4 najčastejšie chyby vo franšízingu
V podnikaní vám nikto úspech úplne nezaručí, a to ani v tom franšízovom. Je teda pravdepodobné, že niektorí franšízanti budú o svoj úspech musieť zabojovať. To možno pripísať mnohých faktorom. Niekedy však franšízantom bránia v dosiahnutí úspechu ich chyby, ktorým je možné sa vyhnúť.
Vidina vysokých ziskov môže záujemcov o podnikanie v rámci franšízového konceptu ovplyvniť už pri jeho výbere. Existuje tu riziko, že finančná stránka veci odvedie jeho pozornosť od vhodnosti franšízovej značky pre neho samotného. S toľkými dostupnými franšízovými príležitosťami sa výber toho pravého potom môže ukázať ako náročný.
Veľkou chybou je predpokladať, že získaním know-how, školenia a podpory od franšízora, je zárukou budúcich vysokých príjmov pre franšízanta. Treba mať na pamäti, že ani vysoké finančné zisky vás nemusia uspokojiť v momente, keď podnikáte v rámci značky, ku ktorej nemáte naozaj blízky vzťah. Práve naopak, môže vám to podnikanie veľmi znepríjemniť. Ak teda máte záľubu v športe, možno investujte do svojho vlastného fitness klubu. Ak je vašou vášňou móda, možno pre vás bude tou pravou cestou otvorenie menšieho obchodu s oblečením ako pobočky nadnárodného reťazca reštaurácií - aj keď je obľúbený po celom svete. Dôležité je vaše nasadenie a motivácia, k čomu správny výber odboru podnikania prispieva.
Ľahké uspokojenie
Začatie podnikania je vždy riskantné a franšízing nie je výnimkou, aj keď investujete do značky, ktorá je dobre známa a má rozvinutý systém. Šance na úspech sú však podstatne vyššie, ak sa zavedený produkt alebo služba spojí s tvrdou prácou, odhodlaním a dobre spracovaným business plánom. K zlyhaniu najčastejšie dochádza v momente, keď poskytovateľ franšízových licencií nie je v dobrej finančnej kondícii alebo má zle formulovaný obchodný plán, ktorý nebol dôkladne skontrolovaný. Často môže byť na vine aj nedostatočné školenie poskytnuté franšízantom. Zodpovednosť za úspech a neúspech však leží aj na pleciach franšízanta. Akonáhle sa necháte ukolísať počiatočnými dobrými výsledkami, poľavíte a nadobudnete dojem, že nemusíte tvrdo pracovať, môže vaše podnikanie začať upadať.
Bohužiaľ neexistuje nič ako zaručený úspech. Ako franšízant by ste tak mal byť proaktívny, propagovať svoj vlastný biznis a rýchlo reagovať na situáciu na trhu. Koniec koncov, je to vaša investícia, ktorá je ohrozená!
"Zabudnutý" výskum
Pri stretnutí s potenciálnym franšízorom získate veľa dôležitých informácií a rád o franšíze, ktoré môžete vziať do úvahy. Je však dôležité si uvedomiť, že to zvyčajne nestačí. Dôležitým kritériom pre výber správnej franšízy a vyhýbanie sa nástrahám by mal byť vlastný komplexný prieskum trhu. Aby ste zistili, že nevstupujete do nesprávneho podnikania, stojí za to analyzovať vlastné profesionálne skúsenosti, zručnosti a úroveň znalostí v odbore, v ktorom chcete v najbližších niekoľkých rokoch pôsobiť. Je tiež dobré sledovať, ktoré odvetvia majú v blízkej budúcnosti najväčšie vyhliadky.
Ak už pri samotnom výbere takú analýzu neurobíte, môže to neskôr viesť k nákladným následkom. Ako pre franšízanta a podnikateľov je vo vašom najlepšom záujme sa tejto chybe vyhnúť.
Výber bez konzultácie s odborníkmi
Akonáhle nájdete ideálnu franšízu, budete prirodzene musieť podpísať zmluvu. Právne termíny môžu byť mätúce a ťažko zrozumiteľné, takže ďalšou fázou by mala byť konzultácia s kvalitným franšízovým právnikom. Franšízoví poradcovia presne vedia, na čo sa v zmluvách zamerať, a pomôžu vám vyčítať možné podmienky alebo skryté klauzuly, ktoré by mohli byť škodlivé pre vás a vaše podnikanie. Dobrý právnik vám poskytne dôkladné rady o tom, aké sú vaše povinnosti a práva podľa tejto zmluvy, a pomôže vám s finančnými dokumentami a zmluvami o pôžičke.
Nenechajte sa odradiť nákladmi na dobrého právnika. Dobrá odborná rada je samozrejme nákladná, ak však urobíte chybu, ktorá povedie k zlému obchodnému úsudku, môže to byť pre vaše podnikanie fatálne.
Nedostatočné zoznámenie s franšízorom
Prácou vo svojom novom podnikaní budete tráviť veľa času. Preto sa uistite, že s tým počítate a vybrali ste si franšízu, ktorá vyhovuje vám a vašim záujmom. V rovnakom duchu si urobte čas, aby ste sa zoznámili s obchodným modelom franšízora, jeho históriou a rozsahom ponúknutej podpory. To možno dosiahnuť intenzívnou komunikáciou s poskytovateľom franšízingu a rozhovormi s ďalšími franšízantami o ich skúsenostiach. Pri zvažovaní franšízovej ponuky by sa podnikateľ mal podrobne zaoberať finančnou situáciou franšízora a overiť si, do akej miery poskytovateľ franšízingu vykonal prieskum trhu, a posúdil, ako dobre systém na trhu funguje.
Sčítané a podčiarknuté, investície do podnikania pod hlavičkou zavedeného konceptu je rozhodnutie, ktoré ovplyvní vašu budúcnosť na niekoľko ďalších rokov. Preto by bolo nešťastné ho uponáhľať, či sa nevyvarovat chýb, keď je to možné.

Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?