Ako si vybrať tú najlepšiu franšízu?
Pre správny výber je nevyhnutné, aby ste si ako záujemcovia o franšízové licencie položili sériu dôležitých otázok. Odpovede na ne vám rozhodnutie, ktorou cestou sa vybrať, zjednodušia.
Čo chcete robiť?
Franšízanti sa spravidla rekrutujú z dvoch skupín. V prvej z nich sú malí podnikatelia, ktorí už podnikajú a hľadajú silu a podporu zavedenej siete. Druhou skupinou sú zamestnanci, ktorí vybudovali kapitál a rozhodli sa rozbehnúť vlastné podnikanie. Pri hľadaní vhodného nápadu na vlastné podnikanie – hlavne v druhom prípade - stojí za zváženie vašich schopnosti a úvaha o vašich osobných predpokladoch. Viete, v čom sa cítite silní, aké sú vaše silné stránky?
Dobrou správou pre začínajúcich podnikateľov je, že často nie sú nutné skúsenosti v odbore, v ktorom sa chystáte budovať vlastné podnikanie. Veľa poskytovateľov licencií to totiž nevyžaduje. Ak ale napríklad dlhodobo pracujete v spoločnosti dodávajúcej produkty pre gastronomické prevádzky alebo pracujete ako obchodný zástupca, môže byť užitočné tieto konkrétne skúsenosti využiť pri rozhodovaní, akú činnosť chcete zahájiť. A ak ste „vždy“ snívali o nejakom odvetví, zvážte, či je dopyt po tomto druhu tovaru alebo služieb dostatočne vysoký. Pozrite sa hlavne na to, ako veľká konkurencia je na trhu.
Koľko stojí franšíza?
Druhým dôležitým faktorom, ktorým sa pri výbere franšízy budete iste riadiť, sú financie. Potrebujete vedieť, koľko hotovosti máte na účte a koľko si môžete požičať od banky. Tiež na základe toho hodnoťte franšízové ponuky. „Je však potrebné si uvedomiť, že samotné investičné výdaje, teda tie nutné na prípravu a otvorenie pobočky vrátane jej zásobenia, nie sú všetko. Je nutné počítať aj s určitou finančnou rezervou, aspoň na prvých pár mesiacov prevádzky. Žiadne podnikanie neprinesie zisk hneď od samotného začiatku,“ zdôrazňuje Marek Halfar, konzultant z PROFIT system franchise services.
Pravdou totiž je, že aj predtým, ako vaše podnikanie začne zarábať peniaze, musíte hradiť fixné náklady – platiť nájom, energie, zamestnancov, nakupovať tovary a pod. Práve na to potrebujete určitú finančnú bezpečnostnú rezervu. Jej neexistencia, či nedostatočná výška, je bohužiaľ často príčinou neúspechu v podnikaní. Výška rezervy, ktorú by mal podnikateľ pri rozbehnutí mať, je závislá na odbore, v ktorom pôsobí. Určitou pomôckou môže byť finančná analýza týkajúca sa investičných nákladov a ziskovosti franšízovej pobočky, ktorú vám poskytne franšízor, ale treba si uvedomiť, že ide iba o prognózu. Najlepšie je zostaviť si vlastný finančný plán a pristupovať k jeho tvorbe chladnokrvne.
Dôležitá je samozrejme odpoveď na otázku „koľko zarobíte“, aby ste boli schopní uspokojiť svoje nároky na mesačný príjem. V tomto ohľade je dôležité, či bude franšíza vaším primárnym alebo „iba“ doplnkovým zdrojom príjmov.
Kde nájsť ponuky franchisorov?
Na Slovensku nie je veľa príležitostí, ako pohodlne nájsť ucelenú ponuku franšízových konceptov. Preto je dobré sledovať špecializovaný portál Franchising.sk, ktorý aktuálne informuje o situácii na tuzemskom franšízovom trhu a zároveň spravuje najväčšiu ponuku franšízových značiek v Katalógu franšíz. Môžete tiež využiť možnosť nechať si zasielať pravidelný 14denný newsletter s novinkami a aktualitami. Ďalšou možnosťou je sledovať internetové stránky jednotlivých franšíz a hľadať informácie o podmienkach spolupráce.
Keď sa rozhodnete ísť cestou franšízového podnikania, stojí za to vybrať niekoľko franšízorov, ktorých vás najviac zaujali. Porovnajte ich ponuky z hľadiska cien a tiež z hľadiska podpory poskytovanej franšízorom. Pozrite sa na skúsenosti z trhu, ktoré má poskytovateľ licencie, koľko vlastných pobočiek prevádzkuje a ako veľkú franšízovú sieť už vybudoval. Porozprávajte sa s franšízorom osobne, stretnite sa s ním. „Kľúčovou informáciou by pre vás malo byť, či je úspech vami vybraného konceptu opakovateľný. Podnik, ktorý je úspešný v Prahe alebo Brne nemusí uspieť v menšom meste, aj na to je treba dať pozor,“ upozorňuje Marek Halfar.
Ako skontrolovať dôveryhodnosť poskytovateľa franšízy?
