Stále na vzostupe
Málokto asi očakával, že rok 2020 bude rokom rastu. S pandémiou dorazilo do celého sveta obdobie neistoty. Aj napriek tomu sa mnohým franšízovým sieťam darilo otvárať nové pobočky, aj keď tempo rastu a otváranie nových franšízových jednotiek bolo nižšie, čo sa prejavilo najmä na trhoch mimo USA. Od júla 2019 do júla 2020 spoločnosti, ktoré sa umiestili v rebríčku „500 najúspešnejších franšíz“ pôvodom z USA, pridali do svojho portfólia na zahraničných trhoch 6935 franšízových pobočiek. Vyplýva to z analýzy magazínu Entrepreneur.
Keď sa toto číslo porovná s obdobím od roku 2018 do roku 2019, kedy americké franšízové systémy otvorili 12 064 jednotiek na trhoch mimo USA, je jasné, o koľko sa tempo rastu znížilo. Je to prvý krát za posledných niekoľko rokov, kedy bol rast na zahraničných trhoch nižší ako rast v USA, kde bolo otvorených 7 141 nových franšízových jednotiek.
„Bezpečie“ franšízy
Fakt, že aj v tejto turbulentnej dobe sa darilo franšízovým značkám posilňovať svoju pozíciu nielen na domácich trhoch, svedčí o tom, že franšízový spôsob podnikania sa javí ako stabilná príležitosť pre rozbehnutie vlastného podnikania. Samozrejme, po celom svete platí, že situácia okolo Covid-19 spôsobila obrovské škody na stravovacích zariadeniach a v reštauračnom sektore, napriek tomu sa mnohým franšízám v tomto odbore podarilo prispôsobiť sa krízovej situácii a nájsť spôsoby, ako zostať v podnikaní a naďalej obsluhovať svojich zákazníkov. Môžeme to vidieť aj pri franšízových konceptov, ktoré sú aktívne na slovenskom trhu. Gastronómia a predaj potravín má v tomto tradičnom rebríčku stále najväčšie zastúpenie, tak ako tomu bolo aj v minulých rokoch. Aj keď sa ich počet znížil. Medzi 500 najúspešnejšími franšízovými značkami nájdeme v tejto oblasti 93 franšíz, minulý rok ich bolo 103. Z reštaurácií s rýchlym občerstvením, čo je tradične najpočetnejšia kategória, našlo svoje miesto v rebríčku „iba“ 80 franšíz oproti minulorčným 86.
Na už niekoľko rokov zjavný rast nadväzovali koncepty pôsobiace v oblasti údržby, keď 76 značiek sa umiestnilo medzi TOP 500. Podľa analýzy magazínu Entrepreneur to nie je veľké prekvapenie, pretože veľa firiem z tejto brandže hralo kľúčovú úlohu v boji proti koronavírusu a pre väčšinu z nich bolo jednoduché dodržiavať nastavené hygienické a epidemiologické opatrenia. Svoje v tom samozrejme mohol hrať aj fakt, že franšízy z tohto sektoru patria k tým najdostupnejším. Často totiž záujemca o franšízu nemusí na rozbehnutie podnikania s niektorou z týchto značek vynaložiť nadmerné finančné prostriedky, čo je hlavne v neistých časoch brané ako veľká, alebo dokonca kľúčová výhoda. Úspešný rok za sebou majú aj predajcovia produktov pre deti a koncepty starajúce sa o zdravie a kondíciu svojich klientov.
Kto patrí medzi TOP 10 franšíz v roku 2021?
- Taco Bell (rýchle občerstvenie)
- Dunkin'(rýchle občerstvenie)
- Obchod UPS (poštovné kuriérske služby, tlač, služba)
- Popeyes Louisiana Kitchen (rýchle občerstvenie)
- Culver's (rýchle občerstvenie)
- Kumon (matematické a čitateľské vzdelávanie detí)
- Jersey Mike's Subs (rýchle občerstvenie)
- Planet Fitness
- 7-Eleven (reťazec supermarketov)
- Servpro (reštaurovanie, čistenie, poškodenie požiarmi, povodňami)
Kompletný zoznam Entrepreneur Franchise 500 nájdete tu.

Prečítaj články

Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Originálny vzdelávací franšízový program pracuje s obľúbenou detskou stavebnicou. Čím by mohli ich kurzy u nás zaujať?
Najčítanejšie

Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?
Fruitisimo je európska sieť prevádzok zdravej varianty fastfoodu, ktorá vznikla v Českej republike. Ich rastu pomáha aj vzájomné zdieľanie skúseností jednotlivých franšízantov.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
TAB Board rozširuje svoje portfólio služieb programom pre strategickú transformáciu firmy. Čo teraz franšízanti môžu firmám ponúkať?