Pripravte sa na franšízu
Sú obchodný plán a finančný model to isté?
Podnikateľský obchodný plán je komplexný, veľmi široký materiál, ktorý obsahuje napríklad analýzu cieľového trhu, cieľovej skupiny, spôsob oslovenia zákazníkov, marketingovú stratégiu atď. Finančný model je súčasťou dobre vyvinutého obchodného plánu. Je to svojim spôsobom číselná ilustrácia podnikania. Odpovedá na otázky: koľko by malo byť investované, aké príjmy možno očakávať, aké náklady vzniknú pri prevádzke. Finančný model pomáha rozhodnúť, či je investícia dostatočne finančne atraktívna alebo nie.
Prečo vlastne začínajúci poskytovateľ franšízových licencií potrebuje finančný model? Koniec koncov je to on, kto pozná svoje podnikanie zo všetkých strán.
Finančný model je potrebné zostaviť, keď chceme naše podnikanie transformovať na franšízovú sieť. A to z dvoch dôvodov. Po prvé preto, že v momente, keď za nami príde potenciálny franšízant, musíme mať pripravené atraktívne materiály, ktoré s ním môžeme okamžite zdieľať a o ktorých s ním môžeme diskutovať. Po druhé, zostavovanie takéhoto modelu je najlepšia príležitosť a najlepší spôsob, ako urobiť analýzu fungovania a ziskovosti franšízového konceptu.
Ako na to?
Na začiatok by ste mali zhromaždiť čo najviac podrobných údajov, ktoré popisujú vaše vlastné podnikanie. Napríklad čo sa predáva, koľko zákazníkov navštívi prevádzku, aká je marža z predaja a aké náklady podnik generuje? Mali by sme vždy vychádzať z výsledkov našich vlastných zariadení a pamätať na to, že optimálnym obdobím pre zber a hodnotenie údajov je celý kalendárny rok. Musíte zobrať v úvahu sezónnosť a dobu nutnú na vybudovanie pozície na trhu. Je potrebné dôkladne skontrolovať finančné výsledky dosiahnuté v obchode alebo reštaurácii, zhromaždiť všetky náklady a previesť ich do reality franšízovej pobočky. To nám umožní odpovedať na otázky, ktoré sa budú pýtať kandidáti na franšízy: koľko musím do svojho franšízového podnikania investovať, aký vysoký bude môj mesačný príjem, aké náklady budem musieť zohľadniť. A čo je najdôležitejšie: koľko na tom zarobím, keď sa investované prostriedky vrátia, keď prekročím bod zvratu. Finančný model musíme vytvoriť tiež preto, aby sme si odpovedali na otázky, ako a v akej výške stanoviť franšízové poplatky. Ujasní nám, koľko si od franšízanta vypýtať za licenciu, s akými mesačnými poplatkami môžeme počítať a tiež to, či pôjde o fixnú hodnotu alebo o percento z obratu – v tomto prípade nám prezradí, ako vysoké percento by to malo byť.
Pre koho je teda finančný model dôležitejší? Pre franšízanta alebo franšízora?
Povedal by som, že pre franšízora. Franšízor má k dispozícii materiál, ktorý uchádzači o franšízovú licenciu očakávajú. Príprava finančného modelu vám umožní pozrieť sa na vaše podnikanie. Spočítate všetko a uistíte sa, že ponuka bude pre potenciálnych franšízantov atraktívna. Isto odhalíte výhody, ktoré stoja za zdôraznenie. Kvalitne spracovaný finančný model umožní nastaviť franšízové poplatky tak, aby bolo možné získať dostatočné finančné prostriedky na implementáciu podpory franšízantov, čo je podstatou franšízového podnikania.

Prečítaj články

Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
„Chceme zvýšiť dosah našich programov a prísť s novinkami, ktoré podnikateľom uľahčia nielen riadenie firiem, ale aj ich osobný rozvoj,“ hovorí Šimon Mastný, riaditeľ franšízy TAB Board.
Máte originálny podnikateľský nápad a zdravý obchodný model. Ako z neho urobiť franšízu? Na to vám odpovie Lenka Nováková, konzultantka poradenskej spoločnosti PROFIT system.
„Flexibilita, inovatívny prístup a schopnosť reagovať na zmeny budú zásadné pre úspech,“ odkazuje budúcim franšízantom Marek Halfar, riaditeľ poradenskej spoločnosti PROFIT system.
Najčítanejšie

Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Značka ICE’N’GO pôsobí na slovenskom trhu už 12 rokov. Kto sa môže stať jej franšízantom?
Svetová franšízová sieť sa môže pochváliť posilnením svojich pozícií v konkurencii fast foodov. Značka otvorila pobočku v Bratislave a Topoľčanoch.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.