Stále na vzostupe
Málokto asi očakával, že rok 2020 bude rokom rastu. S pandémiou dorazilo do celého sveta obdobie neistoty. Aj napriek tomu sa mnohým franšízovým sieťam darilo otvárať nové pobočky, aj keď tempo rastu a otváranie nových franšízových jednotiek bolo nižšie, čo sa prejavilo najmä na trhoch mimo USA. Od júla 2019 do júla 2020 spoločnosti, ktoré sa umiestili v rebríčku „500 najúspešnejších franšíz“ pôvodom z USA, pridali do svojho portfólia na zahraničných trhoch 6935 franšízových pobočiek. Vyplýva to z analýzy magazínu Entrepreneur.
Keď sa toto číslo porovná s obdobím od roku 2018 do roku 2019, kedy americké franšízové systémy otvorili 12 064 jednotiek na trhoch mimo USA, je jasné, o koľko sa tempo rastu znížilo. Je to prvý krát za posledných niekoľko rokov, kedy bol rast na zahraničných trhoch nižší ako rast v USA, kde bolo otvorených 7 141 nových franšízových jednotiek.
„Bezpečie“ franšízy
Fakt, že aj v tejto turbulentnej dobe sa darilo franšízovým značkám posilňovať svoju pozíciu nielen na domácich trhoch, svedčí o tom, že franšízový spôsob podnikania sa javí ako stabilná príležitosť pre rozbehnutie vlastného podnikania. Samozrejme, po celom svete platí, že situácia okolo Covid-19 spôsobila obrovské škody na stravovacích zariadeniach a v reštauračnom sektore, napriek tomu sa mnohým franšízám v tomto odbore podarilo prispôsobiť sa krízovej situácii a nájsť spôsoby, ako zostať v podnikaní a naďalej obsluhovať svojich zákazníkov. Môžeme to vidieť aj pri franšízových konceptov, ktoré sú aktívne na slovenskom trhu. Gastronómia a predaj potravín má v tomto tradičnom rebríčku stále najväčšie zastúpenie, tak ako tomu bolo aj v minulých rokoch. Aj keď sa ich počet znížil. Medzi 500 najúspešnejšími franšízovými značkami nájdeme v tejto oblasti 93 franšíz, minulý rok ich bolo 103. Z reštaurácií s rýchlym občerstvením, čo je tradične najpočetnejšia kategória, našlo svoje miesto v rebríčku „iba“ 80 franšíz oproti minulorčným 86.
Na už niekoľko rokov zjavný rast nadväzovali koncepty pôsobiace v oblasti údržby, keď 76 značiek sa umiestnilo medzi TOP 500. Podľa analýzy magazínu Entrepreneur to nie je veľké prekvapenie, pretože veľa firiem z tejto brandže hralo kľúčovú úlohu v boji proti koronavírusu a pre väčšinu z nich bolo jednoduché dodržiavať nastavené hygienické a epidemiologické opatrenia. Svoje v tom samozrejme mohol hrať aj fakt, že franšízy z tohto sektoru patria k tým najdostupnejším. Často totiž záujemca o franšízu nemusí na rozbehnutie podnikania s niektorou z týchto značek vynaložiť nadmerné finančné prostriedky, čo je hlavne v neistých časoch brané ako veľká, alebo dokonca kľúčová výhoda. Úspešný rok za sebou majú aj predajcovia produktov pre deti a koncepty starajúce sa o zdravie a kondíciu svojich klientov.
Kto patrí medzi TOP 10 franšíz v roku 2021?
- Taco Bell (rýchle občerstvenie)
- Dunkin'(rýchle občerstvenie)
- Obchod UPS (poštovné kuriérske služby, tlač, služba)
- Popeyes Louisiana Kitchen (rýchle občerstvenie)
- Culver's (rýchle občerstvenie)
- Kumon (matematické a čitateľské vzdelávanie detí)
- Jersey Mike's Subs (rýchle občerstvenie)
- Planet Fitness
- 7-Eleven (reťazec supermarketov)
- Servpro (reštaurovanie, čistenie, poškodenie požiarmi, povodňami)
Kompletný zoznam Entrepreneur Franchise 500 nájdete tu.
Vzorec úspechu / V rámci zostavovania rebríčku sa magazín Entrepreneur riadi niekoľkými ukazovateľmi – patrí medzi ne napríklad veľkosť franšízovej siete, miera medziročného rastu, finančná sila a stabilita systému, výška počiatočnej investície, vek spoločnosti, doba prevádzkovania franšízy, percento ukončených zmlúv. Okrem toho sa berie v úvahu faktor rozpoznávania značky a prítomnosť na sociálnych sieťach. Prečítaj články
Chute sveta pod jednou strechou
/04.12.2025
Známy chorvátsky fast-casual reťazec Koykan hľadá franšízantov s vášňou pre svetovú gastronómiu. Po otvorení reštaurácií v Bratislave chce expandovať aj do ďalších miest.
Franšízová sieť s originálnym taiwanským bubble tea sa úspešne rozvíja v krajinách Európy. Aktuálne hľadá dlhodobých partnerov pre vstup na slovenský trh.
Prinášame aktuálny rebríček 100 najúspešnejších globálnych franšízových značiek. V TOP 10 nechýbajú franšízy známe z tuzemského trhu. Najsilnejším sektorom zostáva gastro.
Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Najčítanejšie
Keď predaj znamená aj poradenstvo
/15.12.2025
„Zákazník k nám prichádza pre riešenie a istotu, nielen pre farbu,“ hovorí manažérka franšízy Dom Farieb Lucia Bovan.
Ak sa Vám pri vyslovení slova franchising vôbec niečo vybavuje, je to skvelé!
Zoltán Vida je vyštudovaný telocvikár. Nikdy sa však tejto profesii nevenoval, stal sa z neho podnikateľ. Dnes prevádzkuje 3 reštaurácie McDonald´s.
Rok 2025 ukázal, že Slovensko je pre franšízing atraktívnym trhom. Prichádzajú nové značky, iné pokračujú v expanzii. V ktorých segmentoch si môžu podnikatelia vyberať?
Ambiciózny Taco Bell je v skupine YUM! Brands najmenší, má menej pobočiek ako KFC aj Pizza Hut. Franšízy však vykazujú najväčšie zisky.