Spôsobom, ako overiť dôveryhodnosť informácií získaných od poskytovateľa licencie, je kontaktovať jeho franšízantov. Stojí za to hľadať franšízové pobočky a navštíviť ich, skontrolovať ako fungujú, opýtať sa majiteľov, aká je spolupráca s centrálou spoločnosti, či majú nejaké výhrady k podpore, ktorú dostávajú pri svojom podnikaní.
Ste vhodný ako franšízanti?
Pri hľadaní franšízového konceptu nezabudnite na jednu dôležitú vec. Nie je to iba franšízor, koho preverujete. Pri výbere hodnotíte aj samých seba. Franšízori hľadajú takých kandidátov, ktorým bude na ich novom podnikaní záležať, budú mu oddaní. Výhodou pri výbere správnej značky bude dobrá znalosť trhu, na ktorom sa rozhodol pôsobiť, konkurencia v danom odvetví a tiež konkrétne plány napríklad ohľadom umiestenia pobočky. Rozhliadnite sa po vhodných priestoroch. Samozrejme, poskytovateľ licencie ich následne preverí, či vyhovujú požiadavkám siete, ale ocení vašu aktivitu.
Čo skontrolovať vo franšízovej zmluve?
Keď sa dostanete do bodu, keď sú obe strany odhodlané spolupracovať, zostáva preveriť to najdôležitejšie – franšízovú zmluvu. Predtým ako ju podpíšete, nestačí si ju iba prečítať, ale mali by ste ju dôkladne analyzovať. Preto by ste mali požiadať franšízora o návrh zmluvy a čas, aby ste si ju prečítali a poradili sa s právnikom alebo poradcom.
„Franšízanti musia v prvom rade zo zmluvy vyčítať, aké náklady im vzniknú v súvislosti so vstupom do franšízového konceptu. Musia sa dozvedieť nie iba to, aké počiatočné poplatky a investície na nich čakajú, koľko tvorí marketingový poplatok, ale tiež to, kto hradí náklady spojené s prípravou priestorov, dodávky tovarov/ služieb či školenia,“ dodáva Marek Halfar.
Ďalším dôležitým prvkom je otázka ukončenia zmluvy. Môže franšízant vypovedať zmluvu pred uplynutím doby, na ktorú je uzatvorená? Akú formu by výpoveď mala mať? Je predčasné vypovedanie zmluvy zviazané so zmluvnou pokutou? Ako nadobúdatelia franšízovej licencie by ste mali na všetky tieto otázky poznať odpovede. Musíte vedieť za akých podmienok môžete opustiť sieť, a zvážiť, či sú pre vás záväzky uložené zmluvou prijateľné.
Franšízor vás pred poskytnutím návrhu zmluvy pravdepodobne požiada o podpis dohody o mlčanlivosti, čo je bežné. Ak by vás však nútil do podpisu zmluvy bez predchádzajúceho preskúmania jej obsahu, malo by sa vám v hlave rozblikať červené svetielko. „Pri analýze zmluvy je najlepšie využiť služby právnikov či profesionálnych poradcov,“ radí Halfar. Skúsení advokát či konzultant totiž nielen posúdi, či je zmluva v súlade s platnými právnymi predpismi, ale môže odhaliť aj ustanovenia, ktoré by mohli v budúcnosti znamenať komplikáciu v spolupráci s franšízorom, prípadne navrhne zmeny, ktoré by bolo dobré do dokumentov zapracovať.
Školenia franšízantov
Poskytovateľ franšízy školí svoje frašízy v rozsahu nevyhnutnom na prevádzkovanie podnikania. Rozsah týchto školenia sa líši. Časť rozdielov je spôsobená zložitosťou podnikania, napr. školenie pre riadenie malej gastroprevádzky bude kratšie ako v prípade veľkej reštaurácie. Rozdiely však často vyplývajú z úrovne pripravenosti franšízora, jeho organizačných schopností a know-how, ktoré môže zdieľať s franšízantmi.
Základnou chybou uchádzačov o franšízy je predpoklad, že si „kúpi“ podnik, ktorý bude fungovať a zarábať peniaze sám, na základe zavedenej značky. A to nie je pravda. Musíte sa pripraviť na tvrdú prácu. Hneď na začiatku si teda musíte úprimne odpovedať na nasledujúce otázky: Koľko času môžete podnikaniu venovať? Budete podnikať s partnerom alebo sa spoľahnete na pomoc členov rodiny? Môžete si dovoliť najať zamestnancov?
Franšízové podnikanie vám dá návod, čo robiť a ako učiniť vaše podnikanie úspešným, výrazne zníži riziko neúspechu, ale stopercentne úspech nezaručí. Ten záleží na vás a vašej aktivite.

Prečítaj články

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
Predajňu farieb a lakov s prívetivou obsluhou potrebuje každé väčšie mesto. Nechýba Dom farieb práve u vás?
Najčítanejšie

Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franšízová sieť finančných služieb Simplea má za prvý polrok veľmi priaznivé ekonomické výsledky. V krajských mestách chce posilniť o nových franšízantov.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
Rastie počet značiek, ktoré mieria na slovenský trh. Kto sa môže chytiť franšízovej spolupráce hneď na štarte?