiatočnými dobrými výsledkami, poľavíte a nadobudnete dojem, že nemusíte tvrdo pracovať, môže vaše podnikanie začať upadať.
Bohužiaľ neexistuje nič ako zaručený úspech. Ako franšízant by ste tak mal byť proaktívny, propagovať svoj vlastný biznis a rýchlo reagovať na situáciu na trhu. Koniec koncov, je to vaša investícia, ktorá je ohrozená!
"Zabudnutý" výskum
Pri stretnutí s potenciálnym franšízorom získate veľa dôležitých informácií a rád o franšíze, ktoré môžete vziať do úvahy. Je však dôležité si uvedomiť, že to zvyčajne nestačí. Dôležitým kritériom pre výber správnej franšízy a vyhýbanie sa nástrahám by mal byť vlastný komplexný prieskum trhu. Aby ste zistili, že nevstupujete do nesprávneho podnikania, stojí za to analyzovať vlastné profesionálne skúsenosti, zručnosti a úroveň znalostí v odbore, v ktorom chcete v najbližších niekoľkých rokoch pôsobiť. Je tiež dobré sledovať, ktoré odvetvia majú v blízkej budúcnosti najväčšie vyhliadky.
Ak už pri samotnom výbere takú analýzu neurobíte, môže to neskôr viesť k nákladným následkom. Ako pre franšízanta a podnikateľov je vo vašom najlepšom záujme sa tejto chybe vyhnúť.
Výber bez konzultácie s odborníkmi
Akonáhle nájdete ideálnu franšízu, budete prirodzene musieť podpísať zmluvu. Právne termíny môžu byť mätúce a ťažko zrozumiteľné, takže ďalšou fázou by mala byť konzultácia s kvalitným franšízovým právnikom. Franšízoví poradcovia presne vedia, na čo sa v zmluvách zamerať, a pomôžu vám vyčítať možné podmienky alebo skryté klauzuly, ktoré by mohli byť škodlivé pre vás a vaše podnikanie. Dobrý právnik vám poskytne dôkladné rady o tom, aké sú vaše povinnosti a práva podľa tejto zmluvy, a pomôže vám s finančnými dokumentami a zmluvami o pôžičke.
Nenechajte sa odradiť nákladmi na dobrého právnika. Dobrá odborná rada je samozrejme nákladná, ak však urobíte chybu, ktorá povedie k zlému obchodnému úsudku, môže to byť pre vaše podnikanie fatálne.
Nedostatočné zoznámenie s franšízorom
Prácou vo svojom novom podnikaní budete tráviť veľa času. Preto sa uistite, že s tým počítate a vybrali ste si franšízu, ktorá vyhovuje vám a vašim záujmom. V rovnakom duchu si urobte čas, aby ste sa zoznámili s obchodným modelom franšízora, jeho históriou a rozsahom ponúknutej podpory. To možno dosiahnuť intenzívnou komunikáciou s poskytovateľom franšízingu a rozhovormi s ďalšími franšízantami o ich skúsenostiach. Pri zvažovaní franšízovej ponuky by sa podnikateľ mal podrobne zaoberať finančnou situáciou franšízora a overiť si, do akej miery poskytovateľ franšízingu vykonal prieskum trhu, a posúdil, ako dobre systém na trhu funguje.
Sčítané a podčiarknuté, investície do podnikania pod hlavičkou zavedeného konceptu je rozhodnutie, ktoré ovplyvní vašu budúcnosť na niekoľko ďalších rokov. Preto by bolo nešťastné ho uponáhľať, či sa nevyvarovat chýb, keď je to možné.
Nespoliehajte sa na ostatných / Franšízanti by mali byť proaktívni, propagovať svoj vlastný biznis a rýchlo reagovať na situáciu na trhu. Prečítaj články
Veselé Vianoce vám všetkým
/24.12.2025
Čitateľom portálu Franchising.sk, franšízorom, franšízantom aj všetkým záujemcom o podnikanie prajeme príjemné prežitie vianočných sviatkov.
Mezinárodná franšízová sieť Extra Services poskytuje služby vo viac ako 15 krajinách EÚ. Teraz hľadá master-franšízanta pre rozvoj značky na Slovensku.
Skúsenosti Body Express ukazujú, že spojenie biznisu a zdravého životného štýlu môže fungovať aj v menších mestách a v priestoroch od 50 m², napríklad v administratívnom centre.
Franšízová sieť DepilConcept otvára nové pobočky naprieč Slovenskom. Prináša know-how, ktoré využíva viac ako 250 kliník po celom svete.
Franšízová sieť Maxeco hľadá nových partnerov pre slovenský trh. Skúsenosti z odboru nie sú nutné, záujemcov čaká dôkladné školenie a následná podpora.
Najčítanejšie
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.