Americké koncepty na čele
Rebríček „TOP 100 Franchises 2019“ zahŕňa doteraz najvyšší počet franšízových konceptov, ktoré sa snažili o titul najlepšej franšízovej siete sveta. Ako už bolo naznačené, počas uplynulých rokov sa na jeho vrchole ocitli iba dve značky. Nikoho iste veľmi neprekvapí, že sú to fastfoodové giganty McDonald´s a KFC. Obe dve siete do roku 2018 obsadili čelnú pozíciu v zozname TOP franšíz zhodne päťkrát. Od tohto roka vedú zlaté kruhy.
To, aby sa práve týmto dvom značkám, darilo dlhodobo obsadzovať najvyššie priečky, je výsledkom tvrdej práce. Ide totiž o veľké a tiež vplyvné koncepty s dlhou históriou, ktoré museli kvôli tvrdej konkurencii a tiež potrebám a chutiam mladších a stále náročnejších spotrebiteľov prejsť mnohými systémovými zmenami. Nevyhla sa im modernizácia, zavádzanie nových technológií, zmena imidžu, rozšírenie ponuky a zlepšenie jej kvality, či zmena komunikácie so zákazníkmi.
Tiež ako v predchádzajúcich rokoch pochádza najviac franšízových konceptov v rebríčku z kolísky franšízingu, teda zo Spojených štátov amerických. Najčastejšie ide o reštauračné a gastronomické koncepty. V tomto ročníku ich môžeme napočítať 40. Najlepšou neamerickou sieťou je britská hotelová sieť InterContinental Hotels and Resorts, ktorá obsadila 12. miesto. Zo značiek, ktoré pôsobia na Slovensku nájdeme v prvej desiatke okrem už spomenutých fastfoodových konceptov tiež Burger King (2.) alebo SUBWAY (8).
Po vstupe do druhej dekády sa tvorcovia rebríčka rozhodli mierne upraviť metodiku jeho zostavovania. Hodnotenie novo berie v úvahu tržby miesto celkových príjmov a ako jedno z kritérií pribudol percentuálny nárast pobočiek. Dôvodom je fakt, že aj keď je veľmi pôsobivé, že veľké reťazce typu už niekoľkokrát spomenutého KFC otvárajú ročne sto nových pobočiek, viac pôsobivejšie to je u nových a menších sietí ako je napríklad fitness koncept F45 Training. Pre porovnanie – KFC sa prostredníctvom franšízových licencií vo svete rozširuje už takmer 70 rokov a má viac ako 21 tisíc reštaurácií, zatiaľ čo F45 Training je vo franšíze päť rokov a v súčasnosti má necelých 1000 pobočiek.
TOP 10 z rebríčka TOP 100 Global Franchise 2019
- McDonald's (fastfood)
- Burger King (fastfood)
- Pizza Hut (fastfood)
- Marriott International (hotelnictví)
- KFC (fastfood)
- Dunkin 'Donuts (fastfood)
- 7-Eleven (síť supermarketů)
- Metro (fastfood)
- Domino (fastfood)
- Baskin-Robbins (zmrzlina)
Kompletný zoznam TOP 100 Global Franchises 2019 nájdete zde.

Prečítaj články

Food trucky tvoria nový európsky trend. Rozmach týchto franšíz prebieha aj na Slovensku. Ako je to s investičními nákladmi a začatím vlastného podnikania s mobilným občerstvením?
Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Najčítanejšie

Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej siete Extra Services.
Franšízová sieť Bageterie Boulevard pokračuje v zvyšovaní počtu pobočiek. Po Česku chce pridať expanziu na Slovensku. Franšízantom sa ponúkajú nové príležitosti aj mimo Bratislavy.
Body Express je franšíza EMS tréningových štúdií, ktoré klientom už za 20 minút týždenne pomôžu cítiť sa vo svojom tele lepšie. Tento rok sa rozrastá tempom jedna pobočka za mesiac.
Franchisová zmluva je základom na ktorom je postavený vzťah medzi franchisorom a franchisantom.
„Byť prvou franšízou Simplea na Slovensku bola výzva. Zvládli sme ju na jednotku,“ hovorí franšízantka Katarina Porubská.