Stále na vzostupe
Málokto asi očakával, že rok 2020 bude rokom rastu. S pandémiou dorazilo do celého sveta obdobie neistoty. Aj napriek tomu sa mnohým franšízovým sieťam darilo otvárať nové pobočky, aj keď tempo rastu a otváranie nových franšízových jednotiek bolo nižšie, čo sa prejavilo najmä na trhoch mimo USA. Od júla 2019 do júla 2020 spoločnosti, ktoré sa umiestili v rebríčku „500 najúspešnejších franšíz“ pôvodom z USA, pridali do svojho portfólia na zahraničných trhoch 6935 franšízových pobočiek. Vyplýva to z analýzy magazínu Entrepreneur.
Keď sa toto číslo porovná s obdobím od roku 2018 do roku 2019, kedy americké franšízové systémy otvorili 12 064 jednotiek na trhoch mimo USA, je jasné, o koľko sa tempo rastu znížilo. Je to prvý krát za posledných niekoľko rokov, kedy bol rast na zahraničných trhoch nižší ako rast v USA, kde bolo otvorených 7 141 nových franšízových jednotiek.
„Bezpečie“ franšízy
Fakt, že aj v tejto turbulentnej dobe sa darilo franšízovým značkám posilňovať svoju pozíciu nielen na domácich trhoch, svedčí o tom, že franšízový spôsob podnikania sa javí ako stabilná príležitosť pre rozbehnutie vlastného podnikania. Samozrejme, po celom svete platí, že situácia okolo Covid-19 spôsobila obrovské škody na stravovacích zariadeniach a v reštauračnom sektore, napriek tomu sa mnohým franšízám v tomto odbore podarilo prispôsobiť sa krízovej situácii a nájsť spôsoby, ako zostať v podnikaní a naďalej obsluhovať svojich zákazníkov. Môžeme to vidieť aj pri franšízových konceptov, ktoré sú aktívne na slovenskom trhu. Gastronómia a predaj potravín má v tomto tradičnom rebríčku stále najväčšie zastúpenie, tak ako tomu bolo aj v minulých rokoch. Aj keď sa ich počet znížil. Medzi 500 najúspešnejšími franšízovými značkami nájdeme v tejto oblasti 93 franšíz, minulý rok ich bolo 103. Z reštaurácií s rýchlym občerstvením, čo je tradične najpočetnejšia kategória, našlo svoje miesto v rebríčku „iba“ 80 franšíz oproti minulorčným 86.
Na už niekoľko rokov zjavný rast nadväzovali koncepty pôsobiace v oblasti údržby, keď 76 značiek sa umiestnilo medzi TOP 500. Podľa analýzy magazínu Entrepreneur to nie je veľké prekvapenie, pretože veľa firiem z tejto brandže hralo kľúčovú úlohu v boji proti koronavírusu a pre väčšinu z nich bolo jednoduché dodržiavať nastavené hygienické a epidemiologické opatrenia. Svoje v tom samozrejme mohol hrať aj fakt, že franšízy z tohto sektoru patria k tým najdostupnejším. Často totiž záujemca o franšízu nemusí na rozbehnutie podnikania s niektorou z týchto značek vynaložiť nadmerné finančné prostriedky, čo je hlavne v neistých časoch brané ako veľká, alebo dokonca kľúčová výhoda. Úspešný rok za sebou majú aj predajcovia produktov pre deti a koncepty starajúce sa o zdravie a kondíciu svojich klientov.
Kto patrí medzi TOP 10 franšíz v roku 2021?
- Taco Bell (rýchle občerstvenie)
- Dunkin'(rýchle občerstvenie)
- Obchod UPS (poštovné kuriérske služby, tlač, služba)
- Popeyes Louisiana Kitchen (rýchle občerstvenie)
- Culver's (rýchle občerstvenie)
- Kumon (matematické a čitateľské vzdelávanie detí)
- Jersey Mike's Subs (rýchle občerstvenie)
- Planet Fitness
- 7-Eleven (reťazec supermarketov)
- Servpro (reštaurovanie, čistenie, poškodenie požiarmi, povodňami)
Kompletný zoznam Entrepreneur Franchise 500 nájdete tu.
Vzorec úspechu / V rámci zostavovania rebríčku sa magazín Entrepreneur riadi niekoľkými ukazovateľmi – patrí medzi ne napríklad veľkosť franšízovej siete, miera medziročného rastu, finančná sila a stabilita systému, výška počiatočnej investície, vek spoločnosti, doba prevádzkovania franšízy, percento ukončených zmlúv. Okrem toho sa berie v úvahu faktor rozpoznávania značky a prítomnosť na sociálnych sieťach. Prečítaj články
Chute sveta pod jednou strechou
/04.12.2025
Známy chorvátsky fast-casual reťazec Koykan hľadá franšízantov s vášňou pre svetovú gastronómiu. Po otvorení reštaurácií v Bratislave chce expandovať aj do ďalších miest.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Najčítanejšie
Ako zarobiť peniaze na YouTube?
/27.08.2021
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Značka Mail Boxes Etc. plánuje vstúpiť na slovenský trh a hľadá master-franšízanta. Manažér rozvoja MBE Pawan Kim približuje, akú úlohu bude zastávať.
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Ak sa rozhodnete podnikať na vlastnú päsť, máte na výber dve možnosti. Môžete otvoriť vlastný podnik alebo podnikať formou franchisy. V nasledujúcich krokoch Vám poradíme, ako založiť vlastnú firmu.
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.