Americké koncepty na čele
Rebríček „TOP 100 Franchises 2019“ zahŕňa doteraz najvyšší počet franšízových konceptov, ktoré sa snažili o titul najlepšej franšízovej siete sveta. Ako už bolo naznačené, počas uplynulých rokov sa na jeho vrchole ocitli iba dve značky. Nikoho iste veľmi neprekvapí, že sú to fastfoodové giganty McDonald´s a KFC. Obe dve siete do roku 2018 obsadili čelnú pozíciu v zozname TOP franšíz zhodne päťkrát. Od tohto roka vedú zlaté kruhy.
To, aby sa práve týmto dvom značkám, darilo dlhodobo obsadzovať najvyššie priečky, je výsledkom tvrdej práce. Ide totiž o veľké a tiež vplyvné koncepty s dlhou históriou, ktoré museli kvôli tvrdej konkurencii a tiež potrebám a chutiam mladších a stále náročnejších spotrebiteľov prejsť mnohými systémovými zmenami. Nevyhla sa im modernizácia, zavádzanie nových technológií, zmena imidžu, rozšírenie ponuky a zlepšenie jej kvality, či zmena komunikácie so zákazníkmi.
Tiež ako v predchádzajúcich rokoch pochádza najviac franšízových konceptov v rebríčku z kolísky franšízingu, teda zo Spojených štátov amerických. Najčastejšie ide o reštauračné a gastronomické koncepty. V tomto ročníku ich môžeme napočítať 40. Najlepšou neamerickou sieťou je britská hotelová sieť InterContinental Hotels and Resorts, ktorá obsadila 12. miesto. Zo značiek, ktoré pôsobia na Slovensku nájdeme v prvej desiatke okrem už spomenutých fastfoodových konceptov tiež Burger King (2.) alebo SUBWAY (8).
Po vstupe do druhej dekády sa tvorcovia rebríčka rozhodli mierne upraviť metodiku jeho zostavovania. Hodnotenie novo berie v úvahu tržby miesto celkových príjmov a ako jedno z kritérií pribudol percentuálny nárast pobočiek. Dôvodom je fakt, že aj keď je veľmi pôsobivé, že veľké reťazce typu už niekoľkokrát spomenutého KFC otvárajú ročne sto nových pobočiek, viac pôsobivejšie to je u nových a menších sietí ako je napríklad fitness koncept F45 Training. Pre porovnanie – KFC sa prostredníctvom franšízových licencií vo svete rozširuje už takmer 70 rokov a má viac ako 21 tisíc reštaurácií, zatiaľ čo F45 Training je vo franšíze päť rokov a v súčasnosti má necelých 1000 pobočiek.
TOP 10 z rebríčka TOP 100 Global Franchise 2019
- McDonald's (fastfood)
- Burger King (fastfood)
- Pizza Hut (fastfood)
- Marriott International (hotelnictví)
- KFC (fastfood)
- Dunkin 'Donuts (fastfood)
- 7-Eleven (síť supermarketů)
- Metro (fastfood)
- Domino (fastfood)
- Baskin-Robbins (zmrzlina)
Kompletný zoznam TOP 100 Global Franchises 2019 nájdete zde.

Prečítaj články

Zaujímajú vás nové franšízové koncepty? Určite navštívte Franchise Expo 3. apríla 2025 v Budapešti.
Stárnutie populácie zvyšuje dopyt po službách starostlivosti o seniorov. Franšízové príležitosti vznikajú aj v tomto odbore. Na trhu zatiaľ chýbajú.
Voľný čas po práci pre väčšinu ľudí znamená príjemné aktivity, zároveň je to aj podnikateľská príležitosť. Franšízová sieť Regatta to naučila už vyše 250 franšízantov v Európe.
Vo Varšave sa od 24. do 26. októbra koná ďalší ročník franšízového veľtrhu. Prečo si túto najväčšiu stredoeurópsku akciu s touto tematikou zapísať do diára?
Pánske fúzy hlásia návrat do módy už pár rokov. Zanedbaný imidž je naopak „out“. Franšíza Gentlemen Barber Shop na tom vie zarobiť.
Najčítanejšie

Veľké franšízové značky medziročne rastú a vstupujú na nové trhy. Menším podnikateľom poskytujú šancu na udržateľný biznis formou spolupráce.
Svetoznáma značka Starbucks začína zatínať drápy na tuzemskom trhu. Jej kávu si môžeme už vychutnať aj u nás.
Dopyt po upratovacích, sťahovacích a remeselných službách je veľký. Ako z tejto situácie ťažiť vysvetlí Jiří Bártík, obchodný manažér medzinárodnej franšízovej siete Extra Services.
Stravovanie v krabičkách sa presadilo v slovenských domácnostiach aj kanceláriách. Ako na to ide česká franšíza FITeat?
Každý deň ľudia pozrú na YouTube viac ako miliardu videí. Prečo to nevyužiť pre vlastný zisk?